Isa
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: hoogbegaafdheid en relaties

Dory schreef:Het is echt een kunst om in dat teveel denken het kaf van het koren te leren onderscheiden...
Of om erachter te komen dat veel nadenken en intuïtie soms verrassend dicht bij elkaar blijken te liggen. Ik vind het opvallend dat mensen die veel in hun hoofd zitten vaak ook heel intuïtief zijn. Eigenlijk zijn emotie en ratio dus ook weer niet echt van elkaar te scheiden. Dat staat vaak een beetje haaks op de goedbedoelde adviezen die we dan van mensen krijgen om hiermee om te gaan, of juist dat ratio dan weer als ondergeschikt lijkt te staan.
Maak van je drijfveer een vikingschip

Isa
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Wat betreft relaties: al zolang ik me kan herinneren heb ik vreselijke bindingsangst. Ik weet niet of meer mensen dat herkennen? Zo kan ik op slag verliefd worden, maar zodra een man ook maar iets te dichtbij komt of het iets teveel richting serieus gaat dan weet ik niet hoe snel ik moet wegwezen. Ik weet ook niet of het een typisch hb-dingetje is of gewoon iets van deze tijd, waar ik in zijn algemeenheid ervaar dat mensen het moeilier vinden om zich te binden.

Het is een combi van onzekerheid (ben ik wel goed genoeg) en angst om mijn vrijheden op te moeten geven.
Maak van je drijfveer een vikingschip

Eva
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Bindingsangst (of eigenlijk hechtingsproblematiek) is niet specifiek HB, maar komt overal voor.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

hihi ik wordt hoe ouder hoe wijzer wat flut relaties betreft dus de bindingangst groeit ook .
zeker als je al jaren alleenstaand bent en zeker met kinderen dan kijk je wel uit. bovendien heb je al veel bagage mee en dan wordt elke volgende relatie moeilijker .
ik vind het nu bijvoorbeeld ook erg lastig , heb net best een lieve man ontmoet mar ik schijt 7 kleuren .
en dan kan iedereen wel hoogbegaafd zijn en zo maar dan slaat mijn hoofd en hart helemaal op hol zodat ik weer dicht klap.
t !!!@#$???

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

ik denk dat veel, misschien wel alle, mensen een bepaalde gedachte die nogal vast van invulling is heeft en daarmee een beeld wil terug zien hoe een relatie er moet uitzien ipv er kan eruit zien.

Ik denk dat de eenvoud van een relatie meer oplevert dan je een beeld najaagt. Keep it simple.

Je kunt dat misschien bereiken door maximaal een handjevol overeenkomsten willen en kunnen afspreken
don't hide what you have !

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb betere relaties met mijn exen. Dat wil zeggen na de relatie voorbij is en een paar jaar verder kan je beter met elkaar omgaan, dan zijn de verwachtingen minder.
Helaas ben ik nog steeds te snel met mijn hart op hol laten slaan door de volgende knappe slimmerd. Gelukkig is het verstand wat verstandig er geworden dus blijft h et bij dromen;-)
t !!!@#$???

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik las net in een Deense courant dat het echtscheidingspercentage erg hoog is en stijgende.
http://www.jyllands-posten.dk/protected ... -v%C3%A6k/

En 1 op de 7 Deense mannen nemen nu een buitenlandse vrouw, vaak Thaise of Philippijnse.
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE75 ... i-kvinder/

Maar goed, ik kom morgen even terug op je posting.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ja die zijn nog een beetje onderdanig. Wij Hollandse meiden waren te slim op ons toekomst voorbereid in de jaren 80.
En de Spice Girls en K3
t !!!@#$???

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

nathalie schreef: Wij Hollandse meiden waren te slim op ons toekomst voorbereid in de jaren 80.
En de Spice Girls en K3
Echt waar ?

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nee in werkelijkheid weet ik nog niet wat ik wil worden na 46 jaar. Maar er zijn wel veel succesvolle zaken vrouwen van mijn leeftijd die wel geluisterd hebben
t !!!@#$???

