'Deskundigen' beweren vaak dat de eerste herinneringen uit de late peutertijd (3-4) stammen, maar uit mijn eerste herinnering stamt uit mijn baby-tijd.
Ik lag in mijn box met mijn hoofd tegen de spijlen. Ik kon nog niet lopen, amper kruipen en herinner (en ik was een vroege kruiper). Ik herinner me, dat mijn moeder mij oppakte en vermanend toesprak. Dat vond ik raar, want ik begreep niet waarom ze bang was dat ik met mijn hoofd tussen de spijlen vast kwam te zitten. Ik had dat toch allang uit geprobeerd en ik kwam daar toch echt niet doorheen.
Ook mijn hoogbegaafd kind heeft een duidelijke eerste herinnering uit de babytijd. Zij kreeg een babytrainer en was daar een tijdje door gefascineerd. Elk element werd bekeken en - voor zover mogelijk - betast en in de mond gestopt. Dan zie je haar denken: Ja......en nu????? Toen zij dit vele jaren later vertelde, haalde ik enkele foto's tevoorschijn en zij bevestigde dat dit speelgoed exact met die herinnering correspondeerde.
Ik denk dat de 'deskundigen' er wel eens naast kunnen zitten met betrekking het geheugen en hoe complex deze al heel vroeg zijn, zeker als het om hoogbegaafden gaat. Wat is jullie eerste herinnering en hou oud was je toen (bij benadering)?