Fabs schreef:Een verlammende gedachte die ik al sinds ik 5 jaar oud was heb: beeld je in dat je dood bent, dat je dus gewoon niets meer bent, net zoals je niets was voordat jouw conceptie plaatsvond -> redelijk angstaanjagend en onmogelijk om te vatten.
Iets dergelijks gaat door mij 'gedachten' heen wanneer ik zit te mediteren of moodsurfen. Niet zozeer de inbeelding dood of niets te zijn, meer alleen te 'zijn' en te 'niet-zijn' tegelijkertijd zo ongeveer (lekker vaag, haha

).
Fabs schreef:Hoe gaan jullie om met het idee aan de dood en met de broosheid van het leven?
Hoe willen jullie jullie tijd zinvol invullen? En wat is zinvol dan?
Naar mijn idee ga ik niet zozeer om het het idee dood en (debroosheid van het) leven. Ik leef mijn leven en zoek hierin mijn weg met alles wat er op mijn pad komt en hier en daar een verlangen/gemis naar/van dees of geen wat ik zou willen of denk nodig te hebben. Het zinvol invullen heeft hierin ook wel zijn plaats, zij het dat die zin(volheid) zich vaak nadien pas laat zien. Mijn zin is niet 1 op 1 gelijk aan die van een ander en soms blijkt mijn 'mislukking' (met frustratie of woede en al) vol van zin voor iemand anders (soms een voor mij volstrekt onbekende) te zijn geweest. Had ik tevoren mijn 'mislukking' als zodanig ingeschat of had ik mijn eigenwijsheid laten varen en mijn acties die tot deze 'mislukking' hebben geleid achterwege gelaten, omdat ík meende dat het geen zin zou hebben, dan had ik daarmee die ander iets 'ontzegd' (is natuurlijk niet zo). Ik bedoel maar te zeggen dat ik wel bezig kan zijn met wat ík meen dat zinvol is (wat ook wel zo is), maar of dat ook werkelijk zinvol ís ...
Fien schreef:Mij helpt het om erover te schrijven, te lezen en te reflecteren.
Hier sluit ik mij bij aan! Grappig, ik heb dat boek wat je noemt een tijdje terug ook gelezen en idd. een aanrader. Persoonlijk vind ik
'Anam Cara' van John O'Donohue ook een aanrader in dit onderwerp. M.n. om hetgeen hij zoals schrijft over de dood (die wij - in zijn woorden - 'altijd met ons meedragen') en over de schaduwzijden en de wisselingen die zich afspelen in de persoon zelf.