Robin
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Nuance en sociale media

Voor de mensen die regelmatig nieuwssites met reactiesecties en vergelijkbare posts op sociale media volgen, zal het bekend voorkomen: personen die zonder enige nuance, zonder kennis van zaken en volledig uit emotie reageren op berichten. Het lijkt het meest voor te komen bij gevoelige onderwerpen, zoals zedenzaken, politiek en economie. Soms loopt het zo de spuigaten uit dat de sectie gewoon wordt gesloten.

Hoewel ik het maanden lang vaak gewoon heb genegeerd, reageerde ik van de week op een nieuwsbericht over de man die bij Roermond werd klemgereden en in elkaar werd geslagen omdat hij een afspraak zou hebben gehad met een meisje van twaalf. Zoals verwacht waren eigenlijk alle reacties in de trant van "terecht, ik had 'm doodgeslagen". Emotioneel gezien misschien logisch, maar rationeel wilde ik toch een punt maken: mishandeling is in beginsel niet minder strafbaar in een rechtsstaat dan bijvoorbeeld (een poging tot) aanranding.

Ik verwachtte niet dat ik allemaal instemmende reacties zou krijgen, maar de reacties die ik uiteindelijk kreeg waren ongekend agressief. Ik kreeg verwijten, beledigingen en insinuaties naar mijn hoofd, vaak gewoon omdat mensen niet in staat bleken om te lezen wat iemand nou daadwerkelijk zegt of omdat ze blijkbaar niet in staat zijn om een discussie met argumenten te voeren. Je wordt zo'n beetje gelyncht omdat mensen lezen wat ze willen lezen: je beschermt die man. Wat je daar vervolgens dan ook op zegt.

Waar komt het gedrag bij dit soort fora vandaan? Komt dit door de lage drempel om je mening maar ergens neer te plempen? Of zijn mensen nou eenmaal ongenuanceerd en emotioneel als ze ergens iets van vinden? Niet dat ik me ook echt beledigd heb gevoeld, maar lichtelijk schokkend vond ik het wel. Je moet zulke mensen maar in het echt tegenkomen...

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Nuance en sociale media

Ik denk dat het te maken heeft met het lage gemiddelde opleidingsnivo, geen kennis van zaken hebben en het steeds meer polariseren in de samenleving. Je mag dit soort dingen nu blijkbaar gewoon zeggen, lekker veilig anoniem op internet. En het is lekker "sociaal correct" om mee te bleren met de grote meerderheid die zonder enig verstand meent ergens wel een mening over te moeten hebben

Het zijn gewoon lynchpartijen. Niet meer en niet minder. En ook al HAD die man uit je voorbeeld een kind aangerand Dan nog is het aan de politie en de rechter om daar wat van de vinden. Eigenrichting is iets dat ik echt haat. Maar geruchten zijn momenteel al genoeg om een kloppartij te organiseren. Het zal je gebeuren he, dat een boze puber iets zegt van"hij zat aan me"en vervolgens loopt de stad uit om je een lesje te leren.

Overigens zou ook onvrede over de in de ogen van velen te lage straffen etc mee kunnen spelen. Ergens kan ik dat soms begrijpen, maar in mijn advocatenperiode heb ik ooit ook een pedo verdedigd en hij heeft uiteindelijk maar 2 maanden celstraf gekregen. Er was uiteindelijk ook niet zo heel veel aan de hand moet ik zeggen, maar hij was wel over een grens gegaan wat hij beter niet had kunnen doen. Een dag later was mijn ruit ingegooid met een steen met briefje. Dat ik een pedovriendje zou zijn. Ik heb zelf op jonge leeftijd het nodige meegemaakt. Geen pedovriendje dus. Maar wel iemand die in gerechtigheid geloofd.
LEEF!

