Voor de mensen die regelmatig nieuwssites met reactiesecties en vergelijkbare posts op sociale media volgen, zal het bekend voorkomen: personen die zonder enige nuance, zonder kennis van zaken en volledig uit emotie reageren op berichten. Het lijkt het meest voor te komen bij gevoelige onderwerpen, zoals zedenzaken, politiek en economie. Soms loopt het zo de spuigaten uit dat de sectie gewoon wordt gesloten.
Hoewel ik het maanden lang vaak gewoon heb genegeerd, reageerde ik van de week op een nieuwsbericht over de man die bij Roermond werd klemgereden en in elkaar werd geslagen omdat hij een afspraak zou hebben gehad met een meisje van twaalf. Zoals verwacht waren eigenlijk alle reacties in de trant van "terecht, ik had 'm doodgeslagen". Emotioneel gezien misschien logisch, maar rationeel wilde ik toch een punt maken: mishandeling is in beginsel niet minder strafbaar in een rechtsstaat dan bijvoorbeeld (een poging tot) aanranding.
Ik verwachtte niet dat ik allemaal instemmende reacties zou krijgen, maar de reacties die ik uiteindelijk kreeg waren ongekend agressief. Ik kreeg verwijten, beledigingen en insinuaties naar mijn hoofd, vaak gewoon omdat mensen niet in staat bleken om te lezen wat iemand nou daadwerkelijk zegt of omdat ze blijkbaar niet in staat zijn om een discussie met argumenten te voeren. Je wordt zo'n beetje gelyncht omdat mensen lezen wat ze willen lezen: je beschermt die man. Wat je daar vervolgens dan ook op zegt.
Waar komt het gedrag bij dit soort fora vandaan? Komt dit door de lage drempel om je mening maar ergens neer te plempen? Of zijn mensen nou eenmaal ongenuanceerd en emotioneel als ze ergens iets van vinden? Niet dat ik me ook echt beledigd heb gevoeld, maar lichtelijk schokkend vond ik het wel. Je moet zulke mensen maar in het echt tegenkomen...