Even voorstellen, (ik probeer het kort te houden maar daar ben ik echter geen held in)
Ik ben 27 jaar en ontdekte zopas dat ik hoogsensitief ben. Uiteraard gevolgd door een huilbui van erkenning en opluchting. Ik ging natuurlijk verder op onderzoek en ontdekte dat er een verband is met hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. Ik wist van mezelf dat ik boven gemiddeld begaafd was, maar mijn eerste reactie was van hoogbegaafdheid? nee dat kan absoluut niet. Echter, hoe meer ik er over begon te lezen, hoe meer ik mezelf herkende in al de kenmerken en verhalen van anderen.
Mijn verhaal begint als kind. Ik speelde graag met lego en knex. Ik volgde echter nooit de bijgeleverde plannetjes, maar ontwierp mijn eigen constructies. Ik schreef/tekende dat dan ook in een eigen plan, zodat mijn broer het later ook kon maken. Toen ik op mijn 6 jaar ging voetballen bleek dat ik ook al snel uitblonk t.o.v. mijn ploegmakkers. Op mijn 8 jaar werd ik "gepromoveerd" tot kapitein/aanvoerder van de ploeg omdat de trainer vond dat ik hier klaar voor was. Het is echter niet gebruikelijk dat er op die leeftijd al met een kapitein gewerkt word. Als kind van 8 jaar is dat veel te grote verantwoordelijkheid. Maar ik bleek echter een echt leiderschaps talent te hebben. Op mijn 10 jaar was voetbal voor mij een waar tactisch spel, terwijl het voor de anderen maar een beetje tegen een bal stampen was en wat passen geven.
Op mijn 11 jaar begon ik met skateboarden samen met een 10 tal vrienden, uiteraard bleek ik hier ook weer in uit te blinken. Ik was ook al een tijdje veel met de computer bezig, terwijl de meeste mensen in die tijd nog geen eens een computer thuis hadden. Ik was al bezig met een website te maken over skateboarden en speelde al met javascript (programmeertaal)
Tot zo ver ging alles nog goed, ik voelde mij wel anders en volwassener dan mijn leeftijdsgenoten, maar ik ervaarde dit niet als storend, in tegendeel, door mijn anders zijn en mijn "gaves" was ik net een uitstekend leiderstype.
Daarna ging het mis, mijn beste vriend was stikjaloers omdat ik in alles beter was. Toen heeft hij al onze leeftijdsgenoten tegen mij opgezet en werd ik gepest. Ik veranderde van leiderstype in een stil, verlegen jongentje dat van alles schrik had. Plots overheerste sociale angst, faalangst en depressie mijn leven. Ik werd buiten gepest op de voetbal, op de chiro, stopte met skaten en werd gepest op school. Als gevolg ging ik in alles onderpresteren. Ik durfde (en tot op vandaag op mijn 27 jaar nog steeds) niet meer te tonen aan de buitenwereld dat ik in iets goed ben. Ik ging soms zelfs met opzet onderpresteren.
In het derde middelbaar (15 jaar) moest je een nieuwe studierichting kiezen en kwam ik bij andere klasgenoten terecht. Hier ging het terug beter, ik werd niet meer gepest. Ik bleef echter onderpresteren en last hebben van faalangst, en sociale angst.
Ik had een nieuwe hobby, websites maken en veel met de computer werken, omdat ik hierbij alleen op mijn kamer kon bezig zijn zonder dat iemand zag dat ik er goed in was. Ik begon mij echter te isoleren van de buitenwereld en begon mij hoe langer hoe meer Autistisch te gedragen.
Hierna in het middelbaar ging alles redelijk goed, ondanks dat ik bleef onderpresteren en ben blijven zitten en afgezakt. Maar ik werd in ieder geval niet meer gepest. Deze jaren viel het echter weer op dat ik op school nooit het boek volgde, maar bijvoorbeeld met een bepaald formuletje bij wiskunde of fysica mijn eigen bewijs uitschreef om tot het nodige formuletje te komen. Een bepaalde leerkracht kon er niet mee om dat ik het boek niet volgde en buisde mij telkens, die leerkracht had ik natuurlijk net voor 3 vakken.
Het hoger onderwijs kon ik eindelijk iets met ICT doen, en iets creatiefs. Toen ben ik Multimedia en Communicatie technologie gaan studeren. Een combinatie van het technische en creatieve. Hier ben ik door gewalsd zonder ooit een herexamen te hebben en zonder echt te studeren. Alles 1 keer diagonaal lezen en ik had 12+/20.
Toen ik afstudeerde ging het echter weer mis. Ik kwam weer in een depressie terecht, met 2 jaar werkloosheid als gevolg. Toen ik eindelijk werk gevonden had, kreeg ik na een jaar een burnout, omdat ik moeilijkheden had om met mensen samen te werken. Ik was namelijk veel te perfectionistisch. Ik kreeg weer te maken met pesterijen omdat mensen mij een "hardass" vonden. Vlak voor de burnout kreeg ik echter van de klant een evaluatie "boven verwachting", kreeg opslag van mijn werkgever en reed al een tijdje met een Mercedes van het werk.
