Maracaka
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: Hoe maak ik onderscheid tussen invloed van God of de Dui

Terrasano schreef:
Maracaka schreef: Is dit te volgen?
Het is op zich wel te volgen. Maar wat is het doel ervan?

Wat is het doel van religie an sich volgens jouw, waar moet het naartoe allemaal?

Dat is de belangrijkste vraag volgens mij als het gaat om religieus besef.
Dit is de zinnige vraag.
Voor de meesten hier moeilijk te vatten, maar als er dus een God bestaat en een plan heeft met de aarde en de mensen erop, Dan is het zinnig om te weten wat die wil en wat die van ons verwacht.
Is dit leven zoals het nu is echt alles wat we te verwachten hebben? Of bestaat de mogelijkheid om eeuwig op deze aarde te leven onder gelukkige omstandigheden? En wat is er voor nodig om dat te kunnen meemaken? Wat gebeurt er met mensen die nu sterven of gestorven zijn? Kunnen die een opstanding verwachten? Of ondergaan die ergens in een vurige hel straffen voor hun kleine of grote zonden, zoals veel z.g. christelijke en andere religies leren? Etc.

Het doel van de ware religie is om door de bijbel te onderzoeken achter de antwoorden op die vragen te komen.Kort gezegd: Waar komen we vandaan? Waarom leven wij? En waar gaan wij naar toe?
De levensvragen dus.

Bestaat er een God? Zo ja, wat wil die? En zo nee, waarom zou ik me dan aan bepaalde morele wetten houden. Wie moet die dan bepalen? Wie heeft dan het recht mij welke wet ook voor te schrijven? Als iedereen vanuit zijn eigen achtergrond zijn eigen wetten bepaalt, wordt het een janboel. En dat is het dus ook.
God heeft in de bijbel algemene beginselen gesteld die iedereen de meeste baat verschaffen. Lijkt beperkend, maar door ze zo goed mogelijk te houden, beschadig je ook de rechten van anderen niet. In een ideale wereld, dus zoals er na Armageddon zal ontstaan, wordt het mogelijk helemaal op die manier een gelukkig leven te leiden.
Zelfs nu al is het mogelijk een vrediger leven te leiden door je aan Gods wetten te houden.

En voor diegene die zo goed is in kansberekening: Wat denk je dat de kans is dat er zonder de intelligentie van enige God uit dode materie een enkele levende cel ontstaat?

Maracaka
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Akkelyn schreef:Als we nou jouw idee hanteren dat alle fragmenten perfect op elkaar aansluiten, dan heb ik de volgende vraag. Hoe rijm jij deze zaken: eerst worden hemel en aarde geschapen in den beginne, en vervolgens worden hemel en aarde nog een keer apart geschapen op dag 2 en 3?

De volgorde van gebeurtenissen in de scheppingsdagen komt natuurlijk absoluut níet overeen met de wetenschap:
- Hoezo worden eerst dag en nacht gecreëerd door licht en duisternis te scheiden, vervolgens de aarde en nog later de zon, de maan en de sterren en daarmee de seizoenen? Ik hoef je toch zeker niet uit te leggen wat de correcte volgorde is?
Simpel: In het begin werden hemelen, en aarde geschapen. Hemelen omvat alles buiten de aarde, dus de zichtbare en onzichtbare zaken in het universum. Zon en maan ook al. Maar de aarde was nog woest en ledig, zoals het volgende vers zegt. De scheppingsdagen gaan over het bewoonbaar maken van de aarde.
Toen op de 4de dag gesproken werd over het maken van de hemellichten, werd er een ander woord gebruikt. De hemellichten werden toen niet geschapen, want ze bestonden al, maar ze werden zichtbaar gemaakt vanaf de aarde. Vanaf toen kon een toeschouwer ze vanaf de aarde zien en gebruiken om tijd te meten. Maar seizoenen ontstonden pas na de vloed, toen dat waterscherm dat op de tweede dag omhoog werd gebracht, naar beneden was gevallen. Voor de vloed was er op de hele aarde een tropisch klimaat, ook op de polen. Met het neervallen van dat water, veranderde op de polen het klimaat zo snel dat er mammoets gevonden zijn, rechtop ingevroren met de tropische planten nog in hun bek.
Kijk maar eens naar de film The Day After Tomorrow. Daar komt dat beest nog in voor in het museum in New York.

