In relatie tot de post van Crovatto: ik heb zelf goede ervaringen met mindfulness.
Ik heb het ongeveer 5 jaar geleden gedaan omdat ik last had van stress en hyperventilatie. Behalve ontspannen heb ik geleerd om bepaalde gedachten, oordelen en gedrag van mezelf te accepteren, waaronder luiheid en uitstelgedrag. En ik was nogal een uitsteller, ik heb bijvoorbeeld 1,5 jaar zitten gamen in plaats van een scriptie te schrijven.
De effecten waren voor mij:
- niets doen (mediteren) kost tijd, waarin je dus gewoon maar een beetje niets zit te doen, maar in je gedachten lijkt juist meer tijd te ontstaan - dat geeft rust.
Het accepteren van uitstelgedrag heeft geleid tot minder uitstelgedrag. En vervolgens tot meer gerichte aandacht en actie en vervolgens tot het bereiken van bepaalde doelen.
Het accepteren van de lichamelijke symptomen van stress en paniekaanvallen leidde vrijwel onmiddellijk tot het uitblijven van paniekaanvallen.
Sinds ik met mindfulness geoefend heb, heb ik dingen bereikt die me eerder niet gelukt zouden zijn (omdat ik liep te lummelen en te dagdromen), zoals een bedrijf starten en producten ontwikkelen. Ik weet niet of dat door de mindfulness kwam, maar het hielp mij wel.
Een training in mindfulness kan je gewoon thuis doen, ik gebruikte het boek "Meditatieve ontspanning" van Jon Kabat-Zinn hiervoor. Elke dag oefenen en daarna wordt het toepassen van mindfulness je eigen zodat je er niet meer bewust voor hoeft te gaan zitten.
Verder vind ik structuur voor mezelf geen oplossing bieden. Soms doe ik dingen heel gestructureerd en ik ken alle GTD foefjes ook, maar ik ben geneigd om het GTD systeem vervolgens perfect te willen toepassen en dan ga ik op in het aanleggen van mooie systemen. En van een 'dagplanning' word ik recalcitrant, dan denk ik alleen maar: fuck die planning! Eigenlijk ben ik effectiever als gewoon mijn bureau vol rotzooi ligt. En soms speel ik eerst de hele ochtend online spelletjes voordat ik een keer in actie kom. Maar je kan nou eenmaal niet 100% effectief zijn, een mens moet ook zijn pleziertjes hebben.
![person [elton]](./images/smilies/elton.gif)