geld is een goede doelstelling

ja
16%
5
nee
48%
15
miscchien
35%
11

Totaal aantal stemmen: 31
Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: vooruitstrevend of behoudend, gaat het om geld?

Zarathustra schreef:Ik ben slimmer dan gemiddeld en ik ga verstandig met mijn geld om, en nu heb ik een surplus. Dat is een best machtig gevoel. Die status of level zou elke HB'er kunnen bereiken. (zover het in zijn of haar mogelijkheden ligt, er spelen nog een paar andere factoren een rol behalve slimmer zijn als de rest en de motivatie ervoor, zoals energieniveau en wilskracht)
Het komt me zo voor dat je je eigen positie probeert te beargumenteren danwel onderbouwen teneinde anderen te overtuigen van de juistheid van je eigen levenshouding. Misschien zit je iets dwars aan het leven dat je thans aan het leiden bent, mist er toch iets, een ontbrekend stukje van de puzzel, een opgeblazen gevoel van decadentie dat je niet thuis kunt brengen of ben je op zoek naar een bevestiging van enige aard ?

Ik kom zelf van een groep van mensen die geld en de eventueel daaraan verbonden luxe(waarde) tot hun doelstelling in het leven hebben gemaakt maar persoonlijk heb ik nooit veel gehad met zo'n levenshouding. Naar eerlijkheid ken ik ook niet erg veel vermogende mensen die vanuit sociaal oogpunt ook maar enigzins prettig in de omgang waren, waarmee ik niet meteen zeg dat jij dat niet zou kunnen zijn maar je zou wel de eerste zijn die ik op mijn pad kreeg.

Vanuit mijn visie is het hebben en vasthouden van grote sommen geld een 'abomination' ten overstaan van hen die helemaal niets hebben maar veroordeel ik verder niemand die er een andere mening op na houd, men moet maar gewoon doen wat hen goeddunkt, we wandelen allemaal het pad waar we ons prettig bij (denken te) voelen.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Even een kort-door-de-bocht reactie mijnerzijds (mag wel een keer, toch?! :P): geld boeit mij niet of nauwelijks. Als ik maar goed te eten heb (biologisch, en lekker), en (non-fictie) boeken kan lezen (via bieb, Bol of Amazon). En een computer heb voor mijn contact met de buitenwereld (lees: de wereld buiten mijn stadje). Daarnaast één keer per jaar een simpele vakantie (in de voor mij favoriete Belgische Ardennen), en niet teveel stress aan mijn hoofd. O, en af en toe wat leuke kleding en oorbellen kunnen kopen, dat maakt mij eerlijk gezegd ook blij.

Vandaar ook misschien dat ik nèt dat heb dat ik hierboven beschrijf. Een auto hebben we bijv. niet (slechts oude fietsjes staan hier voor de deur! :D), en nieuwe meubels, een mooie keuken of interieur etc. óók niet. 'Boeien!' (zoals mijn kinderen zouden zeggen...).

Ik voel de 'drive' richting het vergaren van (veel) geld dus verder helemaal niet. Gelukkig maar, want ben ook nog eens onderpresteerder, dus een dikbetaalde baan (of een man met iets dergelijks :wink:) heb ik niet. Zou e.e.a. verband houden met elkaar...?

Verder lijkt het mij inmiddels duidelijk wat ik bij de poll heb ingevuld! :D
Give me a break!

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Misschien zit je iets dwars aan het leven dat je thans aan het leiden bent, mist er toch iets, een ontbrekend stukje van de puzzel, een opgeblazen gevoel van decadentie dat je niet thuis kunt brengen of ben je op zoek naar een bevestiging van enige aard ?
Een beetje.
Ik voel de 'drive' richting het vergaren van (veel) geld dus verder helemaal niet. Gelukkig maar, want ben ook nog eens onderpresteerder, dus een dikbetaalde baan (of een man met iets dergelijks ) heb ik niet. Zou e.e.a. verband houden met elkaar...?
Denk ik het wel.

