Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Zoektocht naar buitenaards Leven

(Ik wil je vrijelijk van gedachten wisselen)
Hoofdvraag: wat is het nut van het vinden van buitenaards leven?

Nadere beschouwing: De enige planeet met (aards) leven is tot dusver: De Aarde. Stel dat we bacterieen vinden op venus of mars, wat levert ons dat op? Dat we vast kunnen stellen dat het leven toch van een asteroide op Aarde is terechtgekomen? Of dat er misschien twee asteroides waren? Of dat, met de creatie van de Maan (doordat een mars-achtig object op aarde is gestort) er toch een brokstukje naar venus of mars is gereisd? Or all of the above?

Het zou ons waarschijnlijk weinig tot geen extra informatie verschaffen, denk ik. En dan krijg je nog de zoektocht naar buitenaards leven op exoplaneten (bij andere sterren). Wat is daarvan het nut? Of we vinden wormen, waar we op die grote afstand toch verder geen onderzoek naar kunnen doen. Of we vinden de resten van een beschaving die zichzelf vernietigd heeft (ocherm) , of, heel misschien, vinden we een beschaving zoals de Aardse. Aangezien er al heel veel planeten zijn ontdekt, waarvan nog geen enkele aards leven kan herbergen, acht ik de kans hierop nihil. Ok, misschien bevat onze melkweg nog wel één gelijkwaardige beschaving - maar daar komen we dan gemiddeld 60.000 jaar te laat achter. Helaas

En dan hebben we nog het probleem van bereikbaarheid. Dit is in de vorige alinea's al licht aangestipt. Zelfs als we met de lichtsnelheid zouden kunnen reizen, en we hebben aards leven gevonden op 1000 lichtjaar afstand, dan komen we daar dus op z'n vroegst pas na 2000 jaar aan (sinds de signalen zijn uitgezonden). Het snelste ruimteschip (New Horizon) vliegt momenteel met 0.005% van de lichtsnelheid!!!

Dus: Wat is het nut van de zoektocht naar buitenaards leven? Heeft iemand hier nog nuchtere ideeen over (even los van graancirkels en ufo's, please)?
so long, and thanks for all the fish <hitchhiker's guide to the galaxy>
what I told you was true, from a certain point of view <obi wan kenobi>
the future ain't what it used to be <yogi berra>
I suffer from occhiolism

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Zoektocht naar buitenaards Leven

Goed stuk. Ik denk dat de enige die deze zoektocht overeind wil houden de overheidsdienaren zijn die hun baantje in stand willen houden. Met fabelachtige bedenksels andere overheidsdienaren overtuigen van het nut van het onderzoekwerk. Die het toch niet snappen.

Vriendjes onder elkaar dus.
don't hide what you have !

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wanneer het gaat om *technisch* nut. Als je een kruiswoordpuzzle oplost zou je zomaar het woord kankermedicijn kunnen vinden omdat je het woord alien hebt gevonden. Ze delen verschillende letters en er is veel mogelijk. Dat je de gehele kruiswoordpuzzle niet weet ,en onduidelijk is of en hoe de letters helpen, is geen reden om niet naar deze zijsporen te zoeken. Dat is juist deels het punt van fundamenteel onderzoek, je weet nog niet exact wat er gaat komen en je wilt juist ontdekken wat het brengt.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Eskimo
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ancient Aliens op History Channel
It is not the strongest of the species that survives nor the most intelligent.
It is the one that is the most adaptable to change.
Charles Darwin

MrMeozorz
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Wetenschappelijk zou het nuttig kunnen zijn, nieuwe perspectieven bieden (wellicht) nieuwe antwoorden en een beter begrip van de wereld om ons heen, eh universum om ons heen. Sociologisch en psychologisch heeft het nut, omdat er dan letterlijk bewijs is dat men(sheid) niet het centrum van alles is en men dus ook niet meer met een plaat voor de kop hoeft te leven en dit steeds moeilijker wordt. Dom doen is leuk, maar ook de gemiddelde persoon zoekt naar antwoorden.

Ja communicatie word lastig, kwantum verstrengeling schijnt ook niet te werken voor ftl communicatie en een 'armada' naar de buren sturen is ook niet praktisch. Zelfs als er geen intelligent leven is, kunnen we het flink voor elkaar verprutsen met biologie en ecologie die niet compatibel zijn. Voor een meer geavanceerdere beschaving kunnen wij of hen een bedreiging zijn. Wellicht dat de oplossing in tachyonen ligt, maar succes daar mee.

En wie weet vinden we wel nooit iets in deze tijdlijn in dit universum, wellicht dat iedereen aan het einde van de tijd gezellig bij elkaar aan tafel zit in de singulariteit.
Mijn stellingen der filosofie; 0: [het] niets is (absoluut) onmogelijk; 1: [het] bestaan, bestaat.

MrMeozorz
Veelgebruiker
Veelgebruiker

plato schreef:
di 31 jul 2018, 06:35
Goed stuk. Ik denk dat de enige die deze zoektocht overeind wil houden de overheidsdienaren zijn die hun baantje in stand willen houden. Met fabelachtige bedenksels andere overheidsdienaren overtuigen van het nut van het onderzoekwerk. Die het toch niet snappen.