Verder: Jij hebt het over dat er verschillende schrijvers zijn geweest in Genesis. Oké, kan kloppen, maar Mozes heeft onder Gods leiding daaruit bij elkaar gezet wat er in de bijbel voor de hele mensheid bewaard moest blijven. Als je God buiten beschouwing wilt laten, hoef je over de bijbel ook niet mee te redeneren.
Het boek is onder zijn leiding bijeen gebracht.

Maracaka
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Akkelyn schreef:Als we nou jouw idee hanteren dat alle fragmenten perfect op elkaar aansluiten, dan heb ik de volgende vraag. Hoe rijm jij deze zaken: eerst worden hemel en aarde geschapen in den beginne, en vervolgens worden hemel en aarde nog een keer apart geschapen op dag 2 en 3?

De volgorde van gebeurtenissen in de scheppingsdagen komt natuurlijk absoluut níet overeen met de wetenschap:
- Hoezo worden eerst dag en nacht gecreëerd door licht en duisternis te scheiden, vervolgens de aarde en nog later de zon, de maan en de sterren en daarmee de seizoenen? Ik hoef je toch zeker niet uit te leggen wat de correcte volgorde is?
Simpel: In het begin werden hemelen, en aarde geschapen. Hemelen omvat alles buiten de aarde, dus de zichtbare en onzichtbare zaken in het universum. Zon en maan ook al. Maar de aarde was nog woest en ledig, zoals het volgende vers zegt. De scheppingsdagen gaan over het bewoonbaar maken van de aarde.
Toen op de 4de dag gesproken werd over het maken van de hemellichten, werd er een ander woord gebruikt. De hemellichten werden toen niet geschapen, want ze bestonden al, maar ze werden zichtbaar gemaakt vanaf de aarde. Vanaf toen kon een toeschouwer ze vanaf de aarde zien en gebruiken om tijd te meten. Maar seizoenen ontstonden pas na de vloed, toen dat waterscherm dat op de tweede dag omhoog werd gebracht, naar beneden was gevallen. Voor de vloed was er op de hele aarde een tropisch klimaat, ook op de polen. Met het neervallen van dat water, veranderde op de polen het klimaat zo snel dat er mammoets gevonden zijn, rechtop ingevroren met de tropische planten nog in hun bek.
Kijk maar eens naar de film The Day After Tomorrow. Daar komt dat beest nog in voor in het museum in New York.

Verder: Jij hebt het over dat er verschillende schrijvers zijn geweest in Genesis. Oké, kan kloppen, maar Mozes heeft onder Gods leiding daaruit bij elkaar gezet wat er in de bijbel voor de hele mensheid bewaard moest blijven. Als je God buiten beschouwing wilt laten, hoef je over de bijbel ook niet mee te redeneren.

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Maracaka schreef: En voor diegene die zo goed is in kansberekening: Wat denk je dat de kans is dat er zonder de intelligentie van enige God uit dode materie een enkele levende cel ontstaat?
Kan je god definiëren? Maar de kans is veel groter dan dat er een god bestaat.
Laatst gewijzigd door TB op ma 30 jun 2014, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Maracaka schreef:En voor diegene die zo goed is in kansberekening: Wat denk je dat de kans is dat er zonder de intelligentie van enige God uit dode materie een enkele levende cel ontstaat?
100%
Is dit leven zoals het nu is echt alles wat we te verwachten hebben? JA Of bestaat de mogelijkheid om eeuwig op deze aarde te leven onder gelukkige omstandigheden? NEE En wat is er voor nodig om dat te kunnen meemaken? IRRELEVANT, WANT NEE Wat gebeurt er met mensen die nu sterven of gestorven zijn? WEG Kunnen die een opstanding verwachten? WAT NIET BESTAAT VERWACHT NIETS Of ondergaan die ergens in een vurige hel straffen voor hun kleine of grote zonden, zoals veel z.g. christelijke en andere religies leren? NEE

