Een transitie, een nieuw jaar een aanmelding
Geplaatst: wo 23 jan 2013, 00:51
Hallo allen,
Volgens enkele experts bekend met de Maya-kalender en de Tzolkin heb ik niet meer de Witte Wereldoverbrugger, maar een Rode Draak als Maya Avatar. Precies weet ik het niet meer, maar dat het een verandering is, is wel duidelijk. En bij veranderingen hoort ook deelnemen aan fora, waar ik eerst wel eens wat op las, maar nog geen lid van was. Bij deze is de belofte aan enkelen onder jullie ingelost.
Mijn naam is Thijs Cornelussen en ik ben bij verschillende mensen persoonlijk bekend. Verschillende anderen kennen mij van mijn bijdragen tijdens diverse HB-café's in Arnhem. En weer anderen (en deels dezelfden) kennen mij als docent/coach bij OPUS - de speciale hoogbegaafden afdeling binnen het Olympus College in Arnhem. Dus in hoeverre moet ik mij nog introduceren??
Voor al degenen, die mij nog niet kennen en voor degenen, die dachten dat ze mij kenden ... volgt er een kort verhaal:
De naam en de avatar zijn lang geleden bedacht en gemaakt. De naam voor deelname aan het toenmalige forum van Games Workshop, waar ik redelijk actief was als speler en spelleider van Warhammer 40k en van Lord of the Rings. Feanturluin is afgekomstig uit Tolkien's Elverntaal en betekent zoveel als Blauwe vlam (vuur). De avatar is getekend naar aanleiding van een cursus Krauthammer Management. Het stelt een schaal (lees handen) voor waarin een vlam met Yin-Yang symbolen brandt. Zo sta ik ook in het leven: als voorbeeld voor anderen, als rolmodel en met de donkere kanten zichtbaar gemaakt. Groei gaat met stuipen en pijnen (voor een andere keer).
Momenteel ben ik even "in een klooster". M.a.w. ik zit even thuis na de zoveelste teleurstellende en frustrerende ingeving van het management team. Als je een voorbeeldpositie wilt innemen, val je ook op en dan is het vlekje gauw gevonden. Zoals een collega zei: je valt op door je andere werkende aanpak, en dat vinden leidinggevenden niet altijd even fijn. Of zoals in een column in Managementboek stond: "je wordt aangenomen om wat je kunt, maar ontslagen om wie je bent." En dan lees je het rapport van de Universiteit van Utrecht over HB-participatie in werkomgevingen .... Oh ja, daarom ... maar het leuke aan dat rapport is, dat je het ook kunt gebruiken om weer te re-integreren en de draad weer op te pakken.
Ik ben enkele maanden geleden begonnen met de Master-opleiding Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit en wil daarin een onderzoek doen naar het HB-onderwijs in Nederland. Volgens mij bestaat dat namelijk helemaal niet! Met de vraag of het ooit zou kunnen bestaan daar achteraan gesteld. Er zijn veel initiatieven, maar de overgrote meerderheid daarvan is gebaseerd op bestaande uitgangspunten en doelen. Maar of dat nu echt iets / veel oplevert ... Als er niets aan de opleiding vn docenten, coaches en (school)management verandert, komt er geen ruimte voor de talenten van leerlingen in het algemeen en de HB-er in het bijzonder. Zo, weten jullie meteen waar een belangrijke passie van mij ligt
Voor mij zijn de drie F's een belangrijk uitgangspunt in gesprekken, lessen, opdrachten en noem maar op. De eerste F staat voor Feiten (datgene wat bekend is, waar men overeenstemming over heeft). De tweede F staat voor Fictie (datgene wat kan voortkomen uit het bekende, waar men discussie over heeft). En de derde F staat voor Fantasie (datgene wat nog niet bestaat, maar af te leiden is uit het bekende, waar men over kan dromen). Deze drie F's vormen een cyclus. In een nieuwjaarsrede in 1991 heb ik dit bij de vakgroep Plantenfysiologie van de Wageningse Universiteit voor het eerst benoemd. En de laatste jaren heeft zich dat tot een kern van mijn werken gemaakt.
Ach ik kan veel vertellen, maar ik denk dat hierboven al een aantal leuke interessante en uitdagende uitspraken staan. Ik zie graag jullie reacties tegemoet en wil die "pittige discussie" wel eens meemaken.
