Pagina 1 van 1

Leerstijlen testje

Geplaatst: di 15 mar 2011, 23:26
door Loren
Leuk testje, kan je zeer goed beïnvloeden want de bedoelde leerstijl is wel duidelijk uit de antwoorden zelf - toch interessant. Kwamen voor mij wat dingen voor waarvan ik niet besefte dat dit anders was voor mij dan voor anderen, maar het wél voelde (bv de enige in gezelschap die klaagt over de ongemakkelijke stoelen, zelfs bij navraag aan de anderen). Mijn resultaat: vooral kinestetisch, alhoewel de keuze soms moeilijk was. Ben benieuwd naar jullie resultaten, have fun!

De link naar het testje is de eerste van de 3 links, halverwege de uitleg:
http://people.usd.edu/~bwjames/tut/learning-style/

Re: Leerstijlen testje

Geplaatst: di 15 mar 2011, 23:46
door Johanita
Haha, grappig, ik kom op visual-auditory uit, precies fifty-fifty. :)
Dat kinesthetic komt in mijn woordenboek niet voor blijkbaar.

Re: Leerstijlen testje

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 07:57
door Poppetje
Ik ben een "Auditory Learner".
Leuk testje!

Groeten, Poppetje

Re: Leerstijlen testje

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 09:32
door Rianne
Mijn scores:
A: 7
B: 3
C: 6

Uitslag dus Visual
Maar kinesthetic zit er ook dicht bij; had nog wel meer vragen willen hebben om dat onderscheid tussen visual en kinesthetic beter te onderzoeken :lol:

Dat ik niet Auditory ben, herken ik wel. Met trivial pursuit bijvoorbeeld dringt de vraag niet tot me door wanneer iemand het voorleest. Mag ik het kaartje zelf lezen, dan pas dringt de vraag tot me door.

Leuk!

Re: Leerstijlen testje

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 11:36
door Alice
Hmmm 'Visual' stijgt er erg bovenuit, voorspelbaar :lol: tja kunstenaar he.

Re: Leerstijlen testje

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 22:38
door Sofie
Visual 6
Auditory 8
Kinesthetic 2

Dit klopt wel voor mij, hoewel er meerdere vragen bij zaten waarbij ik ook 2 keuzes had willen aanklikken.

Ik vraag me af of dit mijn werkelijke voorkeuren zijn of dat dit zo gegroeid is. Op een gegeven moment besloot ik achter in het lokaal te zitten (in groep 5) en van daaruit te observeren wat er gebeurde om mij heen. Ik hoorde de leerkracht praten en dat was voldoende om kennis te vergaren en toetsen voldoende af te ronden. Dit heb ik jaren lang zo kunnen oefenen, in het voortgezet onderwijs had ik in de onderbouw nog steeds voldoende aan deze strategie. De leerkracht vertelde over een onderwerp en ik hoefde het boek er vrijwel niet meer op na te slaan.
In de bovenbouw kwam ik in het studiehuis, tweede fase. Daar werd ineens een zelfstandige werkhouding verwacht en toen moest ik leren.

Ik ben altijd een boekenwurm geweest, maar houd ook van docu's. Daarvan leer ik sneller en meer dan een informatief boek, maar ik vind dat laatste ook een luie manier van leren want het is heel passief.

Re: Leerstijlen testje

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 22:53
door Esther
Voor mij niet echt een uitschieter:

Visual 4
Auditory 6
Kinesthetic 6

Ik kan ook herkennen dat een combinatie van alles vaak het beste voor me werkt.
Verschilt verder ook van wat ik te leren heb, welke ingang het meest succesvol is.
Ik had veel vragen waar ik twee antwoorden op kon geven.

Re: Leerstijlen testje

Geplaatst: wo 16 mar 2011, 23:16
door Rianne
Wat ik ook een leuk aspect van dit testje vind, is het te bekijken als trainer/leerkracht/whatever

Wanneer je voor een groep staat kun je dus rekening houden met deze 3 leerstijlen. Wanneer je dit in bijv. je presentatie stopt, dan kun je er dus voor zorgen dat je alle drie de verschillende leerstijlen voldoende aanspreekt.