Jeroens
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Interessant topic, had hem de eerste keer gemist. Zomaar wat zaken die bij me opkwamen tijdens het doorlezen van het topic. Ik denk dat je persoonlijkheid gevormd wordt door 3 factoren:

1. Je persoonlijkheid -> dit is al bij je geboorte bepaald
2. Gezinssituatie -> met welke normen en waarden wordt je grootgebracht
3. De maatschappij -> interactie met je omgeving

Bij elke persoon zullen de onderlingen verhoudingen tussen deze drie factoren verschillen. We leven in een consumptiemaatschappij waarin het hebben van geld en materiële bezittingen verheerlijkt wordt. Het is dus niet zo vreemd dat voor een groot deel van de bevolking dit een belangrijk streven is.

Ik vind het ook moeilijk te plaatsen. Ik ben gek op allerhande technische snufjes en speelgoed, het liefst met een mooi design. Spullen van Apple vind ik prachtig. Ik lees graag en veel en heb daarom een E-reader gekocht. Ben ik dan een materialist? Het gaat mij om wat ik er mee kan doen, niet om het hebben.

Tot slot nog het volgende:

Ik denk dat voor veel HB'ers persoonlijke vrijheid het ultieme doel is. Zelf kunnen kiezen hoe je je tijd invult en je hele dag kunnen besteden aan zaken die op dat moment je interesse hebben. Of het nou studie, een hobby, reizen of het leren spelen van een muziekinstrument is. Financiële onafhankelijkheid geeft die vrijheid en ik kan me dus goed voorstellen dat veel HB'ers het nastreven. Zelf droom ik er ook wel eens van.
Laatst gewijzigd door Jeroens op vr 06 apr 2012, 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Korte reactie, Jeroens:
De persoonlijke vrijheid die je met geld kunt bereiken, spreekt mij aan. Het aspect 'aanzien' (pronken met bezit) totáál niet.
Maar misschien (of moet ik zelfs zeggen 'waarschijnlijk'...) is het bijv. Zarathustra óók helemaal niet te doen om dat laatste... ( :?: :!:)
Give me a break!

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Hoi Jeroens,
Ik zie ook 3 dingen die je persoonlijkheid bepalen, maar net even anders dan jij
1. Nature... wat je in je genen meekrijgt
2. Nurture... wat je haalt uit de interactie met je omgeving (zowel dichtbij familie als ver(der)af )
3. De mate waarin je de potentie hebt een eigen persoonlijkheid te ontwikkelen, hoe jij naar autonomie streeft (Dabrowski's third factor)

Hoogbegaafden hebben een sterke 3rd factor (groot ontwikkelpotentieel). Geld kan in die zelfverwezenlijking verschillende rollen spelen. Hierbij moet ik denken aan de piramide van Maslov....

Afbeelding

Ik denk dat de meeste mensen geld zien op het niveau van veiligheid en zekerheid.
Maar er zijn ook mensen voor wie geld een grote rol speelt in de behoeftelaag waardering en erkenning.

Maakt dat niet het verschil hoe men - ook hier in dit topic - verschillend tegen geld aankijkt?

Jeroens
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Hoi Rianne,

Ik was niet bekend met de piramide van Maslov maar ben blij dat je hem gepost hebt, het is een hele mooie weergave van de behoeften structuur van mensen om gedrag mee te kunnen verklaren. Ik denk trouwens dat onze visie hierover grotendeels overeenkomt. Jouw punt drie zie ik meer als uitvloeisel van mijn punt één, net zozeer als jij mijn punt drie als uitvloeisel van jouw punt twee ziet.

Het is toevallig iets waar ik momenteel flink tegenaan loop. Ik ben goed in mijn werk maar er komen weinig nieuwe dingen meer op mijn pad dus ik ben bezig met een beroepskeuzetraject en ook aan het kijken naar mogelijke opleidingen om weer wat nieuwe ervaringen op te doen. Mijn vrouw heeft hier absoluut geen begrip voor aangezien we allebei een baan hebben en twee jonge kinderen. Zij heeft liever dat ik tevreden ben met wat ik nu heb en voorlopig niet begin aan iets nieuws. Iets wat me ontzettend tegenstaat. Kennelijk zit zij nog in stap 2/3 en ik in stap 5?

