HB en AD(H)D (afsplitsing voorsteltopic Gordiaan)
Geplaatst: ma 29 nov 2010, 07:32
Omdat dit inderdaad niet in het voorsteltopic van Gordiaan (http://www.hb-forum.nl/posting.php?mode ... 26&p=29439) thuis hoort hier de afsplitsing. 

snowhawk schreef:Murf, het blijft lastig praten omdat het nu eenmaal zo is dat de zgn. deskundigen er nog lang niet uit zijn. Ik weet alleen dat voor mij de gebruikelijke hulpmiddelen die voor ADHD-ers wel werken voor mij niet werken. Ik weet ook dat de actieve leden van het forum wat ik al aanhaalde tegen hetzelfde aanlopen. Voor mij is het verder niet van belang of het nou een subtype blijft van ADHD of niet, ik weet alleen dat ik niet goed reageer op de gebruikelijke aanpak voor ADHD-ers. Ik ben niet onrustig, ook niet aan de binnenkant en ook nooit geweest. Datzelfde hebben de ADD-ers die ik ken ook niet. Ook zij herkennen ook geen innerlijke onrust. Of je moet een overvol hoofd daartoe rekenen, maar ik word er niet onrustig van, ik word er doodmoe van.
Ik heb ook inmiddels gelezen dat men straks de diagnose AD(H)D en PDD-NOS bijvoorbeeld (of een andere stoornis binnen het ASS) niet meer samen zal kunnen krijgen. Het zou dan op een schaal worden geplaatst met aan de ene kant AD(H)D en aan de andere kant ASS. Je zou je dan ergens op die schaal bevinden.
Uiteindelijk maakt mij dat allemaal niet uit: ik vind dat men hulp op maat moet krijgen, dus wat voor het individu werkt. Ongeacht het etiketje dat erbij hoort.
Hoewel het mij een stuk rust heeft gegeven te weten waarom ik bepaalde dingen gewoon niet kan of op bepaalde momenten niet kan, maak ik me ook zorgen over de label-drift in het onderwijs.
Het probleem is, naar mijn mening, dat je kinderen ontneemt op te groeien met een open blik over zichzelf. Je dicht ze van te voren al beperkingen toe op basis van hun label.
Zelfs ik kreeg dat te horen: "Jij, je hebt ADD. Jij kunt helemaal niet studeren, werken en een gezin erop nahouden." Ik kon het wel, al heb ik heel wat afgejankt uit frustratie. En dat was dan e.o.a . peut die mij moest leren om te gaan met ADD.