Terrasano schreef:Je reactie en handelen komt dus slechts voort uit een zekere angst als ik het goed begrijp? Dus je kent wel degelijk emotie, alleen in meer negatieve zin, en dat is jammer. Als je God wil kennen of begrijpen kom je met logica nergens.. Als het/hij/zij er al is dan zal het ergens anders vandaan moeten komen, namelijk uit jezelf, vanuit je gevoel, als je daar moeite mee hebt probeer dat dan weer te kennen, leer weer wat het is om te voelen. Dichter bij jezelf staan dan je misschien nu doet?
Alles analyseren en willen verklaren brengt je met deze onderwerpen nergens helaas, en daar er is werkelijk geen enkele logica voor nodig!
Ik ontken ook niet dat ik geen emoties heb. Ik heb ze wel maar weet soms niet altijd wat ik ermee moet en soms ervaar ik iets compleet anders dan dat je in de "juiste context hoort te voelen".
Ik geef toe dat vooral in de periode waar ik mij nu bevind emoties worden ervaren met een negatieve lading. Echter ben ik het er niet geheel mee eens dat je met logica nergens komt om God te willen leren kennen. Als ik aanneem dat God bestaat en alles heeft gemaakt dan merk je dat de natuur best wel logisch in elkaar zit. Waarom hebben wij vakken om de natuur en dergelijke te willen begrijpen? Wetmatigheden zitten logisch in elkaar, maar als iemand dat heeft gemaakt dan kan ik met logica best proberen dat te willen begrijpen.
Als ik met deze vraagstelling in mijn hoofd zit en me bedenk dat als je iemand vermoord je zeer waarschijnlijk daarop beoordeelt wordt dan kan ik logisch verder redeneren dat als ik
dat en dat dan ook doe ik waarschijnlijk ook consequenties daarop kan verwachten. Dus ook zonder een bijbel kan ik proberen te begrijpen wat God van mij zou kunnen verwachten.
En vanuit een gevoel redeneren hoeft ook niet altijd te hebben. Dat fluctueert, ratio is iets wat me er toe zet iets te willen onderzoeken. Iets willen begrijpen en daar aan vast proberen te houden zolang ik nog geen antwoord heb. Qua gevoel is er eerder frustratie dat door de vele informatie die ik krijg en verschillende antwoorden van bepaalde gemeenschappen maar dat brengt me nog niet tot een antwoord die voor mezelf aanvaardbaar is. Ik hoef ook niet HET antwoord te hebben, wel 1tje waarmee ik bepaalde rust kan creeeren in mijn leven.