Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

HB en huidskleur

Er zijn her en der op het forum wat opmerkingen geplaatst over HB en huidskleur.
Die topics waren daar niet voor bedoeld, maar dit topic wordt er speciaal voor geopend.

Op dit moment ligt het Vooroordelenspel Hoogbegaafdheid Volwassenen bij de drukker. Binnenkort komt het op de markt. Eén van de vooroordelen die we daar bespreekbaar willen maken (we = IHBV+APS+Rianne) is:
"Allochtone hoogbegaafden bestaan niet"
Dat vooroordeel ligt natuurlijk erg dicht in de buurt daarbij

In dit topic kun je je ei kwijt over dat onderwerp. Links naar literatuur erover ook van harte welkom!

josien2
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: HB en huidskleur

De grootste lariekoek die er bestaat: een verband tussen huidskleur en intelligentie.

(Werkelijk niet te geloven dat we in 2013 nog steeds deze discussie moeten voeren. Om kotsziek van te worden.)

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Is dit een of andere zieke grap van je Rianne? Alleen de titel al... Ik geloof mijn ogen niet. Deed je dit nou werkelijk!?
-Under Construction-

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Oké, thanks Josien maar dan nog zie ik het nut niet. Niemand zit te wachten op zo'n discussie, lijkt me. Kijk naar het pieten topic.

Daarbij viel ik ook over de titel die het vooroordeel bevestigd en het nogal dom gekozen woord allochtoon.
Wat heeft allochtoon zijn er überhaupt mee te maken...!? Verhuizen kost je je IQ?

Nou ja, die stelling zou in dezelfde categorie passen als de vraag of er verband is tussen huidskleur en intelligentie, ja... Wat een BS!

Maar nogmaals en bovenal, Rianne zou beter moeten weten dan zo'n topic überhaupt te openen, (laat staan zo slordig).

Daarbij... waar is je eigen mening hieromtrent, Rianne? Moet een topic-starter niet duidelijk aangeven wat hij met topic wil en wat zijn eigen visie op het onderwerp is? Ik krijg zo het idee dat je een bot voor een troep leeuwen gooit...
Laatst gewijzigd door @nouk op za 30 nov 2013, 11:21, 6 keer totaal gewijzigd.
-Under Construction-

josien2
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Vooroordelen over huidskleur, afkomst en intelligentie.

Misschien is zelfs het woord vooroordeel ongepast, want het suggereert immers dat je oordeelt voordat je voldoende informatie hebt, wat betekent dat je oordeel waar kan zijn als je denkt voldoende informatie te hebben verzameld die je idee zgn. waar maakt.

Miskenning van intelligentie op basis van huidskleur / afkomst.

Slaat het ooit wel ergens op? Nope.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

josien2 schreef:De grootste lariekoek die er bestaat: een verband tussen huidskleur en intelligentie.

(Werkelijk niet te geloven dat we in 2013 nog steeds deze discussie moeten voeren. Om kotsziek van te worden.)

Tuurlijk mee eens. Maar je ziet nog steeds dat verwachtingen van docenten van grote invloed zijn op de kansen in de maatschappij van kinderen. Huidskleur en afkomst speelt hierin helaas een rol.

Waarom zouden we hierover niet mogen schrijven op het forum?

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Persoonlijk begrijp ik jullie weerstand tegen dit gespreksonderwerp niet maar ik vind jullie reacties op zich wel heel erg interessant. Er wordt per slot van rekening nogal wat af-gediscrimineerd en niet slechts in onze maatschappij, als een globale tendens, dus waarom zou je het dan niet als gespreksonderwerp kunnen voeren vraag ik me af ? En is het volgens jullie sowieso een not done onderwerp (taboe) of vallen jullie over de wijze waarop het nu gebracht wordt ?

josien2
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ray schreef:vallen jullie over de wijze waarop het nu gebracht wordt ?
Ja.

Stefan
Beheerder
Beheerder

Dat we niet wíllen dat het zo is, betekent niet dát het niet zo is. Dit topic is met recht al lang een discussiepunt en de grote weerstand/vooroordeel hierover doet de waarheidsvinding helemaal geen goed.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Niets is voor mij een not-done onderwerp, Ray, dat weet je ;).

Waar ik over viel/val lijkt me duidelijk uit mijn post op te maken.
-Under Construction-

Stefan
Beheerder
Beheerder

Dan heb ik het niet over de termen.. Allochtoon en ras zijn beladen woorden met verschillende definities.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Stefan schreef:Dat we niet wíllen dat het zo is, betekent niet dát het niet zo is. Dit topic is met recht al lang een discussiepunt en de grote weerstand/vooroordeel hierover doet de waarheidsvinding helemaal geen goed.
En waar gaat die discussie dan precies over? Ik ken hem namelijk niet. Enlighten me, please. Ik verkeer in andere kringen, denk ik.
-Under Construction-

josien2
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Stefan schreef:Dat we niet wíllen dat het zo is, betekent niet dát het niet zo is. Dit topic is met recht al lang een discussiepunt en de grote weerstand/vooroordeel hierover doet de waarheidsvinding helemaal geen goed.
Suggestief.

Stefan
Beheerder
Beheerder

josien2 schreef:
Suggestief.
Wat suggestief?
James Russell Lowell

Stefan
Beheerder
Beheerder

@nouk schreef:
En waar gaat die discussie dan precies over? Ik ken hem namelijk niet. Enlighten me, please. Ik verkeer in andere kringen, denk ik.
Er is nog geen stelling en ik ben niet thuis nu, maar er zijn onderzoeken die hebben geconstateerd dat er iq verschillen zijn tussen rassen, en de vraag is waar dat vandaan komt.

(Zwarte amerikanen scoren 15 punten lager dan blanke, aziaten hebben een hoger iq; dat soort vragen).
James Russell Lowell

Stefan
Beheerder
Beheerder

Het ging mij er even om dat het zondermeer werd weggezet; i.p.v. Na uitzoekwerk of met de vraag "waarom bestaat dat vooroordeel"...
James Russell Lowell

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Stefan schreef:
@nouk schreef:
Er is nog geen stelling en ik ben niet thuis nu, maar er zijn onderzoeken die hebben geconstateerd dat er iq verschillen zijn tussen rassen, en de vraag is waar dat vandaan komt
Dat is heel wat anders en van hele andere orde dan hoe dit topic nu gestart werd. Rianne heeft het over allochtonen...!

Echt, degelijk, onderzoek naar wat jij zegt, Stefan, is natuurlijk rete-interessant. Ik denk alleen wel dat de nadruk dan op ras of land/werelddeel van afkomst ligt, en niet op huidskleur of het al dan niet allochtoon zijn, waar dit topic over gaat...?

En dan heb je het dus ook niet meer over vooroordelen... een heel ander topic dus.
-Under Construction-

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Persoonlijk vind ik de context waarin het woord "allochtoon" gebruikt wordt door Rianne niet bezwaarlijk maar wanneer is een aanduiding dan helemaal niet meer bezwaarlijk vraag ik me af ? Volgens mij is het thema dat Rianne aanhaalt in/over het genoemde boekje juist bedoeld om de bestaande vooroordelen erover te benadrukken alszijnde ongewenst met betrekking tot Nederlanders van buitenlandse afkomst ?
Rianne schreef:Eén van de vooroordelen die we daar bespreekbaar willen maken (we = IHBV+APS+Rianne) is:
"Allochtone hoogbegaafden bestaan niet"

Terug naar “HB in het dagelijks leven”