Grappig, ik herken de enorme frustratie van het niet in staat zijn mijzelf verbaal te kunnen uiten.Vuurvliegje schreef:kakelot schreef: Ik heb nog een andere vraag (weet niet zeker of hiervoor een nieuw topic voor moet worden aangemaakt of niet) maar ik ben naast beelddenker ook iemand die smaken kan "proeven" zonder te eten. D.w.z. dat ik door te praten over bepaalde smaakcombinaties kan bedenken/ proeven welke sensatie dit in mijn mond te wege zal brengen. Ik heb ook ooit meegedaan bij een smaakpanel en ik blijk zeer begaafd te zijn bij de herkenning van smaken en geuren. Dat is net zo bijzonder zijn als HB zijn. Ik vroeg mij af herkent iemand dit?
Geen enkele reden voor deze "opslag". Overigens geloof ik er niks van dat herinnering een beter worden als er een grotere impact vanuit gaat; al is het maar omdat die impact achteraf pas duidelijk wordt.Kessian schreef:Zou inderdaad een 'false or created memory' kunnen zijn. Wij hebben daar vaak over gediscussieerd en de bestaande wetenschappelijke literatuur erop na geslagen. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat: hoe uitgebreider/complexer de herinnering (veel details en vergezeld emoties) en hoe groter de impact op het latere leven, hoe kleiner de kans dat dit inderdaad het geval is (het brein heeft dan 'redenen gehad' deze herinneringen op te slaan en toegankelijk te houden). Ik ben dus benieuwd of en hoe dat m.b.t. jouw eerste herinnering zit.Stefan schreef:Ik heb een heldere herinnering van een setting in mijn oma's huis, een grijsgroene bank met knuffels erop. Ik zou 6 maanden, maximaal een jaar moeten zijn geweest om dat gezien te kunnen hebben. Ik ga er vanuit dat het gaat om een false memory, zelf geconstrueerd uit beschrijvingen of misschien heb ik er een foto van gezien.
Ik weet niet wie 'wij' zijn, maar 'wij' zitten er dan grondig naast. Hoe uitgebreider/complexer/impactvoller de herinnering (en hoe groter de inspanning deze terug te halen) des te groter de kans dat een (deel van de) herinnering geheel of gedeeltelijk een product is van / ernstig gekleurd is door het brein.Kessian schreef:Zou inderdaad een 'false or created memory' kunnen zijn. Wij hebben daar vaak over gediscussieerd en de bestaande wetenschappelijke literatuur erop na geslagen. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat: hoe uitgebreider/complexer de herinnering (veel details en vergezeld emoties) en hoe groter de impact op het latere leven, hoe kleiner de kans dat dit inderdaad het geval is (het brein heeft dan 'redenen gehad' deze herinneringen op te slaan en toegankelijk te houden). Ik ben dus benieuwd of en hoe dat m.b.t. jouw eerste herinnering zit.
Dat zie ik bij mezelf letterlijk gebeuren, op het forum. Ik loop hier en op het kinderforum al heel lang rond, en bepaalde verhalen heb ik al meerdere malen verteld (omdat bepaalde topics nou eenmaal vaker terugkomen). Als ik die versies dan met elkaar vergelijk zijn ze nooit helemaal gelijk. En wat nou de 'goeie' is zou ik je echt niet meer kunnen vertellenEigenlijk hetzelfde als wanneer je aan diverse mensen een verhaal verteld over wat je hebt meegemaakt op je vakantie dat verhaal l in grote lijnen hetzelfde zijn maar in detail kunnen verschillen.