Ik zit momenteel niet goed in mijn vel, dus eigenlijk was het verre van intelligent om dit topic te openen. Maar mijn nieuwsgierigheid won weer en ik kan het niet laten om aan een moeilijke onderwerp te morrelen... Jammer dat het nu was... Misschien kan ik mijn houding omdraaien en dus een nieuwe wending aan dit topic geven.
Ja, ik heb zelfvertrouwen. Ik weet wie ik ben, ik weet wat ik kan en ik ken een deel van mijn potenties, talenten en competenties. Ik ben vroeger vaak een outsider geweest. Ik ben dat nu nog steeds, maar dat boeit me niet meer. Ik accepteer mezelf en dus heb ik de goedkeuring van anderen niet nodig (tenzij ze dicht bij me staan: dan telt hun mening wel). Velen zullen dat wel herkennen, hoop ik

de ontdekking van mijn hoogbegaafd zijn, gaf een verklaring voor mijn raar-zijn. In mijn vrienden herken ik nu ook hoogintelligentie dan wel hoogbegaafdheid. En dit forum heeft me de mogelijkheid gegeven om mijn vriendenkring aan te dikken, waarvoor dank
Ik accepteer mezelf (behalve de delen van mezelf die nog onontdekt zijn, daar heb ik eenvoudigweg geen weet van). Meer nog: ik hou van mezelf. Hotteldebottel verliefd op mezelf, wat een mooie en heftige verandering is geweest. Eentje die ik iedereen toewens
Maar dat neemt niet weg dat een topic als dit openen, erg kwetsbaar is. Ik deed het uit nieuwsgierigheid, om anderen die hetzelfde ervoeren het signaal te geven dat ze daarin niet alleen staan, en om te checken of dit echt taboe is. Alleen stel je je dus wel erg kwetsbaar op, zo als hoge boom. Ik ben bereid wind op te vangen en mee te veren, maar door mijn slecht in mijn vel zitten, is de veerkracht er wat uit. Dat maakte dat ik defensief reageerde en niet helemaal openstond voor het echte delen. En dat vind ik erg jammer...
Ik weet nog steeds niet uit wat die top nu bestaat (en nee, ik sta niet op de top, maar er wel bij). Ik weet wat het niet is, maar dat had ik niet ter info gegeven. Ik vermoed dat het met basisprocessen van intelligentie te maken heeft, dat zich voor mij uit als (bestaande uit, maar niet beperkt tot:) verschillen in snelheid van denken, gelaagdheid, complexiteit, diepte, creativiteit. Dingen die aan te leren en te verbeteren te zijn. En toch ook niet helemaal... Een combinatie van nature en nurture dus.
Ja, het is
eng om zoiets te zeggen. Mensen zouden je wel eens kunnen afwijzen en ook al laat ik mijn eigenwaarde daar niet meer van afhangen, het blijft toch pijnlijk als dat gebeurt. De antwoorden van mensen op mijn vragen, die duidden op andere mogelijkheden voor een gevoel van vervreemding, ervoer ik als beledigend. Alsof ik niet slim genoeg zou zijn om zelf die conclusie te trekken

En dus ervoer ik het misschien als een afwijzing van dat wat ik deelde over mezelf. Naakt in de wind staan en reacties interpreteren als afwijzingen, zorgt voor een defensieve houding bij mij. En dus uit contact gaan en niet echt meer delen, want: de reacties van anderen alleen maar vanuit die houding interpreteren (hm, is dit een cirkelredenering?).
Aangezien ik nu toch heel eerlijk ben, ga ik ook het volgende delen. Ik ervoer de reacties over alle andere mogelijkheden voor vervreemding, ook als een soort bagatelliseren van wat ik ervaar. Zoiets als te horen krijgen dat 'hij nu niet meer lijdt', wanneer een geliefde overleden is. Alsof dat jouw pijn kan wegnemen... Het leek daardoor alsof sommigen mijn beschrijving niet voor waar wilden aannemen, mijn ervaring niet as such wilden respecteren. Allemaal invullingen en aannames, die ik niet gedeeld heb en die daardoor voor mijn onvermogen tot het werkelijk horen van de boodschap van de ander zorgden.
Daarom bied ik mijn excuses aan. En vraag ik om dit topic nieuw leven in te blazen. Want de allerbelangrijkste reden voor dit topic geldt nog steeds: er zijn zeker anderen die zich herkennen in het gevoel van vervreemding, ook met andere hoogbegaafden, op mijn eigen afgebakend terreintje. Wat betreft de andere terreinen, wil ik de discussie verwijzen naar het topic
Out of touch, aangezien die meer algemeen is.