Met vriendelijke groet,
Thijs Cornelussen (Feanturluin)
Volgens enkele experts bekend met de Maya-kalender en de Tzolkin heb ik niet meer de Witte Wereldoverbrugger, maar een Rode Draak als Maya Avatar. Precies weet ik het niet meer, maar dat het een verandering is, is wel duidelijk. En bij veranderingen hoort ook deelnemen aan fora, waar ik eerst wel eens wat op las, maar nog geen lid van was. Bij deze is de belofte aan enkelen onder jullie ingelost.
Mijn naam is Thijs Cornelussen en ik ben bij verschillende mensen persoonlijk bekend. Verschillende anderen kennen mij van mijn bijdragen tijdens diverse HB-café's in Arnhem. En weer anderen (en deels dezelfden) kennen mij als docent/coach bij OPUS - de speciale hoogbegaafden afdeling binnen het Olympus College in Arnhem. Dus in hoeverre moet ik mij nog introduceren??
Voor al degenen, die mij nog niet kennen en voor degenen, die dachten dat ze mij kenden ... volgt er een kort verhaal:
De naam en de avatar zijn lang geleden bedacht en gemaakt. De naam voor deelname aan het toenmalige forum van Games Workshop, waar ik redelijk actief was als speler en spelleider van Warhammer 40k en van Lord of the Rings. Feanturluin is afgekomstig uit Tolkien's Elverntaal en betekent zoveel als Blauwe vlam (vuur). De avatar is getekend naar aanleiding van een cursus Krauthammer Management. Het stelt een schaal (lees handen) voor waarin een vlam met Yin-Yang symbolen brandt. Zo sta ik ook in het leven: als voorbeeld voor anderen, als rolmodel en met de donkere kanten zichtbaar gemaakt. Groei gaat met stuipen en pijnen (voor een andere keer).
Momenteel ben ik even "in een klooster". M.a.w. ik zit even thuis na de zoveelste teleurstellende en frustrerende ingeving van het management team. Als je een voorbeeldpositie wilt innemen, val je ook op en dan is het vlekje gauw gevonden. Zoals een collega zei: je valt op door je andere werkende aanpak, en dat vinden leidinggevenden niet altijd even fijn. Of zoals in een column in Managementboek stond: "je wordt aangenomen om wat je kunt, maar ontslagen om wie je bent." En dan lees je het rapport van de Universiteit van Utrecht over HB-participatie in werkomgevingen .... Oh ja, daarom ... maar het leuke aan dat rapport is, dat je het ook kunt gebruiken om weer te re-integreren en de draad weer op te pakken.
Ik ben enkele maanden geleden begonnen met de Master-opleiding Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit en wil daarin een onderzoek doen naar het HB-onderwijs in Nederland. Volgens mij bestaat dat namelijk helemaal niet! Met de vraag of het ooit zou kunnen bestaan daar achteraan gesteld. Er zijn veel initiatieven, maar de overgrote meerderheid daarvan is gebaseerd op bestaande uitgangspunten en doelen. Maar of dat nu echt iets / veel oplevert ... Als er niets aan de opleiding vn docenten, coaches en (school)management verandert, komt er geen ruimte voor de talenten van leerlingen in het algemeen en de HB-er in het bijzonder. Zo, weten jullie meteen waar een belangrijke passie van mij ligt

Voor mij zijn de drie F's een belangrijk uitgangspunt in gesprekken, lessen, opdrachten en noem maar op. De eerste F staat voor Feiten (datgene wat bekend is, waar men overeenstemming over heeft). De tweede F staat voor Fictie (datgene wat kan voortkomen uit het bekende, waar men discussie over heeft). En de derde F staat voor Fantasie (datgene wat nog niet bestaat, maar af te leiden is uit het bekende, waar men over kan dromen). Deze drie F's vormen een cyclus. In een nieuwjaarsrede in 1991 heb ik dit bij de vakgroep Plantenfysiologie van de Wageningse Universiteit voor het eerst benoemd. En de laatste jaren heeft zich dat tot een kern van mijn werken gemaakt.
Ach ik kan veel vertellen, maar ik denk dat hierboven al een aantal leuke interessante en uitdagende uitspraken staan. Ik zie graag jullie reacties tegemoet en wil die "pittige discussie" wel eens meemaken.
Met vriendelijke groet,
Thijs Cornelussen (Feanturluin)