Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Over de Mensa-test en andere IQ-testen

Rianne schreef:Vers van de pers.....

23 juni wordt er weer een testdag in Utrecht georganiseerd.
Via http://www.mensa.nl kun je je aanmelden.

Let op: de testen die Mensa afneemt zijn veranderd. Heb je van andere mensen (bijv. hier op het forum) eerder vernomen welke testen het zijn en hoe het werkt, dat is dus vanaf nu anders!

Ook de locatie in Utrecht zal een andere zijn dan vroeger.
Dit was mijn post, enkel bedoeld als aankondiging van de testdag.
vervolgens ontstond een hele discussie over de mensatest, hun toelatingseis en IQ-testen in het algemeen.
Dat is een zinvolle discussie, maar niet voor het "evenementen-forum"

Daarom is die discussie naar hier verplaatst.

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: 23 juni Mensa-testdag in Utrecht

Wat is er anders aan?
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Mensa NL praat daar niet graag over (wist ik niet, maar ik ben recent opgeleid tot testassistent en daar werd ons dat verteld).

Maar laat ik het zo zeggen: 1 van de 2 testen die vroeger altijd afgenomen werd, wordt vanaf nu niet meer afgenomen, omdat het geen brede intelligentietest is. Die test gaf wel een percentielscore, maar geen IQ-score. Daarvoor komt een andere test in de plaats, die wel breder is en wel een IQ-score geeft.

Er blijven dus 2 testen afgenomen worden, waarvan je er op 1 minimaal 98e percentiel moet scoren om lid te mogen worden.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Rianne schreef:Er blijven dus 2 testen afgenomen worden, waarvan je er op 1 minimaal 98e percentiel moet scoren om lid te mogen worden.
Enig idee waarom sommigen ook in dát geval medegedeeld krijgen dat ze net niet hoog genoeg scoren?
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

in welk geval?

Wat ik weet is dat IQ=130 op die testen valt in het 97e percentiel (97,725)
en IQ=131 valt in het 98e percentiel

Mensa zegt: vanaf 98e percentiel, dus IQ=130 valt af en vanaf IQ=131 kun je toegelaten worden (obv test met SD=15)

Bedoel je dàt geval?

Happy One
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

@ Rianne

Volgens mij is de informatie die je weergeeft niet helemaal correct. Voorheen werden de Cattell A en B test afgenomen en daarnaast de NAT (numerieke aanlegtest) van Drenth.
Van de Cattell testen werd een gezamenlijk percentiel uitgerekend waaraan een IQ score werd gekoppeld. Van de NAT werd alleen een percentiel uitgerekend. Wanneer je op één van deze twee testen een percentiel van 98 of hoger scoorde werd je uitgenodigd als lid.
Voor mij betekende het dat ik een lage score op de ene test kon compenseren op de andere en dat was voor mij hard nodig :) . Van tevoren had ik, op basis van eerdere testgegevens en het gegeven dat ik erg slecht ben in onder zware tijdsdruk presteren, de Cattell test als afgeschreven beschouwd voor een hoge score.
Daartegenover staat dat ik rekenkundig wel snel veel verbanden zie en heel goed met getalletjes over weg kan. Mijn kans op de NAT schatte ik dus behoorlijk hoog in.
Dat de testprocedure nog steeds zo werkte werd bevestigd door de mail die ik toegezonden kreeg (voor de test van 19 mei in Nijmegen) waarin stond:
Op de testdag worden twee testen afgenomen die bedoeld zijn voor mensen met een hoog IQ. Een test geeft een IQ-getal, de andere niet. Om lid te kunnen worden van Vereniging Mensa Nederland moet minimaal op een van de twee testen 98% of 99% behaald worden.