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

De (betrekkelijke) anonimiteit van internet zorgt er voor dat er veel remmingen verdwijnen die 'live' wel meespelen. Jij kunt nooit ter verantwoording geroepen worden voor wat je roept van achter je computertje. (kan wel, maar in de praktijk gebeurt dat eigenlijk niet).
En daarnaast schrik ik zelf ook van dat soort uitingen. Ik hoor ze ook wel live hoor. 'als het mijn kind was geweest had hij nu niet meer kunnen staan' etc. En dan denk ik: denk eens even na wat het met jouw kind doet als jij, de papa (meestal) voor haar neus iemand in elkaar slaat? of als jij daarvoor celstraf krijgt? wat voor les leer je haar dan?
Maar ja, ik ben pacifist in hart en nieren. Als iemand werkelijk aan mijn kind zou willen komen, dan zal ik vechten als een leeuw om ze te beschermen.
Maar dit soort excessief geweld lost niets op. We houden alleen een geweldspiraal op gang.

Sancho
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker
Contacteer: Website

Robin schreef:Voor de mensen die regelmatig nieuwssites met reactiesecties en vergelijkbare posts op sociale media volgen, zal het bekend voorkomen: personen die zonder enige nuance, zonder kennis van zaken en volledig uit emotie reageren op berichten. Het lijkt het meest voor te komen bij gevoelige onderwerpen, zoals zedenzaken, politiek en economie. Soms loopt het zo de spuigaten uit dat de sectie gewoon wordt gesloten. Hoewel ik het maanden lang vaak gewoon heb genegeerd, reageerde ik van de week op een nieuwsbericht over de man die bij Roermond werd klemgereden en in elkaar werd geslagen omdat hij een afspraak zou hebben gehad met een meisje van twaalf. Zoals verwacht waren eigenlijk alle reacties in de trant van "terecht, ik had 'm doodgeslagen". Emotioneel gezien misschien logisch, maar rationeel wilde ik toch een punt maken: mishandeling is in beginsel niet minder strafbaar in een rechtsstaat dan bijvoorbeeld (een poging tot) aanranding. Ik verwachtte niet dat ik allemaal instemmende reacties zou krijgen, maar de reacties die ik uiteindelijk kreeg waren ongekend agressief. Ik kreeg verwijten, beledigingen en insinuaties naar mijn hoofd, vaak gewoon omdat mensen niet in staat bleken om te lezen wat iemand nou daadwerkelijk zegt of omdat ze blijkbaar niet in staat zijn om een discussie met argumenten te voeren. Je wordt zo'n beetje gelyncht omdat mensen lezen wat ze willen lezen: je beschermt die man. Wat je daar vervolgens dan ook op zegt. Waar komt het gedrag bij dit soort fora vandaan? Komt dit door de lage drempel om je mening maar ergens neer te plempen? Of zijn mensen nou eenmaal ongenuanceerd en emotioneel als ze ergens iets van vinden? Niet dat ik me ook echt beledigd heb gevoeld, maar lichtelijk schokkend vond ik het wel. Je moet zulke mensen maar in het echt tegenkomen...
Wellicht interessant om de psychologie van de trollen eens te beschouwen, ze maken zowat elk debat kapot en dat blijkt ook hun enige drijfveer. Het is een bijzonder lastig fenomeen voor al wie sociale media en dialoog ernstig neemt. Zeer interessant onderwerp overigens.
Trolling

Wetenschappers ontdekken steeds meer over het fenomeen online trolling. Hoewel slechts een klein deel van internetgebruikers aan trolling doet, heeft dat kleine groepje veel invloed op hoe de rest online debat ervaart en zelfs op hoe informatie wordt verwerkt. Onderzoekers van de Universiteit van Manitoba doken daarom in de psyche van zelfverklaarde trollen en ontdekten een sterk verband met persoonlijkheidsstoornissen. Slechts 5,6 procent van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan trollen plezierig te vinden, tegenover 41,3 procent van de respondenten die het liefst helemaal geen online discussies wilde aangaan. Opmerkelijk was dat er een significant verband werd gevonden tussen trollengedrag en narcistische, manipulatieve, psychopatische en sadistische eigenschappen. Ook werd een relatie zichtbaar tussen bovenstaande eigenschappen (narcisme uitgezonderd) en de hoeveelheid tijd die iemand, per dag, doorbracht aan het reageren op internet. Over het geheel genomen was de correlatie tussen sadisme en trollinggedrag het sterkst.

http://www.joop.nl/media/detail/artikel/25543/

Lampie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Dit is mij ook wel eens opgevallen en kan me er echt aan storen.. Ik denk dat het ook een groot deel door de media komt waar de berichten gepubliceerd worden. Die focusen zich heel erg op de sensatie en spelen heel goed in op de gevoelens van mensen. Nu is deze discussie rond de pedo een heel goed voorbeeld. Waar ik het momenteel ook heel erg merk is rond de vluchtelingen die momenteel allemaal naar europa komen.

