Tesselschade schreef:Free schreef:Ik was vroeger verkoopster in een klerenwinkel, en kan jullie meedelen dat wel of niet actief verkopen een beslissing is vanuit het management. Er is vraag naar door een grote groep consumenten, as simple as that. Ik vond het heel moeilijk om te doen, want ik kijk ook liever rustig zelf rond, maar als dat van je verwacht wordt binnen je rol...
Wel grappig: vaak kun je echt lelijke outfits verkopen aan mensen die dus je hulp willen. Ik heb geen idee van kledingcombinaties, maar zolang het merk goed zichtbaar was, namen ze alles van me aan. Eur 415 aub, zei ik dan gewoontjes aan de kassa. Ik kon niet geloven dat de mensen daarin trapten.
En juist omdat je weet dat zo'n verkoopster dit móet doen van haar baas, maakt dus dat ik er milder over kan denken en me er niet zo aan erger.....Zij kan er ook niets aan doen. Afwimpelen kan ook vriendelijk, en kost niks meer.
(ik geef het zo maar niet op
)
Ik zou haar vriendelijk afwimpelen inderdaad, haar baas komt er wellicht minder goed vanaf.
Een goede winkel heeft kundig personeel, die weet waar ze het over hebben. Ze zijn vriendelijk en aardig, toegankelijk maar ook empatisch (zodat ze dus ook aanvoelen wanneer ze niet gewenst zijn). Klantenservice gaat ver, maar alleen als je er recht op hebt. En alle problemen die de klant kan hebben probeer je op te lossen (dus ook bijvoorbeeld het wachten aan de kassa, het moeilijk vinden van je maat, een toilet in je winkel, genoeg spiegels, terughangen van kleding etc).
That said; de winkel mag wel wat omgangsvormen hebben. Een "goedemiddag" bij binnenkomst wordt toch wel erg op prijs gesteld. Maar
alleen als het oprecht is: zo'n deurgroeter mogen ze wat mij betreft wel achterwege laten.
Ik vind mezelf geen zuurpruim ofzo. Ik wil alleen graag dat alles ietsie beter wordt.