Wat schetst mijn verbazing: op de testdag werd de NAT niet meer afgenomen, alleen de beide Cattell testen. Naar mijn bescheiden mening is dat unfair naar huidige kandidaten. Daarnaast is de weergave van de email onjuist.
Unfair omdat generaties voor mij (nou ja, een beetje overdreven :) ) wél de mogelijkheid hebben gehad om beide testen te maken en op basis van één van die beide testen lid konden worden.
Daarnaast was de Mensa test al erg beperkt, ook in de vorige versie. Wat is dan de reden dat het rekenkundige gedeelte er ook nog is uitgehaald? Erkent de Mensa dat type hoogbegaafdheid niet meer? Waarom in het verleden dan wel?
De weergave van de email is onjuist omdat de daarin genoemde tweede test helemaal niet wordt afgenomen. Op de testdag werd namelijk even makkelijk meegedeeld dat de beide testgegevens (Cattell A en B) gecombineerd zouden worden, waarbij in de score van de B test rekening werd gehouden met het leereffect van de alreeds gedane A test. Logisch ook, dat gebeurde ‘vroeger’ ook…

Alles onder de noemer van een nieuwe test schuiven zoals op vragen van mij na afloop gedaan werd volstaat natuurlijk niet. Wacht dan met wijzigen van oude testen totdat je de nieuwe afneemt. Alleen in dat geval zijn de kansen voor iedereen gelijk en vergelijk je gegevens van testkandidaten door de jaren heen op een goede manier met elkaar. Is het soms uit kostenoverweging gedaan? Eerlijk gezegd vind ik het niet kunnen en ik ben dan ook erg teleurgesteld. Dat kan anders en vooral veel intelligenter :) .

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Hoi Happy One, mijn informatie klopt wel degelijk.
En let wel dat mijn beschrijving dat het anders gaat bij de testdag van 23 juni staat en niet die van 19 mei.
Nog niet alles bleek gereed te zijn om de nieuwe test al af te nemen gisteren in Nijmegen.
Maar vanaf 23 juni dus wel (is mij verteld)

Overigens is de bron van mijn informatie de testpsycholoog van Mensa zelf.

Ik deel overigens je mening dat het niet fair is dat op die testdag in Nijmegen alleen de Cattell afgenomen is en dat de bezoekers daar dus maar 1 type test hebben gekregen. Zeker omdat de emails die (automatisch!) verzonden zijn niet tijdig gecorrigeerd waren.
Ik heb dit de selectiegemachtigde van Mensa ook laten weten.

Happy One
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Bedankt Rianne, het is duidelijk.

Wist jij wel dat in Nijmegen de NAT niet meer afgenomen zou worden? Dat lijkt mij ook nieuwe informatie ten opzichte van eerdere situaties, interessant voor de beschrijving van de testdag van 19 mei.
Nu leek het er voor mij sterk op dat de wijzigingen die je aankondigde bij 23 juni al op 19 mei van toepassing waren. Vandaar mijn reaktie.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Rianne schreef: Wat ik weet is dat IQ=130 op die testen valt in het 97e percentiel (97,725)

Mensa zegt: vanaf 98e percentiel, dus IQ=130 valt af en vanaf IQ=131 kun je toegelaten worden (obv test met SD=15)
Mensa bekijkt het dan eigenlijk verkeerd.

Meer dan twee procent van de bevolking scoort bij een van de twee testen bij de beste twee procent van de bevolking. Daarmee is de mensa toelatingseis niet de beste twee procent en ook niet IQ>=131.

Het is maar een klein percentage dat extra positief test maar aangezien er ook maar een klein percentage sowieso positief test is het aandeel in fouten vrij groot.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Tinus schreef:Mensa bekijkt het dan eigenlijk verkeerd.

Nee, Mensa bekijkt het zoals ze het bekijkt. Jij mag daarvan vinden wat je wilt. Maar dit zijn hun toelatingseisen.
Top 2% in IQ-score.
Dus niet 2,275 %
Ik heb geen zin om dat te verdedigen. Kan het hooguit uitleggen. Het is geen mening, het is een feit!

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Maar als meer dan 2% van de bevolking bij de mensa-score als top 2% scoort is het dan wel top 2% in IQ-score?
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Jij houdt wel van "maar-zeggen", hè? :mrgreen:

Advaya
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Waar ik dan wel benieuwd naar ben is of het 'slagingspercentage' bij een van de twee tests hoger ligt :)
Here's some advice: never hurts to be nice.

