De wereld zonder grenzen.
Geplaatst: wo 14 mei 2014, 21:15
Hoe zou de wereld eruit zien zonder afspraken over grenzen en fatsoen?
Forum voor hoogbegaafde (jong-)volwassenen
https://hb-forum.nl/
ik neem aan dat hier landsgrenzen worden bedoeld.Sawi schreef:We kunnen die grenzen wat mij betreft best opheffen als we met z'n allen afspreken dat we anderen niet schaden of benadelen.
Afspraken ontstaan bij ieder contact dat mensen met elkaar ondergaan. Dat zijn afspraken in alle soorten en maten. Van globale afspraken/verdragen met politici en volksvertegenwoordigers tot triviale afspraken als gebruiken tussen mensen die elkaar in het sociale verkeer tegenkomen.Hoe zou de wereld eruit zien zonder afspraken over grenzen en fatsoen?
Dat zou een goed begin zijn voor een boek.Maracaka schreef:Dat was het probleem van de protestgeneratie: We wisten allemaal wat het beste was voor de wereld, maar ieder wist het op zijn eigen manier
Het is grappig dat dit eigenlijk heel algemeen geldt onafhankelijk van de afspraken over grenzen en fatsoen. Je kunt namelijk de allersterksten zien als diegenen die het beste overeind blijven.Tesselschade schreef:alleen de allersterkste blijven dan overeind, lijkt me.
Interessant, wel cryptisch (althans, voor mij). Wie zijn volgens jou sterk, wie zijn zwak? En welke groep profiteert er relatief veel van de afspraken over grenzen en fatsoen?Tinus schreef:Misschien dat met afspraken over grenzen en fatsoen een grotere groep overeind blijft en dat de levensstrijd gemiddeld minder zwaar is en daarom spreken we dan niet over de allersterksten. Verder ook, zijn wij zelf die allersterksten en zijn we minder geneigd om te erkennen dat er een groep is die relatief veel profiteert van de afspraken over grenzen en fatsoen.
Je zou je kunnen afvragen of dat perspectief er voor zorgt dat we verkeerd oordelen over de ethiek van de afspraken over grenzen en fatsoen. Het kan lijken alsof de regels goed zijn voor de zwakken omdat we een verkeerd beeld hebben van wie zwak of sterk is.
Oriad schreef:Interessant, wel cryptisch (althans, voor mij). Wie zijn volgens jou sterk, wie zijn zwak? En welke groep profiteert er relatief veel van de afspraken over grenzen en fatsoen?Tinus schreef:Misschien dat met afspraken over grenzen en fatsoen een grotere groep overeind blijft en dat de levensstrijd gemiddeld minder zwaar is en daarom spreken we dan niet over de allersterksten. Verder ook, zijn wij zelf die allersterksten en zijn we minder geneigd om te erkennen dat er een groep is die relatief veel profiteert van de afspraken over grenzen en fatsoen.
Je zou je kunnen afvragen of dat perspectief er voor zorgt dat we verkeerd oordelen over de ethiek van de afspraken over grenzen en fatsoen. Het kan lijken alsof de regels goed zijn voor de zwakken omdat we een verkeerd beeld hebben van wie zwak of sterk is.
Degenen die hier relatief veel van profiteren zijn m.i. zij die het meeste te verliezen hebben.Tesselschade schreef:Oriad schreef:Interessant, wel cryptisch (althans, voor mij). Wie zijn volgens jou sterk, wie zijn zwak? En welke groep profiteert er relatief veel van de afspraken over grenzen en fatsoen?Tinus schreef:Misschien dat met afspraken over grenzen en fatsoen een grotere groep overeind blijft en dat de levensstrijd gemiddeld minder zwaar is en daarom spreken we dan niet over de allersterksten. Verder ook, zijn wij zelf die allersterksten en zijn we minder geneigd om te erkennen dat er een groep is die relatief veel profiteert van de afspraken over grenzen en fatsoen.
Je zou je kunnen afvragen of dat perspectief er voor zorgt dat we verkeerd oordelen over de ethiek van de afspraken over grenzen en fatsoen. Het kan lijken alsof de regels goed zijn voor de zwakken omdat we een verkeerd beeld hebben van wie zwak of sterk is.
M.i. de integere, nadenkende mensen profiteren hier het meest van. Sociaal en warm. Ik vrees dat die groep wel tot de zwakkeren zou behoren indien alle grenzen wegvielen.
