(Ik wil je vrijelijk van gedachten wisselen)
Hoofdvraag: wat is het nut van het vinden van buitenaards leven?
Nadere beschouwing: De enige planeet met (aards) leven is tot dusver: De Aarde. Stel dat we bacterieen vinden op venus of mars, wat levert ons dat op? Dat we vast kunnen stellen dat het leven toch van een asteroide op Aarde is terechtgekomen? Of dat er misschien twee asteroides waren? Of dat, met de creatie van de Maan (doordat een mars-achtig object op aarde is gestort) er toch een brokstukje naar venus of mars is gereisd? Or all of the above?
Het zou ons waarschijnlijk weinig tot geen extra informatie verschaffen, denk ik. En dan krijg je nog de zoektocht naar buitenaards leven op exoplaneten (bij andere sterren). Wat is daarvan het nut? Of we vinden wormen, waar we op die grote afstand toch verder geen onderzoek naar kunnen doen. Of we vinden de resten van een beschaving die zichzelf vernietigd heeft (ocherm) , of, heel misschien, vinden we een beschaving zoals de Aardse. Aangezien er al heel veel planeten zijn ontdekt, waarvan nog geen enkele aards leven kan herbergen, acht ik de kans hierop nihil. Ok, misschien bevat onze melkweg nog wel één gelijkwaardige beschaving - maar daar komen we dan gemiddeld 60.000 jaar te laat achter. Helaas
En dan hebben we nog het probleem van bereikbaarheid. Dit is in de vorige alinea's al licht aangestipt. Zelfs als we met de lichtsnelheid zouden kunnen reizen, en we hebben aards leven gevonden op 1000 lichtjaar afstand, dan komen we daar dus op z'n vroegst pas na 2000 jaar aan (sinds de signalen zijn uitgezonden). Het snelste ruimteschip (New Horizon) vliegt momenteel met 0.005% van de lichtsnelheid!!!
Dus: Wat is het nut van de zoektocht naar buitenaards leven? Heeft iemand hier nog nuchtere ideeen over (even los van graancirkels en ufo's, please)?