Alpha opereert nogal vanuit een creativiteitsgedachte en Bèta nogal vanuit een structuurgedachte.
Dat zegt me niet voldoende, maar ik zie structuur in creativiteit. Het lijkt me een beetje raar om te zeggen of iemand tot het een of het andere behoort als creativiteit en structuur wel degelijk tot elkaar in verband staan. Creativiteit is een structurering, een manier hiervan. Om het in groepen te verdelen zie ik als fundamenteel fout. Natuurlijk kan de een creatief zijn terwijl de andere logisch, maar dat zijn observaties, een indeling in het een of ander van een systeem dat niet zwart-wit is aan te duiden. Bij mij is het een en ander verenigd en dat er 1 denksysteem als basis fungeert van allerlei quotienten het zij IQ EQ CQ(creatief) SQ(spiritueel), om maar wat indelingen te noemen. Vind het een beetje raar om zo'n Alpha-Beta indeling als basic knowledge te beschouwen.
Maar in dezelfde zin geloof ik ook niet in de gelijkwaardigheid van de 16 personaliteitstypen. Om perceptief te zijn vind ik veel belangrijker dan judgemental, ook al kan men een besluit maken nadat men alle informatie heeft opgenomen. Bij "judgemental" denk ik toch gauw aan een persoon die te snel oordeelt (voordat alle informatie onder de loep genomen is). Nog afgezien van dat zo'n indeling als judgemental, perceptional, ingewikkelder is en een situationele kwestie is (afhankelijk van vele factoren). En, tja, ik vind de combinatie enfp (of infp) belangrijk maar dat zegt niks over hoe ik werkelijk denk/ben. Laatst nog begrepen dat ik wel degelijk judgemental ben
Maar dat is even een zijstraatje dat ik het niet echt moet hebben van indelingen. Maar ik ben creatief (componeer muziek, (strip) teken, etc.) en logisch/mathematisch ingesteld. Later ook richting taal opgegaan... Het zijn een aantal dingen. Maar hoewel ik hypercreatief ben zit er wel een mathematisch ogende, logisch georienteerde structuur in. Ook bekijk ik dingen intuitief, dus vanuit een breder perspectief; Eigenlijk zo breed mogelijk, omdat een fragmentarische benadering is gedoemd om te falen. De belangrijkste waarheden zijn belangrijk en ik vind daarom intuitie heel erg belangrijk; Het aanvoelen van de juiste oplossing.
Maar goed dat je de indeling naar voren brengt. Ik weet niet of ik jou goed heb begrepen, maar ik ga meestal over de grenzen/categorisaties heen. Dat maakt de boel ook interessanter en dat geeft ruimte voor herdefiniëring

Maar creativiteit structuur, ik heb beide wel. Creativiteit geeft die ruimte binnen de structuur. Als ik componeer denk ik structuurmatig in logisch-emotionele verhoudingen, en dat is vervolgens gegoten in een creatieve formule, een beeld waarin zowel het creatieve als het logische is verenigd.
Vind het een beetje raar om zo'n Alpha-Beta indeling als basic knowledge te beschouwen.
Misschien bedoelde je het niet zo. Vond het een non-issue. Maar toch bedankt. Het zijn indelingen maar ze zetten me wel aan het denken.