Grappig en om te zien dat je gedrag 69 jaar geleden geclassificeerd / gestandaardiseerd is.

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Rianne schreef:Ik denk dat de meeste mensen geld zien op het niveau van veiligheid en zekerheid.
Maar er zijn ook mensen voor wie geld een grote rol speelt in de behoeftelaag waardering en erkenning.

Maakt dat niet het verschil hoe men - ook hier in dit topic - verschillend tegen geld aankijkt?
Aan hebberigheid en/of protserigheid ligt inderdaad een geheel ander soort motivatie ten grondslag :yingyang:

haags
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Rianne,
ik las je bericht en verwijzing naar de piramide van Maslow (vaag iets van gehoord)

als ik m'n eigen leven beschouw en dat klinkt misschien gek, ben ik begonnen met zelfontplooiing
op 5 jarige leeftijd vond ik het verschrikkelijk hoe mijn ouders aten (en dat niet alleen......)
vanaf die tijd ben ik zoveel mogelijk als kind m'n eigen gang gegaan en op m'n eigen houtje dingen ontdekt en verworven
niet bewust maar toch voelde ik al een steeds grotere afstand tussen mijn ouders en mij en een schuldgevoel
toen ik op de kweekschool zat, kregen wij het boek te bespreken 'terugkeer naar Samoa van Margaret Mead
daar werd o.a. gesproken over kinderen die met een 'goedkeuring' van de ouders bij andere stamleden gingen wonen
'was ik maar bij anderen gaan wonen' dacht ik toen

die zelfontplooiing -als ik het zo mag noemen- is in de plaats gekomen van lichamelijke behoefte
dat ik altijd ziek was, daar dacht ik niet over na, ik duwde het weg (vandaar nu een dialyse in de toekomst)
behoefte aan veiligheid en zekerheid zal ik zeker gehad hebben maar dat was er niet en de buitenwereld kan je dat als kind niet geven
sociaal contact was en is er wel maar niet diepgaand
nu heb ik erg veel behoefte aan waardering en erkenning op gevorderde leeftijd

alles wat ik kan, heb ik mijzelf aangeleerd en natuurlijk zijn daar de mogelijkheden voor in deze wereld -gelukkig- maar geen opvoeding, sturing of een persoonlijk advies ligt daaraan ten grondslag
vreemd he

ik ben mij opnieuw gaan ontplooien -en ik weet dat dit een proces is en niet uitsluitend in een piramide te vatten is- maar m'n hele leven doorspitten en het in een groot perspectief zetten....het valt niet mee

nog even dit:
ik heb de vertaling van Dabrowski gelezen met de 5 niveau's
als het goed vertaald is, stelt hij dat de meeste mensen in niveau 1 blijven hangen
nu, dan is zeker dit forum een uitzondering :D

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Rianne schreef:Ik denk dat de meeste mensen geld zien op het niveau van veiligheid en zekerheid.
...en toen Odran Oel schreef:Aan hebberigheid en/of protserigheid ligt inderdaad een geheel ander soort motivatie ten grondslag :yingyang:
Ik zat mij al even af te vragen waar ik hebberigheid/protserigheid nou kon plaatsen aan de hand van het Maslov-model, t.o.v. de behoeftes aan veiligheid en waardering/erkenning. Is het een punt op zich, of is misschien hebberigheid/protserigheid simpelweg een vorm van de behoefte aan waardering/erkenning? Maar dan een minder 'zelfverzekerde' vorm ervan? Ik denk dat laatste.

Rianne, ik denk dat jij een scherp punt maakt trouwens, met je opmerking hierboven!
(Voor mij persoonlijk zit geld overduidelijk op het niveau van veiligheid en zekerheid.)
Give me a break!

Nesjamag
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik beschouw de huidige maatschappij als een meritocratie waar de voornaamste graadmeter in de sociale hiërarchie welvaart is. Geld is god. Ook in belangrijke mate is het centraal staan in netwerken en succesvol zijn (status), maar ook dit valt vaak terug op welvaart of leidt er rechtstreeks naar.