Ik denk dat trainers (in mijn voorbeeld, maar dit geldt dus voor iedereen die voor een groep staat) zijn middelen onbewust zo inricht dat ze passen bij zijn/haar persoonlijke leerstijl en niet zozeer gericht zijn op de verschillende leerstijlen in het publiek.
(tenzij je dit natuurlijk eerder gehoord/geleerd hebt en je hier bewust rekening mee houdt)


Waardevol inzicht; Voor mij hét inzicht van deze dag! :)

Re: Leerstijlen testje

Geplaatst: do 17 mar 2011, 01:10
door Loren
Sofie schreef:Visual 6
Auditory 8
Kinesthetic 2

Dit klopt wel voor mij, hoewel er meerdere vragen bij zaten waarbij ik ook 2 keuzes had willen aanklikken.

Ik vraag me af of dit mijn werkelijke voorkeuren zijn of dat dit zo gegroeid is. Op een gegeven moment besloot ik achter in het lokaal te zitten (in groep 5) en van daaruit te observeren wat er gebeurde om mij heen. Ik hoorde de leerkracht praten en dat was voldoende om kennis te vergaren en toetsen voldoende af te ronden. Dit heb ik jaren lang zo kunnen oefenen, in het voortgezet onderwijs had ik in de onderbouw nog steeds voldoende aan deze strategie. De leerkracht vertelde over een onderwerp en ik hoefde het boek er vrijwel niet meer op na te slaan.
In de bovenbouw kwam ik in het studiehuis, tweede fase. Daar werd ineens een zelfstandige werkhouding verwacht en toen moest ik leren.

Ik ben altijd een boekenwurm geweest, maar houd ook van docu's. Daarvan leer ik sneller en meer dan een informatief boek, maar ik vind dat laatste ook een luie manier van leren want het is heel passief.


Inderdaad, Sofie, dat vraag ik me ook af.
De onderstaande Quote van Rianne herken ik bv erg goed.
Rianne schreef:Met trivial pursuit bijvoorbeeld dringt de vraag niet tot me door wanneer iemand het voorleest. Mag ik het kaartje zelf lezen, dan pas dringt de vraag tot me door.

Jouw (Sofie) ervaring met het schoolse is bij mij net omgekeerd, ik bekeek mijn leerboek in het begin van de les en af en toe tijdens, om verder grotendeels weg te dromen; zolang het gezoem van meester of juf bekend voorkwam, was ik er gerust in dat het wel ok zat. Ik dacht ook dat dat zo hoorde.
Vanaf het middelbaar lukte dat niet meer en snapte ik er steeds minder van, met hetzelfde resultaat qua gedrag: wegdromen, maar dan dit keer bij de meeste lessen van zodra ik iets niet snapte, vanuit het idee, zodra je 1 ding niet meer begrijpt, begrijp je de rest toch niet/verkeerd, dus laat maar zitten.

Engels daarentegen, heb ik vooral van tv geleerd, door na het middelbaar veel meer tv te beginnen kijken. En blijkt, mijn kennis van het Engels is heel erg op het gehoor, geregeld als ik iets niet weet ivm uitdrukkingen, grammatica, zinsbouw, ... komt het door het hardop of in mijn hoofd te 'zeggen' gewoon vanzelf , of 'hoor' ik wat juist klinkt.

Bij lessen/presentaties schrijf ik schriften vol bij wijze van spreken, ik schrijf álles op voor zover mogelijk, daarentegen, indien hand-outs/cursus/boek gegeven worden waar alles of voldoende opstaat, doe ik dat niet, en kan ik structureren, verduidelijken, aandachtig volgen (op het gehoor, en dan 'hoor' ik later bij het herlezen hoe het uitgelegd werd). Nou ja, of wegdromen als het mijn aandacht niet vasthoudt, maar dit is in dat geval vooral als het te traag gaat, indien het te snel gaat kan ik dan tóch nog ontspannen(!) luisteren omdat ik kan nalezen wat ik niet meer weet - dan heb ik ondertussen toch al 'gevoel' voor het onderwerp, en da's zeker mooi.
Heel fijn ook als er een structuur/schema op het bord/nota's aanwezig is, om de nieuwe kennis aan op te hangen (de rode draad niet uit het oog te verliezen).
Het idee dat, als je niet moet noteren, je niet oplet, herken ik helemaal niet en ook niet dat je door te noteren al veel weet (wél bij doelbewust schriftelijk studeren) - da's dus een dooddoener voor mij als reden om niet alles óók op papier te krijgen van een lesgever. Heeft wel meer met (faal)angst dan met leerstijl te maken...