GéPe
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Allereerst durf ik te stellen dat het van Rianne erg aardig is om op het forum aan te kondigen wanneer er weer testmogelijkheden zijn bij Mensa.

Ik hoop dat het duidelijk is dat de boodschapper nier geslachtofferd dient te worden :idea:

Mensa is een autonome vereniging en kan zelf bepalen wie en op welke gronden zij toelaat. Binnen natuurlijk de wettelijk en wellicht morele begrenzingen.

Een andere test afnemen dan de opgewekte verwachting is misschien niet netjes is, maar ( inderdaad maar) van de doelgroep waar mensa naar op zoek is wordt verwacht daar mee om te kunnen gaan in de zin dat de voorliggende test de potentie meet. Of dat nu een Cattel, NAT of een andere test is moet op zich niet uitmaken.

Ga er maar vanuit dat er binnen de vereniging meer dan voldoende capaciteit en eigenwijsheid aanwezig is om te borgen dat de beoogde doelgroep binnen kan komen.

Mensa biedt de test aan als laagdrempelig, uitgaande van de kosten.

Daarnaast staat het een ieder vrij zich door een erkend psycholoog HB te laten verklaren. Op basis van een dergelijke verklaring kun je Mensa ( zie : http://www.mensa.nl/lid-worden/ben-je-al-getest ) vragen om lid te mogen worden.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Rianne schreef:in welk geval?

Bedoel je dàt geval?
In het 'geval' waar ik op doelde wees de test van Mensa zelf (op zo'n testdag gemaakt) 139 uit. In de begeleidende brief stond iets vermeld als: "Net niet hoog genoeg" ... Vind het nog steeds heel raar, want met oog op jouw uitleg (heel duidelijk, dank je! :)) is 139 nou niet bepaald een 'randgeval' zeg maar.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Girafje schreef:
Rianne schreef:in welk geval?

Bedoel je dàt geval?
In het 'geval' waar ik op doelde wees de test van Mensa zelf (op zo'n testdag gemaakt) 139 uit. In de begeleidende brief stond iets vermeld als: "Net niet hoog genoeg" ... Vind het nog steeds heel raar, want met oog op jouw uitleg (heel duidelijk, dank je! :)) is 139 nou niet bepaald een 'randgeval' zeg maar.

Ik zou niet weten hoe dat te moeten interpreteren. Maar dat kan dan nooit een IQ-score geweest zijn op de test die bij Mensa afgenomen wordt. Want als dat een score op de Cattell was, had daar 99e percentiel bij moeten staan en dus toelating tot Mensa. En de andere test (NAT) gaf geen IQ-score. Ook de verbale test die vroeger afgenomen werd (maar de laatste jaren niet meer), gaf geen IQ-score, alleen percentiel.
Heb je die brief nog?

Peer
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Scoorde -lichtelijk dronken nog - :wein: :puface: een IQ 131. Mocht ook geen lid worden. Niet dat dat belangrijk was, maar wel vreemd.
C'est le ton qui fait la musique

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Rianne schreef:Heb je die brief nog?
Ja! Ik stuur je ff een pb.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Heb het nog even opgezocht, dat verhaal van mij van die 131 klopte niet, moest 132 zijn (op de Cattell Culture Fair dus).
De site van de Engelse Mensa geeft het precies aan (http://www.mensa.org.uk/iq-levels/)
A top 2% mark in any of these frequently used tests below qualifies you for entry to Mensa. The minimum test mark to get into Mensa is:

Cattell III B - 148
Culture Fair - 132
Ravens Advanced Matrices - 135
Ravens Standard Matrices - 131
Wechsler Scales - 132

Hiermee is ook die situatie van Girafje verklaard, want dat bleek om de Cattell III B test te gaan.

Alles weer verklaard :)

oettoe
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik heb afgelopen zaterdag deelgenomen aan de test.
Wat ik me afvraag is of je op basis van die test een betrouwbare IQ-score kunt krijgen. Hij was niet echt divers te noemen. En zijn we dan in het voordeel geweest ten opzichte van eerdere tests of juist niet? Mijn score heeft me nogal verrast namelijk.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”