Iemand die dan "hebberig" is, geld wil of status/erkenning door middel van succes is volgens mij meestal iemand die een gebrek ervaart aan zich erbij voelen of zich niet veilig voelt in hun leefwereld. Dit gaat gepaard met een gebrek aan vertrouwen in de toekomst, wat leidt tot een sterke drang naar autonomie. Autonomie die binnen deze maatschappij kan bereikt worden via welvaart en succes.

Een hoogbegaafd iemand zal veel meer dan normale mensen in staat zijn om ook die autonomie te bereiken omdat ze gewoon meer mogelijkheden hebben en meer opportuniteiten zullen zien om daar te geraken. Ik betwijfel of dit ook echt een oplossing zal bieden voor hun gebrek aan zich ergens thuis voelen. Volgens mij is dit (zich ergens thuis voelen) een zeer instinctief/emotioneel iets en de meest basisbehoefte in onze maatschappij (waar de noden voor voor voedsel en onderdak vanzelfsprekend zijn/Maslow's pyramide). De enigste manier waarop die kan vervuld worden is volgens mij door een volwaardig klankbord te vinden en in een omgeving te zijn waar je begrepen en aanvaard wordt.
Voor een hoogbegaafde is dit niet vanzelfsprekend, omdat normale mensen nogal beperkt zijn in hun verstandelijke mogelijkheden en visie.

Het verbaast mij dus ook helemaal niet dat hoogbegaafden een zeer groot ontwikkelingspotentieel hebben.
Dit zijn althans allemaal conclusies waarop ik zelf gekomen ben door middel van observatie en zelf observatie doorheen de jaren.

Het streven naar autonomie is volgens mij dus niet de juiste manier om te voldoen aan deze basisbehoefte (het gevoel hebben ergens bij te horen, een thuis hebben). Die basisbehoefte zal enkel vervuld worden via vrij normale zaken, goeie relaties met mensen, goeie familie, goeie gemeenschap.
Maar dat wil niet direct zeggen dat er ook geen andere positieve zaken uit kunnen voortkomen (en het blijft beter dan je persoonlijkheid moet verminken zoals de meeste mensen doen om erbij te horen). De maatschappij blijft een meritocratie en het bereiken van welvaart, succes, autonomie zullen helpen om verder te geraken in posities waar je zaken kan veranderen. Een hoogbegaafd iemand zal meer opportuniteit zien, meer drive hebben en zal misschien tot een punt geraken waarop ze de maatschappij willen veranderen. Om dit te verwezenlijken is macht/erkenning/welvaart/succes/networking zeer belangrijk
Een hoogbegaafd iemand kan de maatschappij willen veranderen om de leefwereld te creëren waarin ze zich thuis zouden voelen. Ik geloof dat dit zelfs mogelijk is te doen (de mens heeft genoeg instincten om uit te buiten/manipuleren met maatschappelijke verandering als doel), maar of het dan ook werkelijk dat gevoel van ergens behoren zal teweegbrengen betwijfel ik weer. Iets dat je zelf verandert/gemanipuleerd hebt kan namelijk zijn echtheid verliezen in je perceptie, of anders gezegd: als je iets/iemand zelf verandert hebt dan zal het waarschijnlijk niet even autonoom als de hoogbegaafde zijn die dit heeft kunnen doen en dan zal die persoon zichzelf nog steeds niet terugvinden in die wereld.
Maar zelfs als het niet leidt tot gevoel van ergens echt bij horen, een betere maatschappij zal nog altijd beter zijn. Verandering naar beter en vervulling van potentieel dat nu verloren gaat is op zich al zeer belangrijk en dit verwezenlijken zal tenminste een leuke bezigheid zijn voor iemand, waarschijnlijk zal het zelfs uitdaging en prikkelingen met zich meebrengen.