Aandacht voor deze stijlen (er zijn er ook nog andere) lijkt me best interessant, vooral bij leren leren, en dan vooral om zoveel mogelijk aanpakken te leren kennen/toepassen waar het goed kan werken, niet om te zeggen 'kan ik niet, doe ik niet (en ik heb een testresultaat om het te bewijzen, so you can't make me!)'.
Ondertussen heb ik door online rondneuzen ook al gevonden dat sommige researchers enorm skeptisch zijn over dit soort opdelen in leerstijlen, maar het lijkt me dat de problemen vooral liggen in het denken dat je nu dé manier gevonden hebt (out with the old! Wheeee!) en ook in de vraagstelling/antwoorden van de lijstjes, het hangt bv af van de situatie of van hoe je het bekijkt of ook bv: je weet dat je A moet antwoorden, maar je weet ook dat je bv A doet om sociaal niet in de problemen te komen, en dat B veel beter voelt...

Re: Leerstijlen testje

Geplaatst: do 17 mar 2011, 16:46
door Maximilian
Visual 4
Auditory 4
Kinesthetic 8

Zou erg interresant zijn om te kijken of dit te matchen valt met de leertips en of het leeradvies wat gerichter gegeven kan worden.

Aangezien er een hoop mensen zijn die leerproblemen hebben hier op het forum zou het een leuke aanvulling zijn voor de FAQ/wiki.
(al zegt wikipedia dat het niet zo veel uitmaakt om te leren in de bijpassende stijl?!?!)

Verklaart helaas niet alles.....maar is wel interresant.

Re: Leerstijlen testje

Geplaatst: za 06 aug 2011, 20:39
door Zer0
Visual-4
Auditory-4
Kinestetic-8

Oftewel; Kinesthetic.

En mijn ervaringen in het onderwijs... die waren alles behalve daarop gericht.

Re: Leerstijlen testje

Geplaatst: za 06 aug 2011, 21:31
door Anagber
Grappig testje. Uitkomst is geen schok eerlijkgezegd…

A-6
B-5
C-5

Visual dus, al scheelt het niet veel met andere stijlen. En zouden andere antwoorden op de vragen in een aantal gevallen ook passen…

Re: Leerstijlen testje

Geplaatst: zo 07 aug 2011, 17:15
door GéPe
Ook maar eens gedaan, tis zondag tenslotte :D
5-6-5


an Auditory

Eerlijk gezegd klopt het juist ook omdat de drie leerstijlen niet echt uitelkaar liggen wat dus in de praktijk ook zo is. Soms is een voorkeur maar dat ligt vaker aan de gemoedstoestand zonder daar problematisch over te doen. Ik wil de info gewoon hebben :oops:

Re: Leerstijlen testje

Geplaatst: zo 07 aug 2011, 18:26
door Moira
En ik heb:

V: 10
A: 1
K: 5


Grappig, inderdaad... En wat jij aanhaalt is inderdaad erg interessant! School en studies worden in belgie voornamelijk in de auditieve leerstijl gegeven, dus dat verklaart wel waarom ik zo snel weg was in gedachten. Saai praatje, powerpoints die nergens op lijken en amper hands on experience... Erg jammer, eigenlijk.

Re: Leerstijlen testje

Geplaatst: zo 07 aug 2011, 19:23
door willemijn
8-2-6

NIet verbazingwekkend. Ene oor in, andere uit :shock: Als ik net wakker ben is het zelfs zo dat ik in 1e instantie, geen betekenis kan koppelen aan de woorden die ik hoor.
Voelt ook als 'te'. Mijn lief zijn wekkerradio staat niet meer op één of andere nieuwszender nadat ik drie keer, met mijn handen voor mijn oren het bed ben uitgesprongen.
Moet ook het kaartje bij Triviant, zelf lezen.

Re: Leerstijlen testje

Geplaatst: zo 07 aug 2011, 20:08
door Alien
A-7
B-3
c-6

Visual.
Niks nieuws voor mij, maar leuk testje anyway. :)

Re: Leerstijlen testje

Geplaatst: zo 07 aug 2011, 20:17
door Hermes
A-9
B-2
C-5

Visual

Re: Leerstijlen testje

Geplaatst: di 09 aug 2011, 18:57
door Iemand
A-10 (visual)
B-4 (Auditory)
C-2 (Kinesthetic)

Dat klopt wel, plaatjes helpen enorm als ik iets wil leren.