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

nathalie schreef:Ik heb betere relaties met mijn exen. Dat wil zeggen na de relatie voorbij is en een paar jaar verder kan je beter met elkaar omgaan, dan zijn de verwachtingen minder.
Helaas ben ik nog steeds te snel met mijn hart op hol laten slaan door de volgende knappe slimmerd. Gelukkig is het verstand wat verstandig er geworden dus blijft h et bij dromen;-)
Even een tussenvraag: denk je dat je een vrije keuze hebt in het kiezen van een man ?

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nee tuurlijk niet , net zoals jij als man niet echt vrije keuze in een vrouw.
Ik kan wel ongelooflijk mijn best doen om te sjanzen en charmeren maar op de lange duur is het mir even pure aantrekkingskracht en houd geen stand.
Ik val zelf altijd voor charmante ietwat arrogante mannen . Ja ik zal hier niet blij mee worden.
t !!!@#$???

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nathalie, ik kreeg deze net binnen. Nu weet je waar je kansen liggen. Ik schrijf later nog even verder. Momenteel erg druk met gelukkig zijn. :ibigrin:

Wij Nederlanders zijn een bijzonder gelukkig volkje. Maar er is één land dat steevast nog een stuk beter scoort in de geluksonderzoeken: Denemarken. Ruut Veenhoven, emeritus hoogleraar ‘sociale voorwaarden voor menselijk geluk’ aan de Erasmus Universiteit legt uit hoe we de Denen in kunnen halen.

‘Vooral de kwaliteit van de overheid, van de ambtenaren, is in Denemarken nog net iets beter dan bij ons,’ vertelde hij afgelopen vrijdag op de Internationale Dag van het Geluk tijdens een minicollege in het Haagse perscentrum Nieuwspoort. Daarover schrijft het NRC.

Hij legt uit dat geluk afhangt van de mate van welvaart en vrijheid in een land en in de westerse wereld van de beschikbaarheid van de geestelijke gezondheidszorg. Ook seksegelijkheid maakt mensen gelukkig. Maar het allerbelangrijkst is de kwaliteit van de overheid.

Veenhoven: ‘Het gaat niet zozeer om de politiek, meer om de ambtenaren, dat die een voorspelbaar klimaat creëren. Dan kunnen mensen hun eigen plan trekken, zijn ze minder afhankelijk van familie.’

Het effect van inkomensongelijkheid is tweeledig. ‘Ongelijkheid stimuleert economische ontwikkeling, maar het is niet fijn als je in je krotje naast een villa woont,’ zegt de voormalige geluksprofessor. ‘Waarschijnlijk zijn die effecten ongeveer even sterk.’

De Nederlandse overheid zou beleid moeten voeren op het bevorderen van geluk. ‘Gelukkige mensen zijn actiever en creatiever. Ze zijn betere partners, betere ouders en betere burgers. Ze betalen hun belastingen beter. En het bijt niet met andere waarden: geluk gaat samen met vrijheid, welvaart en sociale cohesie.’

http://www.welingelichtekringen.nl/same ... denen.html
Laatst gewijzigd door plato op ma 23 mar 2015, 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb net gelezen in mijn boek over slimme jongens en mannen natuurlijk over relaties .
Morgen citeer ik wel even edn stukje want over de telefoon is niet te doen.
Erg interessant en raak.
En mijn leven.
t !!!@#$???

jeamldrp
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Hoi Nathalie,

Ik wil me nergens mee bemoeien maar ik heb zelf ook een aantal relaties achter de rug, zodanig dat ik wel heb gedacht dat er geen normale vrouwelijke partners te vinden zijn. En toch is het me gelukt een hele lieve en intelligente partner te vinden. Iemand die mij in mijn waarde laat en me het beste gunt. Ik had nooit gedacht zoiets te vinden en zelfs liep ik met het idee rond dat ik het verdiende niet happy te zijn. Door verleden, denkfouten, werkelijke fouten en dramatische keuzes dacht ik dat.

Ik ben het met je eens dat je het niet voor het kiezen hebt, sterker nog door mijn eigen onzekerheid en verknipt zelfbeeld ben ik denk een makkelijke prooi geweest voor bepaalde type vrouwen. Ingepakt en verloren.