Ik versta die zeer sterke drive dus enorm goed en voel deze ook. Ik wil de wereld veranderen en verbeteren en ik wil de mensheid naar zijn volgende stap in hun evolutie zien gaan nu we op een punt gekomen zijn waar dit effectief mogelijk wordt.
Wat mij betreft is mijn eerste stap (jammer genoeg) succes en welvaart bereiken zodat men reeds bereid zal zijn te luisteren en mij serieus te nemen. Men zou beter zo naar hoogbegaafden luisteren, maar zo slim is deze maatschappij nog niet.

haags
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Nesjamag schreef: Wat mij betreft is mijn eerste stap (jammer genoeg) succes en welvaart bereiken zodat men reeds bereid zal zijn te luisteren en mij serieus te nemen. Men zou beter zo naar hoogbegaafden luisteren, maar zo slim is deze maatschappij nog niet.
Mijn ervaring is dat je niet eerst succes en welvaart moet bereiken wil men naar je luisteren. Of er wat mee gedaan wordt :!: dat is meer afhankelijk van succes (beter status in mijn ogen).
Overtuiging, helderheid, eerlijkheid (bij jezelf blijven), kennis van zaken, interactie met verschillende situaties, het geven van voorbeelden, woordkeuzes en een vasthoudendheid daar wordt naar geluisterd. Met deze eigenschappen heb je misschien ook al een status bereikt en kan je echt iets veranderen, zoals je dat wilt.

haags
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

er ging iets mis met dat quote, sorry

quote gefixt!

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

In navolging op Maslow, de ontwikkelingsniveau's volgens Darbowski;
Niveau 1: Primary Integration
Egocentrisme overheerst. Er is geen zelfreflectie en geen eigen verantwoordelijkheid als het fout loopt. Innerlijk conflict is niet aanwezig en wordt als hinderlijk en ongewenst beschouwd. Er is enkel conflict met anderen. Er is geen of weinig vermogen tot empathie.
Conformiteit en zich aanpassen is erg belangrijk en wordt voortdurend nagestreefd.
Niveau 2: Unilevel Disintegration
Dit is het eerste niveau dat gekenmerkt wordt door desintegratie. Er is nu innerlijk conflict aanwezig maar het blijft oppervlakkig (unilevel) en richtingloos. Innerlijke conflicten veruiterlijken zich in de vorm van humeurschommelingen, depressieve gevoelens, onrustgevoelens, psychosomatische klachten, angsten, fobieën enz. maar geven nog geen aanleiding tot het ontstaan van een eigen waarden- en normensysteem.
Aanvaarding door de peergroep en doen "wat hoort" blijft het individu sterk beïnvloeden bij het maken van keuzes.
Het denken heeft daardoor een circulair karakter, keuzes maken is moeilijk, men wordt heen en weer gesleurd tussen verschillende richtingen en waarden die allemaal als gelijkwaardig aangevoeld worden. Er is dus veel emotionele ambivalentie.
Niveau 3: Spontaneous Multilevel Disintegration
Innerlijk conflict is veelvuldig aanwezig. Het gebeurt nog spontaan maar het krijgt richting en het geeft nu wél aanleiding tot emotioneel groeien. Het gedrag wordt meer en meer gestuurd door een zich ontwikkelend, waarden-en normensysteem dat gebaseerd is op eigen emotionele en cognitieve ervaringen.
Men maakt zich meer en meer los van "wat hoort" zoals voorgeschreven door de goegemeente. Dabrowski noemt dit "positive maladjustment", wat zoveel betekent als positieve onaangepastheid.
Men streeft ernaar om "een beter mens" te worden. Er is constant conflict tussen "hoe ik ben" en "hoe ik kan en wil zijn". Daardoor zijn er gevoelens van ontevredenheid met zichzelf, existentiële angst en intense morele conflicten.
Dit niveau is cruciaal voor een positieve persoonlijkheidstransformatie en eens dit niveau bereikt is kan men niet meer terugglijden naar niveau 2 of 1.
Niveau 4: Organised Multilevel Disintegration
De persoonlijkheidsontwikkeling via innerlijk conflict wordt nu bewust gestuurd door het individu (organised). Zijn autonoom waarden- en normensysteem wordt sterker en beter afgelijnd. Zijn persoonlijkheidsideaal wordt duidelijker en meer bereikbaar. Men wordt rustiger en er is een sterke toename in het vermogen tot empathie.
Het individu vertoont een sterk verantwoordelijkheidsgevoel, authenticiteit, zelfbewustzijn, autonomie in praten en handelen en zelfreflectie.
Zelfperfectie is een stuwende kracht hier.
Niveau 5: Secondary Integration
Innerlijke conflicten verdwijnen door het bereiken van het persoonlijkheidsideaal (wat ik kan en wil zijn). Er is nu integratie van de eigen waarden en normen in het zijn en in het alledaagse leven.
Cognitieve en emotionele structuren (denken en voelen) zijn met elkaar versmolten in een harmonieus en flexibel geheel.
Empathie en altruïsme zijn prominent aanwezig.

