Laatbloeier schreef:
Terrasano schreef:
Goed, nu we het gereduceerd hebben tot de kern blijft de vraag over: is er iets te doen aan the human condition?
Ik geloof ook in de onmetelijkheid, in beide richtingen, maar dat is weer zo , blah, moet ik morgen weer die toch al voorgekauwde dag door! Net of we zelf niets te willen hebben, als ik nu iets voorstel dan kan dat vanaf dat moment gestalte krijgen, toch? Wat maakt dan dat het nu gebeurd, waarom niet morgen, of helemaal niet. Dat lijkt mij een keuze te zijn, tenzij die keuze al vastlag vanaf de grote scheet.
Okee, ik zie het nu, Terrrasano, nadat ik even lekker mijn punt heb gemaakt aangaande mijn --soms-- materialistische, deterministische kijk op de zaak (vooral om de boel weer even in perspectief te zetten, een beetje bescheidenheid als mens --het tot een arrogant, egocentrisch wezen geevalueerd zijnd hoopje cellen-- leek mij wel op z'n plaats), is het mij duidelijk dat jij en ik in het gesprek eigenlijk op twee sporen zaten. Jij zegt (nl.) ook nog:
Waarom zouden we ook piekeren over het universum? Is toch helemaal geen reden toe volgens mij, dat het uit nieuwsgierigheid een leuk thema is voelt voldoende voor mij, het is onvoorstelbaar groot in haar opbouw uit het onvoorstelbaar kleine, dat is fascinerend!
...en je hebt natuurlijk gelijk, het is inderdaad op z'n best een leuk thema, iets om over te bespiegelen, maar verder moet je als mens toch steeds die zich aandienende dag weer door.
Voor mijn gevoel belanden we nu (opnieuw) in een discussie over de vrije wil. Zo lijkt het in ieder geval, als jij (je af)vraagt:
Net of we zelf niets te willen hebben, als ik nu iets voorstel dan kan dat vanaf dat moment gestalte krijgen, toch?
Ja, zo lijkt het. En misschien is het ook wel zo. Ik weet niet of de vrije wil wel of niet bestaat. Je zou de conclusie kunnen trekken dat ik er NIET in geloof, vanuit mijn vorige posts* hier in dit topic. Maar ik had al de clausule ingebouwd dat ik niets zeker weet, toch?!
(* De posts zaten me ook niet helemaal lekker trouwens, omdat ik het heelal misschien iets te zeer voorstelde als een Newtoniaans-logisch geheel, en we weten inmiddels dat er een 'spooky' (zoals Einstein het geloof ik uitdrukte) wereldje bestaat, op subatomair niveau. Waar de wetten weer heel anders zijn...)
Nou goed, we zijn nog niet helemaal waar jij volgens mij heen wilde met je vraag, Terrasano, want jij wilde het hebben over het meer praktische, toch? Hoe kunnen we er als mens iets van maken? Lekker filosoferen is leuk van tijd tot tijd, maar we bewegen ons nu eenmaal op dit niveau in het onmetelijke geheel, dus daar zullen/kunnen we iets en verder niet. Ik bedenk me nu dat ook daar een zekere bescheidenheid kan liggen, in de zin van: blijf bij je eigen niveau van functioneren.

Ergens voel ik iets idealistisch bij jou, Terrasano. Ikzelf ben eigenlijk helemaal niet idealistisch ingesteld. Nou, misschien ben ik het wel, maar door een gevoel van 'realistische ontmoediging' (zo zie ik het zelf, en het klinkt negatiever dan het voelt hoor), geef ik het direct op. Ik ben meer iemand van: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Op heel kleine schaal ligt mijn reikwijdte, en daartoe beperk ik mij. (Ik denk dat dat ook de reden is dat ik me nauwelijks met politiek bezig houd. Ik ben blij dat anderen die taak op zich nemen...)
(Tot slot zomaar even een uitwisseling die ik onlangs had met mijn zoon van 13. Hij kwam er overigens mee zonder dat ik het met hem over mijn --soms-- deterministische visie had gehad. Hij is nl. normaal gesproken niet zo filosofisch ingesteld, in tegenstelling tot zijn jongere broer. Hij zei iets als: "Mam, als mensen zeggen dat alles wat gebeurt is voorbestemd, dan kun je dat ook als excuus gebruiken en zeggen: 'het was nou eenmaal voorbestemd dat ik deze misdaad zou begaan'..." En toen antwoordde ik: "Ja, maar dan krijg je gewoon als antwoord: 'Prima, maar deze pittige straf die je nu krijgt, is dan ook voorbestemd."

)