[..] Waar komen we vandaan? ABIOGENESE + EVOLUTIE Waarom leven wij? TOEVAL + EVOLUTIONAIRE DRUK En waar gaan wij naar toe? GEEN IDEE

Bestaat er een God? NEE Zo ja, wat wil die? IRRELEVANT, WANT NEE En zo nee, waarom zou ik me dan aan bepaalde morele wetten houden. ALS JE DAT NIET WEET HEB JE GEEN MOREEL BESEF Wie moet die dan bepalen? WIJ Wie heeft dan het recht mij welke wet ook voor te schrijven? SAMENLEVING Als iedereen vanuit zijn eigen achtergrond zijn eigen wetten bepaalt, wordt het een janboel. IS HET OOK

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Maracaka schreef: Verder: Jij hebt het over dat er verschillende schrijvers zijn geweest in Genesis. Oké, kan kloppen, maar Mozes heeft onder Gods leiding daaruit bij elkaar gezet wat er in de bijbel voor de hele mensheid bewaard moest blijven. Als je God buiten beschouwing wilt laten, hoef je over de bijbel ook niet mee te redeneren.
Isis denkt er exact hetzelfde over.

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik ga deze er toch nog eens opzetten.

https://www.youtube.com/watch?v=Z_TrEV_6EL0

Maracaka
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

http://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-leer ... -god-echt/

http://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-leer ... ds-kracht/

De bron van dynamische energie, Almachtige persoon, onzichtbaar, met gevoelens en bijzondere eigenschappen.Liefde macht wijsheid en gerechtigheid.
Bestaat van eeuwigheid tot eeuwigheid.

Als definitie is dit verre van compleet.

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Misschien is het wel zo dat elke stroming een deel van de puzzel heeft meegekregen en het aan ons is om samen te zoeken naar de oplossingen? Je ziet nu al tekenen dat er gezocht wordt naar oplossingen om samen te werken door verschillende geloofsstromingen onder één dak te plaatsen. Ieder de eigen beleving maar samen ondergebracht. In zulke initiatieven liggen kansen om dichter bij elkaar te komen.

Voorbeelden in de geschriften genoeg om de mensheid naar een hoger plan te tillen, het liefst zonder doomsday!
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Mozes heeft onder Gods leiding daaruit bij elkaar gezet wat er in de bijbel voor de hele mensheid bewaard moest blijven. Als je God buiten beschouwing wilt laten, hoef je over de bijbel ook niet mee te redeneren.
Mozes was toch die meneer die de uittocht uit Egypte leidde? Dan kan ie nooit verder zijn gekomen dan Exodus, en dat is volgens mij het tweede boek in het OT. Dus de rest van die hele dikke bijbel is toch niet door God in elkaar geknutseld?
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

Maracaka
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

kakelot schreef:
Mozes heeft onder Gods leiding daaruit bij elkaar gezet wat er in de bijbel voor de hele mensheid bewaard moest blijven. Als je God buiten beschouwing wilt laten, hoef je over de bijbel ook niet mee te redeneren.
Mozes was toch die meneer die de uittocht uit Egypte leidde? Dan kan ie nooit verder zijn gekomen dan Exodus, en dat is volgens mij het tweede boek in het OT. Dus de rest van die hele dikke bijbel is toch niet door God in elkaar geknutseld?
Even wat nazoekwerk doen helpt om zinniger vragen te stellen. De eerste vijf boeken van de bijbel zijn van Mozes. De andere profeten zijn ook door God geleid bij hun deel van de bijbel.

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

Vroeger dan, hè.
Iedereen die in 2014 aan kwam zetten met een papier waarop iets staat geschreven dat hij/zij van God heeft gekregen, is natuurlijk mentaal niet in orde. En zeker niet serieus te nemen.
Look where you're going.

Stefan
Beheerder
Beheerder

De zinnige vraag is enkel: "waarom heeft maracaka gelijk" de rest is niet terzake geloof ik.
Daarmee gooi ik dit topic ook gelijk maar dicht.

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”