Volgens Dabrowski bevindt de meerderheid onder ons zich op niveau 1 voor het leven.
Anderen stoten door naar niveau 2 maar blijven daar dan hangen. Zij zullen met angsten en neurose kampen voor de rest van hun dagen. De desintegratie krijgt geen richting en geeft geen aanleiding tot het ontstaan van nieuwe, hoger ontwikkelde, emotionele en cognitieve structuren.
Slechts een minderheid gaat richting niveau 3 en bereikt misschien niveau 4.
Niveau 5 is voor enkelingen voorbehouden, zoals de Dalai Lama en Mahatma Ghandi…

bron
Experts zeggen dat het 2 totaal verschillende theorien zijn, maar ik zie wel overeenkomsten.
@nesjamag, ik zie geld ook als middel om me 'waar te maken'.
jeroens schreef:Ik denk dat voor veel HB'ers persoonlijke vrijheid het ultieme doel is. Zelf kunnen kiezen hoe je je tijd invult en je hele dag kunnen besteden aan zaken die op dat moment je interesse hebben. Of het nou studie, een hobby, reizen of het leren spelen van een muziekinstrument is. Financiële onafhankelijkheid geeft die vrijheid en ik kan me dus goed voorstellen dat veel HB'ers het nastreven.
Uit de poll blijkt dus duidelijk niet :!:
Met dit topic roep ik eigenlijk op om wel het belang van geld te zien. Het idee of 'progammering' dat geld niet belangrijk is klopt een beetje totdat je op hogere niveau's komt, want het gebrek aan middelen belemmert de ontwikkeling, er zijn minder mogelijkheden dan.
Ik vind het jammer dat (m.n. in het begin van dit topic) dit verkeerd begrepen wordt en hebberigheid of zelfzucht zijn in mijn ogen primair gedrag. Belangrijk is om te weten wat geld doet en hoe het werkt. Als je dat begrijpt kan het vanzelf (weer) bijzaak worden. In Nederland is momenteel een grote middenklasse, maar het wordt minder sociaal, en het gaat misschien veranderen in een have/havenot maatschappij (qua technologie, onderwijs, zorg, leefomgeving etc).

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Materiële rijkdom heeft historisch gezien een plethora aan eigenschappen met zich mee gebracht die als onwenselijk gezien zouden kunnen worden ten behoeve van de persoonlijke ontwikkeling. Een paar steekwoorden zijn indoctrinatie, dictatoriaal, discriminatie, valsheid, anti-socialisme, manipulatie, megalomanie, narcisme, neurotisch en vervuilend. Een zeer klein percentage ontwikkelt zich echter positief en dat vertaalt zich dan bijv. in filantropie.

Nesjamag
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Odran Oel schreef:Materiële rijkdom heeft historisch gezien een plethora aan eigenschappen met zich mee gebracht die als onwenselijk gezien zouden kunnen worden ten behoeve van de persoonlijke ontwikkeling. Een paar steekwoorden zijn indoctrinatie, dictatoriaal, discriminatie, valsheid, anti-socialisme, manipulatie, megalomanie, narcisme, neurotisch en vervuilend. Een zeer klein percentage ontwikkelt zich echter positief en dat vertaalt zich dan bijv. in filantropie.
Inderdaad, veralgemenen kan tricky zijn. Er is een bias in wat onthouden wordt. Men zal eerder negatieve voorbeelden van mensen met faam onthouden binnen een discussie over een onderwerp met een nogal negatieve connotatie. Men zal ook minder rekening houden met mensen zonder faam en die vergeten.

Er zijn zeer veel welvarende mensen die een zeer andere en betere maatschappij willen zien. Er zijn ook zeer veel niet-welvarende mensen die enorm hebzuchtig zijn in de slechtste zin.