Wat ik wil zeggen is dat het zeker mogelijk is de juiste partner te vinden. Ik heb daar geen blauwdruk van hoe dat werkt, misschien heb ik gewoon intens veel geluk gehad de juiste tegen het lijf te lopen. Ik gun iedereen datzelfde te vinden!

Ik hoop dat het je wat helpt...

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Kom op jongens..Ik ben niet desperate op zoek naar een partner of totaal levensellendig hoor ♡:-)
Wel kom ik steeds meer achter dat ik , net als jij
Jean ook een soort aantrekkingskracht heb voor de " verkeerde" .en dat ik nu wat wakkerder ben ( werd tijd na 46 jaar ;-) )
Maar een leven alleen zoals ik nu ben , zonder een half gebakken lover mee te tellen die ook weer een zelfde typ is...
Is wat ik misschien even nodig heb tot mijn kinderen wat ouder zijn..
Maar laten we het vooral niet over mij hebben maar over Hb relaties in general
t !!!@#$???

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

@ Plato
Tja geluk. . Zit voor mij wel in de kleine dingen en niet perse de welvaart. Ik heb niks te klagen hier in Holland met m'n uitkering en kinderbij en toeslag en braaf allenstaand mama.
:-)
Serieus ik ben écht gelukkig.
Relatie gaat me niet perse gelukkig of een compleet mensch te voelen daar ben ik veel te nuchter voor (cynisch critisch gekwetst realistisch. .
Ik geloof best in sprookjes en hou van romantiek maar hoeft niet voor mij.

Wat is dan een juiste partner?
t !!!@#$???

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

nathalie schreef:@ Plato
Tja geluk. . Zit voor mij wel in de kleine dingen en niet perse de welvaart. Ik heb niks te klagen hier in Holland met m'n uitkering en kinderbij en toeslag en braaf allenstaand mama.
:-)
Serieus ik ben écht gelukkig.
Relatie gaat me niet perse gelukkig of een compleet mensch te voelen daar ben ik veel te nuchter voor (cynisch critisch gekwetst realistisch. .
Ik geloof best in sprookjes en hou van romantiek maar hoeft niet voor mij.

Wat is dan een juiste partner?
Vertel ik je iets nieuws als een vrouw denkt in termen van relaties en niet in termen van een persoon als man (in jouw situatie) ?

Ik denk dat daar de bottleneck zit. Niet een wat zoek je maar wie zoek je. Mijn ervaring met de dames is heel simpel. Ze willen geen vriendje maar ze willen een relatie. Een vaste relatie.
De dames doen heel dynamisch en verkondigen wereldse opvattingen die vernieuwend moeten werken, maar dat is een houding. Men wil de herkenning hebben van het vrouw zijn. Mag van mij, ga gerust je gang. Maar ga dan niet zemelen dat je relatie niet goed is want je hebt niet gekeken naar de man als mens.

En inderdaad, vrije keuzes bestaan niet. Je -iedereen is- bent geprogrammeerd op basis van de psychologie die in dit geval zegt: je kiest je partner op basis van herkenning.

Dat zemelen van mij bedoel ik overigens niet persoonlijk maar in het algemeen.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ja ik zemel nu helemaal over Plato :-)
Tja ik wou dat ik op dat gebied wat "volwassener" was maar dat is blijkbaar vrouw-eigen.
Ik ken wel een hoop mannen die hun l*l achterna lopen
t !!!@#$???

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

nathalie schreef:Ja ik zemel nu helemaal over Plato :-)
Tja ik wou dat ik op dat gebied wat "volwassener" was maar dat is blijkbaar vrouw-eigen.
Ik ken wel een hoop mannen die hun l*l achterna lopen

Je zemelt over Plato. Tak for det.

Maar Plato is een man en een man denkt in termen van oplossingen. Maar Plato zal Plato niet zijn om mensen zelf aan het werk te zetten.

Dus...lees ic begrijp het boek De dood van een Handelsreiziger (Miller) en laat Plato weten wat je daar uit leert.

Hav en god dag

Terug naar “HB in het dagelijks leven”