Op dit moment is er veel profijt voor de groep die in welvaart geboren wordt, omdat de fatsoensregels ook een bescherming zijn voor hun welvaart (Ten koste van anderen die niet in welvaart zijn geboren en moeten accepteren dat ze voor de welvarenden moeten werken in ruil voor een vergoeding die niet in verhouding staat tot de arbeid. Je kunt zeggen dat is voor hen niet zo erg, ze weten niet beter. Maar het is effectief vrijwel niks anders dan het feudalisme van de middeleeuwen). De fatsoenlijke bescherming van welvaart gaat in tegen de fatsoenlijke gelijke verdeling van welvaart.Oriad schreef:Interessant, wel cryptisch (althans, voor mij). Wie zijn volgens jou sterk, wie zijn zwak? En welke groep profiteert er relatief veel van de afspraken over grenzen en fatsoen?Tinus schreef:Misschien dat met afspraken over grenzen en fatsoen een grotere groep overeind blijft en dat de levensstrijd gemiddeld minder zwaar is en daarom spreken we dan niet over de allersterksten. Verder ook, zijn wij zelf die allersterksten en zijn we minder geneigd om te erkennen dat er een groep is die relatief veel profiteert van de afspraken over grenzen en fatsoen.
Je zou je kunnen afvragen of dat perspectief er voor zorgt dat we verkeerd oordelen over de ethiek van de afspraken over grenzen en fatsoen. Het kan lijken alsof de regels goed zijn voor de zwakken omdat we een verkeerd beeld hebben van wie zwak of sterk is.
Ik denk inderdaad dat we allemaal aan het berekenen zijn om te laveren en maximaal rendement te creëren voor onszelf. Maar wat ik denk dat er gaande is, is dat de afspraken en grenzen in alle soorten en maten eerder in de weg staan dan dat ze werkelijk behulpzaam zijn, op zekere hoogte dan. Het anders voordoen dan we eigenlijk zijn is een ernstige vorm van zelfontkenning. Weliswaar een vorm die tot op heden werkt voor de maatschappij die we hebben ingericht, maar een authentiek en waarheidsgetrouw beeld is het alles behalve. Is het dan zinnig, of zijn we bezig onszelf te ontkennen? En tot welk doel is dan de vraag.Afspraken ontstaan bij ieder contact dat mensen met elkaar ondergaan. Dat zijn afspraken in alle soorten en maten. Van globale afspraken/verdragen met politici en volksvertegenwoordigers tot triviale afspraken als gebruiken tussen mensen die elkaar in het sociale verkeer tegenkomen.Hoe zou de wereld eruit zien zonder afspraken over grenzen en fatsoen?
In een omgeving met andere mensen ben ik continu aan het berekenen hoe ik met deze mensen moet omgaan en aan de hand van hun reacties (probeer eens met paddo's in een drukke omgeving te trtippen en dan ervaar je dit extra sterk hyper sensitief) pas ik mijn gedrag aan om mijn eigen geluk, dat afhankelijk is van samenwerking met anderen, te vergroten.
Zonder zulke afspraken ook geen interactie tussen mensen. Waarschijnlijk kun je ook niet meer over dé wereld spreken.
Een wereld met minder afspraken (waarbij het al lastig is om een maat te bepalen voor de term afspraken), die bestaat in verschillende soorten en maten. Van fiction verhalen tot de werkelijkheid zoals verschillende plaatsen of verschillende tijden.
Ik zal met een aantal voorbeelden komen om het te verduidelijken. En zwart wit is het zeker niet. Ik ben nu druk met iets anders dus om er later op terug.Tinus schreef:Het is denk ik makkelijk om afspraken te zien als die dingen die het leven moeilijker maken. Ze vallen beter opals ze niet meewerken. Daarom lijkt het mij belangrijk, en in het bijzonder voor dit geval, om niet alleen te klagen en fouten te benoemen, maar ook om met oplossingen te komen. Je noemt nu iets als zelfontkenning maar dat geeft weinig aan. Het is een soort argumentum ad oermens. Geef een verandering aan, zonder een verklaring waarom het slecht is (of enkel versterkt met woordgebruik bijvoorbeeld door ontkennde termen, ont- anti- niet etc), en je krijgt iets dat op een zwaarwichtig argument lijkt.