Materiële rijkdom zal ook eerder een negatieve connotatie hebben bij degenen die het zelf niet hebben doordat ze er minder bekend mee zijn en het geen eigenschap is die hen of hun groep definieert. Mensen blijven voornamelijk emotioneel en dat kan hun weerhouden om verschillende perspectieven te zien, zoals rondom een thema als dit.

De mens is een gemeenschapsdier en wil het beste voor andere mensen, maar dit blijft vaak beperkt tot de eigen groep. De anderen worden dan gedemoniseerd, gestigmatiseerd en als slecht of vijand afgedaan. Binnen deze maatschappij is welvaart een belangrijk onderscheidende factor omdat er een zeer grote kloof tussen welvarend en (kans)armoedig bestaat. Maar hoe dan ook blijft het een instinctieve reactie om een bepaalde groep zo negatief te benaderen. Deze instincten en emoties blokkeren rede, objectiviteit en mogelijkheden tot verbetering.

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nesjamag schreef:Men zal eerder negatieve voorbeelden van mensen met faam onthouden binnen een discussie over een onderwerp met een nogal negatieve connotatie. Men zal ook minder rekening houden met mensen zonder faam en die vergeten.

Er zijn zeer veel welvarende mensen die een zeer andere en betere maatschappij willen zien. Er zijn ook zeer veel niet-welvarende mensen die enorm hebzuchtig zijn in de slechtste zin.
En waar baseer je deze theoriën op ? Draag eens wat positieve voorbeelden aan, liefst ook van de 'vergeten weldoeners zonder faam'. Gezien de mate en impact van de door hen bedreven filantropie zullen ze onmogelijk vergeten zijn.

Nesjamag
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Vergeten weldoeners zonder faam zouden zowat alle vrijwilligers kunnen zijn.

Onder bedrijfsleiders zijn er veel mensen die eigenlijk gewoon familiemensen zijn en een betere wereld willen voor de toekomst. Je moet maar eens naar programma's kijken waar zulke mensen geïnterviewd worden, vaak hebben die interessante dingen te zeggen van wille hun overzicht en vele informatie die ze verwerken over sectoren en de algemene economie. Het gaat er voor velen echt niet enkel over om rijk te worden ten koste van anderen.
Die mensen worden natuurlijk wel massaal gestigmatiseerd. Je moet maar eens succes hebben, bijna een derde van de bevolking gaat enkel omwille van succes afgunst tonen naar zulke mensen. Vrij wreed eigenlijk.

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nesjamag schreef:Vergeten weldoeners zonder faam zouden zowat alle vrijwilligers kunnen zijn.

Onder bedrijfsleiders zijn er veel mensen die eigenlijk gewoon familiemensen zijn en een betere wereld willen voor de toekomst. Je moet maar eens naar programma's kijken waar zulke mensen geïnterviewd worden, vaak hebben die interessante dingen te zeggen van wille hun overzicht en vele informatie die ze verwerken over sectoren en de algemene economie. Het gaat er voor velen echt niet enkel over om rijk te worden ten koste van anderen.
Die mensen worden natuurlijk wel massaal gestigmatiseerd. Je moet maar eens succes hebben, bijna een derde van de bevolking gaat enkel omwille van succes afgunst tonen naar zulke mensen. Vrij wreed eigenlijk.
Je theorieën steken technisch goed in elkaar maar zijn gebaseerd op niets dan je eigen aannames. Tevens ging de discussie over materiële rijkdom en niet over vrijwillige hulpverleners.

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Odran Oel schreef:
Nesjamag schreef:Vergeten weldoeners zonder faam zouden zowat alle vrijwilligers kunnen zijn.

Je theorieën steken technisch goed in elkaar maar zijn gebaseerd op niets dan je eigen aannames. Tevens ging de discussie over materiële rijkdom en niet over vrijwillige hulpverleners.
Hetzelfde kan van jou gezegd worden, Odran, hoewel ik de kwaliteit van het technische aspect durf te betwijfelen...
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

Terug naar “HB in het dagelijks leven”