Mijn vrienden werden stikjaloers. Gevolg -> pesterijen. Ik belande in een psychose/depressie en werd opgenomen in het centrum voor geestelijke gezondheidszorg. Een beetje hiervoor had ik echter net gevonden dat ik hoogsensitief ben en misschien wel hoogbegaafd. Toen ik in het GGZ zei dat ik misschien wel hoogbegaafd ben lachtte ze me recht in mijn gezicht uit. Toen kwam de diagnose. "Je hebt AUTISME". Je problemen komen van een autismespectrum en niet vanuit een hoogbegaafdheid. Ik stelde voor om toch een IQ test te doen dat ik daar toch minstens meer duidelijkheid over kreeg. Waarop de psychiater antwoordde: NEE, je hebt autisme, PUNT. Uiteindelijk werd er dan toch een IQ test gedaan. Die kwam echter uit op een IQ van tussen de 82 en 92. Met als bijschrift aangezien het behaalde hoger diploma is deze test niet volgens verwachting. De resultaten duiden echter op een autismespectrum. De psychiater was mij echter weer aan het uitlachen. "Allez, je hebt toch een goede test afgelegd..., maar het duid echter wel aan dat je autisme hebt".
Na een jaar bleek dat mijn medicatie toch niet zo goed was, ging ik naar een andere psychiater die zei dat ik duidelijk een hoog IQ heb. Hij zegt echter ook dat ik Syndroom van Asperger heb.
Nu stel ik mij de vraag. Zou ik echt hoogbegaafd kunnen zijn? of heb ik Autisme? Of heb ik beide?
- Voor mijn twaalf jaar gedroeg ik mij niet autistisch, dit is gekomen door pesterijen. Terwijl autisme word je mee geboren en moet je als kind al merken.
- Ik ben duidelijk hoogsensitief en heb een grote empathie. Mensen met autisme zouden geen empathie voor andere mensen hebben.
- ik moet iets maar 1 keer diagonaal lezen en ben geslaagd voor een examen, zelfs in het hoger onderwijs.
- Mijn vader is op zijn 16 jaar getest en kwam uit op een IQ van 128.
- Ik ben veel bezig met Game development, ik doe zowel Programmeren als 3D modelling, Concept art, Animeren, Audio, Design etc... Ik kan zowat alle aspecten van game development op een professioneel niveau...
- Ik ben veel bezig met Schilderen, Muziek componeren, Beeldhouwen etc...
- Ik ben super gemotiveerd en heb een brandende passie voor alles waar ik me aan interesseer in het leven. Ik kan soms tot 16 uur op een dag geconcentreerd bezig zijn met game development bvb.
- Ik heb een sterke nood aan nieuwe dingen bij te leren. Ik ben heel de dag bezig met te googlen/youtuben om nieuwe programmeer talen te leren, of nieuwe methodes om mijn 3D modelling workflow te versnellen, nieuwe programma's leren, of methodes om muziek te maken, etc...
- sommige dagen ben ik oververmoeid (vooral als ik veel onder mensen moet komen) en heb ik veel slaap nodig, en andere dagen heb ik energie met hopen en weinig slaap nodig.
- ik ben zeer goed in wiskunde en fysica (ook nodig bij game development)
- Ik kon al in een eerste programmeertaal programmeren op mijn 11 jaar. Ondertussen, op mijn 27 jaar, ken ik iets van een 7 programmeertalen. Terwijl ik ook artistiek aangelegd ben.
- Ik merk dat ik in grotere denkstappen denk. Ik heb moeite met communiceren met mensen omdat ik constant aan het nadenken ben over hoe ik het in tussenstappen moet verwoorden. Anders begrijpt men mij al helemaal niet.
- Ik ben een beelddenker.
- Ik denk meestal eerst aan andere mensen voor ik aan mezelf denk.
- Perfectionistisch, verantwoordelijkheidsgevoel, doorzettingsvermogen, creativiteit, etc..
- Ik kan me voor 80-90% herkennen in het gedrag dat men beschrijft op verschillende websites. Het enige waar ik me niet in kan herkennen is dat hoogbegaafden snel en veel praten. Ik ben net stil en verlegen en praat niet veel omdat ik weet dat ik moeite heb met communiceren met anderen. Ik geloof dat ik zo geworden ben dankzij pesterijen en mij onbegrepen te voelen.
Wat denken jullie, zou ik hoogbegaafd kunnen zijn? Of een soort van "hoogbegaafd-light" (IQ van 120-129 + hoogsensitief) misschien? Zou de diagnose Syndroom van Asperger verkeerd kunnen zijn? aangezien dit op vele websites staat dat dat een vaak voorkomende misdiagnose is bij hoogbegaafden... omdat mensen in de GGZ niet op school geleerd hebben over HB en dus denken dat je gewoon heel slim bent en geen problemen kunt hebben.
Ik heb faalangst en kan niet om met tijdsdruk, ik vrees dus dat als ik opnieuw een IQ test zou afleggen dat dit weer een te laag cijfer zal uitkomen. Ik ben op zoek naar de erkenning of uitsluiting van HB, zodat ik mij ofwel kan neerleggen bij het feit dat mijn problemen van autisme komen, of anderzijds dat ik helemaal niet zo onzelfzeker hoef te zijn, aangezien ik HB ben. Ook om de juiste therapeut te vinden, want momenteel ben ik in begeleiding bij een therapeut voor autisme, maar 70% van wat die verteld is lariekoek en komt niet overeen met mijn gedrag...
Ik kijk in ieder geval uit naar het actief deelnemen op dit forum

Groetjes Stefan