Vriendjes onder elkaar dus.
Wat is er fabelachtig aan onderzoek naar potentieel buitenaards leven, ambitieus zeker, vergezocht, misschien, maar fabelachtig zeker niet.
Mijn stellingen der filosofie; 0: [het] niets is (absoluut) onmogelijk; 1: [het] bestaan, bestaat.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Die onderzoekers leven vooral in een wereld die heet: Het zou wel eens kunnen zijn dat....

Daarmee creëer je voor jezelf oneindige mogelijkheden om met iets door te gaan dat meer voor jezelf belangrijk is en je financiële supporters en politieke vriendjes die je moeten ondersteunen.

Die supporters en die vriendjes hebben er persoonlijk zelf ook belang bij om dat geheimzinnige in stand te houden, want status van belangrijkheid zal ze overeind kunnen houden, iets van: kijk mij eens. En dus geld zien binnen te halen.

Zo belangrijk zijn de ontdekkingen kennelijk niet, dit onderzoek is door de Italiaanse onderzoekers 3-5 jaar onder de pet gehouden.

https://newscientist.nl/nieuws/vloeibaa ... de-ijskap/

Prachtige verslagen, plaatjes en berekeningen. Maar wat vreet het ?

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Afbeelding
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Patrick1984 schreef:
wo 01 aug 2018, 13:38
Good grief, je hebt echt geen idee he?

Wist je dat al die technieken voor mooie plaatjes en nog belangrijker de analyse ervan tegenwoordig ook gebruikt worden in de moleculaire biologie om afwijkende cellen/structuren op te sporen, die in sommige gevallen zeer laag abundant zijn maar gigantische impact hebben op de gezondheid.

Verder, dat het internet en WIFI bijproducten zijn van een ander wetenschappelijk, in jouw ogen gigantisch geldverslindende projecten. De toegevoegde waarden van zowel het target als de bijproducten van een in de ogen van het publiek obscuur onderzoek kunnen gigantisch zijn voor de maatschappij.
Overigens dient er voor zulke grote findings vaak een 2e confirmatie te zijn om te voorkomen dat het om een vals positieve gaat en ondanks dat de data dan al een tijdje beschikbaar is word de tijd genomen om de analyse en her-analyse grondig te doen, zeker met het oog op de publieke perceptie. Maar goed sommige mensen zijn nooit tevreden te stellen...
Je gaat dus een miljarden verslindend project opzetten in de hoop dat de bijproducten de basis is van het succes en de voortzetting van het succes.

Dat kunnen inderdaad non-profit organisaties bedenken.

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Ik moet toegeven dat mijn eerste stuk ongenuanceerd was. Nu kan ik wel zeggen dat dit juist de bedoeling was, om de kijken hoe jullie zouden reageren, maar dan geef ik mezelf teveel credits. Ik had dat draadje gewoon iets te snel opgezet.

1. De zoektocht naar buitenaards leven was halverwege de vorige eeuw bijzonder interessant, omdat de mogelijkheid nog bestond dat er op andere planeten of manen leven werd gevonden. In de jaren negentig werd die hoop stilaan in de grond geboord.

2. Ik vind het zeker interessant om dingen te onderzoeken, alleen maar om de lol van het onderzoeken – “To go, where no one has gone before”. Dat is denk ik ook de aard van “onderzoeken”: niet weten wat er uitkomt. Daar hoort de zoektocht naar (bacterieel) leven zeker bij, en ik zal dat niet (meer) ontkennen. Al was het maar om idd onze positie ten opzicht van het universum te erkennen. Ik denk dat, als wij als mensheid stoppen met onderzoeken van alle “nutteloze” dingen, de vooruitgang behoorlijk onderuit wordt geschopt.

3. Ik snap dat nieuwsgaring heel belangrijk is, en dat je zonder pakkende titel niet eens verder wordt gelezen. Maar als ik voor de zoveelste keer lees: “Leven gevonden op exoplaneet”, of “Bouwstenen voor leven gevonden”, dan zakt mijn broek af. Dan zou ik soms willen dat ze nieuws pas brengen, zodra het écht nieuws is.

4. De communicatie en bereikbaarheid van leven bij andere sterren blijft een probleem. In ieder geval totdat de warp-technologie wordt uitgevonden.
plato schreef:
do 02 aug 2018, 07:09
Je gaat dus een miljarden verslindend project opzetten [.....]
PS. Hier wil met jou nog wel een keer een draadje over beginnen :-)
so long, and thanks for all the fish <hitchhiker's guide to the galaxy>
what I told you was true, from a certain point of view <obi wan kenobi>
the future ain't what it used to be <yogi berra>
I suffer from occhiolism

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Edit: never mind.
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb niets tegen de wetenschap maar wel tegen wetenschappers die hun hobby uitvoeren op kosten van de werkende burger. De belastingen in 2018 zijn thans zo extreem hoog dat de maatschappij dat hobbygedoe niet meer kan permitteren.

Het netto besteedbaar inkomen is niet aan het stijgen maar aan het dalen: viewtopic.php?f=20&t=6031

Selah
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Tekst verwijderd ivm overtreding van de forum en discussie regels.
Graag binnen de lijnen van de forum- en discussieregels blijven!
Concordia civium murus urbium
(Harmonie onder haar bewoners is de dikste muur van elke stad)

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”