Het volgens verhaal is vrij lang! Het wordt wel gewaardeerd als je toch de tijd neemt het even te lezen en een berichtje achter te laten.
Bij ontdekking van dit forum maakte mijn hart een sprongetje. Alleen het zien van alle topics vulde mij met een gevoel van blijdschap, het gevoel dat ik hier wellicht echt begrip zou vinden. Ik loop echter voor op de zaken en zal beginnen met het voorstellen van mijzelf. Ik ben René en ik ben 19 jaar oud. Momenteel studeer ik Game Development aan het HvA (HBO niveau) en zit nu in het 3de jaar, hier vind ik echter geen enkele uitdaging en de eerste 2 jaren zijn voor bijna ongemerkt voorbij gegaan. Het HAVO was niet veel anders en ook de basisschool heeft mij als kind erg gefrustreerd. Als kind ben ik veel bezig geweest met modelbouw, het creëren van dingen vult met mij gevoelens van voldoening; als kind kon ik altijd uitdaging vinden in modellen die eigenlijk te moeilijk voor mij waren. Complexe, praktische, problemen oplossen en wellicht iemand ermee helpen geeft mij ook ontzettend veel voldoening.
Het is ondertussen wel duidelijk dat mijn leven weinig uitdaging heeft gekend. Meestal heb ik mij verveeld en als ik iets uitdagends tegenkwam dan was het probleem in enkele dagen al opgelost of begreep ik de stof in uiterlijk een week. De verwachtingen van mij zijn dus nooit overeengekomen met de werkelijkheid en ik heb dus ook erg veel teleurstellingen meegemaakt. Altijd kreeg ik te horen meer te kunnen en ook bij commentaar op een rapport stond altijd ‘hij kan meer’. Ik stemde daar altijd mee in, toch heb ik altijd het stemmetje in mijn achterhoofd gehad dat onzeker was en zich afvroeg ‘is dat wel zo?’.
Mijn sociale leven is nooit echt uitgebreid geweest. Op de basisschool heb ik één goede vriend gehad maar toen de middelbare school begon zijn wij uit elkaar gegroeid. Na 2 jaar hebben wij elkaar weer ontmoet en zijn weer gaan afspreken. Helaas zijn de dingen nooit meer hetzelfde geworden; hij begreep mij vaak niet en ik kon met hem geen diepgaande gesprekken voeren. De eerste 2 jaren van de middelbare school zijn voor mij miserabel geweest. Ik had en heb overgewicht en ben hier ook veel mee gepest. Ik heb nooit het gevoel gehad ergens bij te horen en ik viel altijd tussen schip en wal. In het 3de jaar heb ik ‘frenemies’ gehad en ik heb dan ook geen contact meer met die mensen. In het 3de jaar ben ik begonnen met roken en ik dronk erg veel op feestjes, vooral sterke drank gaf mij een bevrijdend gevoel. Het 4de jaar heb ik wel vrienden gekregen, het pesten was gestopt en na een hele slechte ervaring met een alcohol was ook mijn drankverbruik verminderd. Met vrienden uit het 4de jaar heb ik nog steeds contact, toch voel ik dat mijn naam bij hun onderaan het lijstje staat. Ik voel mij toch niet begrepen en hoor er toch niet helemaal bij. Ik heb mij altijd ‘anders’ gevoeld en hier was ik mij zeer bewust van. Lesstof kon ik vaak sneller begrijpen al had ik vaak moeite met concentratie en had ik ook zelden huiswerk gemaakt. De HAVO is voor mij nooit moeilijk geweest qua lesstof, maar ik heb het wel erg moeilijk gehad met mijzelf. Ik was erg cynisch en voelde mij altijd een nummer in een logge en neppe maatschappij. Buiten het huis voelde het voor mij alsof ik een masker op had. Wees een kind, wees zorgeloos en onwetend. Doe vrolijk! Eenmaal thuis stortte ik echter in een zwart gat en werd ik extreem zwartgallig, cynisch en down. Door de jaren heen heb ik mijzelf geanalyseerd en uiteindelijk heb ik genoeg zekerheid gecreëerd om het te bespreken met mijn ouders. Ik dacht namelijk ADD te hebben. Dit was pas na mijn examens, waar ik overigens voor geslaagd ben.
Mijn ouders waren verbaast, maar het verklaarde wel het één en ander voor hen en zij geloofde mij. Een bezoek of twee later bij de psycholoog en mijn ‘diagnose’ was bevestigd. Vervolgens ben ik ingesteld door mijn psychiater op Ritalin. De Ritalin heeft mij ontzettend geholpen; ik werd vrolijker en minder cynisch. Mijn psychiater is nog steeds ontzettend onder de indruk dat ik zelf mijn ADD ontdekte en heb aangekaart. Dit gebeurt normaliter door de ouders of door aanzet van leraren enzovoort. Ze had echter nog nooit meegemaakt dat iemand zichzelf had gediagnostiseerd.
Ik begon het HBO met goede moed en ben in het 2de jaar ook gestopt met roken. De uitdaging die ik dacht te vinden in het HBO was echter uitgebleven. Ik vond mijn klasgenoten dom en ongemotiveerd. Meestal zag ik problemen eerder aankomen dan de rest en ik heb ontzettend veel momenten gehad waar ik kon zeggen ‘ik had het nog gezegd’. Ik dacht dat mijn gevoel van ‘anders zijn’ zou verminderen met de diagnose van mijn ADD. Er was duidelijk verbetering in mijn leven maar het gevoel was toch niet helemaal verdwenen. Het gevoel werd nog sterker bij het ‘automatisch’ behalen van mijn propedeuse in één jaar. In een klas van ongeveer 25 man was ik 1 van de 2 die zijn propedeuse in één keer had gehaald. De 2de persoon had de propedeuse echter met bloed, zweet en tranen behaald; ik heb mijn propedeuse voor mijn gevoel ‘gratis’ gekregen.
Het lijkt dan misschien wel alsof ik een ‘genie’ (verschrikkelijk arrogant) ben en ik hoor vaak dat mensen mij slim vinden. Toch twijfel ik hier sterk aan. Ik begrijp lesstof dan wel snel, maar ik heb ook vaak het gevoel dom te zijn. Het lijkt wel alsof ik niet durf te werken met dingen die ik niet volledig begrijp. Ik ben bang om te falen. Vaak probeer ik een onderwerp volledig te doorgronden voordat ik ermee werk, helaas weet ik zelden waar ik moet beginnen met zoeken en haak ik gefrustreerd af. Als een ander dan wel een opdracht heeft voltooid voel ik mij verschrikkelijk dom. Als ik echter vraag hoe iemand de opdracht heeft gedaan en komt met de uitspraak “ik vond het op internet”, wordt ik erg gefrustreerd. Vraag je je dan niet af waarom iets werkt? Waarom doet iedereen maar ‘wat hij heeft geleerd’? Mocht de persoon het echter zelf gedaan hebben dan kijk ik hoe hij het heeft gedaan en kom ik er soms achter dat ik hetzelfde idee heb gehad maar het gewoon niet heb durven uitvoeren. Af en toe kom ik wel wat nieuws tegen en vind ik het interessant, maar ook dan voel ik mij dom omdat ik het zelf niet heb kunnen bedenken.
Ik durf mijn ideeën ook niet snel uit te spreken uit angst dat het een ontzettend dom idee is. Meestal zwak ik een idee af tot iets dat breder geaccepteerd is zodat ik niet vreemd wordt bekeken. Dat geld niet alleen met ideeën maar ook met uitingen. Deze schriftelijke uiting lucht in zekere zin op. Mocht ik morgen echter een lezer tegenkomen dan zal ik snel alles afzwakken of zelfs ontkennen, zodat ik niet het gevoel heb dat ik mij teveel heb blootgegeven aan een ander. De ander zou mij dan vreemd kunnen gaan vinden. Ik voel mij dan wel niet begrepen door anderen maar ik wil voorkomen dat een ander voelt dat hij mij niet begrijpt. Dan blijft er voor mijn gevoel niets meer over en zal ik alleen nog maar vreemd worden bekeken. Zelfs met mijn ouders bespreek ik het niet uitgebreid.
Gedurende mijn jarenlange analyse van mijzelf, heb ik ook vaak stilgestaan bij hoogbegaafdheid. Hoogbegaafdheid leek mij ook een passende ‘diagnose’ maar ik vond ADD beter passen en ik was bang dat mensen mij een narcist zouden vinden: “Kijk die elitaire ‘hoogbegaafde’ eens paraderen”. Toch kan ik het niet meer negeren. Momenteel loop ik stage en ik heb mij nog nooit zo ongelukkig gevoelt. Ik zit elke dag 8 uur achter een computer ‘spelletjes’ te maken. Het voelt allemaal zo triviaal. Wat voeg ik toe aan deze wereld? Is dit nou wat mijn voorland is? Ik kan toch niet mijn leven slijten met dit soort triviale bezigheden! Toch lijkt dit de weg die de maatschappij voor mij heeft uitgestippeld. Het klinkt misschien stom en kinderlijk, maar ik heb het gevoel dat ik voor veel grotere dingen ben weggelegd; het gevoel dat ik de wereld kan verbeteren. Ik ben bestemd voor grootse dingen! Tenminste, zo voelt dat. Maar is dat wel zo? Ik heb besloten iets te gaan doen wat ik al jaren probeer uit te stellen, een IQ-test.
De gevoelens die ik ervaar blijken te passen bij hoogbegaafdheid. Hoewel een IQ-test niet direct uitsluitsel geeft, kan het mij wel meer houvast en duidelijkheid geven. Een IQ-test kan helaas ook verkeerd uitpakken en dat is hetgene wat ik vrees. Stel nou dat ik een normaal IQ heb, of zelfs maar iets boven gemiddeld? Dan betekent dat dat mijn gevoelens ergens anders vandaan komen. Dat betekent dat ik in mijn eigen leugens ben gaan geloven. Dan is het complete beeld wat ik van mijzelf heb een farce, opgebouwd door jarenlang ‘anders’ voelen en valse uitspraken zoals ‘je kan meer’. Dan ben ik niets meer dan een narcist. Een elitaire snob die zichzelf zo geweldig vindt. Deze tekst zou dan enkel dienen om mijzelf nog verder te verheven, alleen omdat ik mij zo nodig speciaal en hoogbegaafd zou willen voelen; een vreemde en nutteloze wens. Dat zou betekenen dat de enige persoon die ik echt door en door denk te kennen toch niet ken en zelfs veracht. Mijzelf.
Desalniettemin ben ik ervan overtuigd dat een test doen de beste keuze is. Ik ben er liever zeker van dat ik een narcist ben dan dat ik onzeker ben over mijn eigen identiteit. Ook nu ben ik onzeker over mijn tekst en ben ik bang dat deze vol spellingsfouten, grammaticale fouten en repetitief woordgebruik zit. De tekst voelt door alle verwijzingen naar mijn gevoel egocentrisch en voedt mijn angst dat ik iemand ben die ik veracht.
De tekst is lang en ik ben dankbaar als jij, de lezer, de tijd genomen hebt om toch alles te lezen. Wat denk jij? Is het herkenbaar? Ben ik terecht bang voor een test en mijn eigen identiteit of zit er inderdaad meer achter? Ik ben benieuwd naar jou mening!