Daar zie je in de (social)media ook alleen maar de zielige gevallen van een kind dat dood aanspoelt of overvolle treinen van mensen die naar duitsland willen reizen.. Maar wat je dan weer niet vermeld wordt is dat de omringende landen totaal geen vluchtelingen toelaten. Dus de media speelt hier ook een grote rol in door alleen de zielige gevallen te laten zien wat weer op de emoties van mensen inspeelt.

Sancho
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Lampie schreef:Dit is mij ook wel eens opgevallen en kan me er echt aan storen.. Ik denk dat het ook een groot deel door de media komt waar de berichten gepubliceerd worden. Die focusen zich heel erg op de sensatie en spelen heel goed in op de gevoelens van mensen. Nu is deze discussie rond de pedo een heel goed voorbeeld. Waar ik het momenteel ook heel erg merk is rond de vluchtelingen die momenteel allemaal naar europa komen. Daar zie je in de (social)media ook alleen maar de zielige gevallen van een kind dat dood aanspoelt of overvolle treinen van mensen die naar duitsland willen reizen.. Maar wat je dan weer niet vermeld wordt is dat de omringende landen totaal geen vluchtelingen toelaten. Dus de media speelt hier ook een grote rol in door alleen de zielige gevallen te laten zien wat weer op de emoties van mensen inspeelt.
En dit gaat dan maar over de perverse gevolgen, de neveneffecten van een oorlog. Hoe gaat men die oorlog dan concreet aanpakken? Is dat werkelijk zo moeilijk in een wereld die zegt beschaafd te zijn? Hoe reageren we daarop en/of wat horen we niet via media? Als mens kan het ons beroeren waardoor het fenomeen 'verplaatsing' zich kan voordoen, dit is het projecteren van frustraties op anderen maar totaal naast de kwestie.

Lampie
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Sancho schreef:
Lampie schreef:Dit is mij ook wel eens opgevallen en kan me er echt aan storen.. Ik denk dat het ook een groot deel door de media komt waar de berichten gepubliceerd worden. Die focusen zich heel erg op de sensatie en spelen heel goed in op de gevoelens van mensen. Nu is deze discussie rond de pedo een heel goed voorbeeld. Waar ik het momenteel ook heel erg merk is rond de vluchtelingen die momenteel allemaal naar europa komen. Daar zie je in de (social)media ook alleen maar de zielige gevallen van een kind dat dood aanspoelt of overvolle treinen van mensen die naar duitsland willen reizen.. Maar wat je dan weer niet vermeld wordt is dat de omringende landen totaal geen vluchtelingen toelaten. Dus de media speelt hier ook een grote rol in door alleen de zielige gevallen te laten zien wat weer op de emoties van mensen inspeelt.
En dit gaat dan maar over de perverse gevolgen, de neveneffecten van een oorlog. Hoe gaat men die oorlog dan concreet aanpakken? Is dat werkelijk zo moeilijk in een wereld die zegt beschaafd te zijn? Hoe reageren we daarop en/of wat horen we niet via media? Als mens kan het ons beroeren waardoor het fenomeen 'verplaatsing' zich kan voordoen, dit is het projecteren van frustraties op anderen maar totaal naast de kwestie.
helemaal met je eens we zijn weer eens goed bezig met het oplossen van problemen die door anderen worden veroorzaakt.. Ik mis bij onze wereld leiders dat ze de oorzaak (niet durven) aanpakken.. Waarschijnlijk zijn er niet genoeg economische belangen in de landen waar deze mensen vandaan komen. Dus het is waarschijnlijk niet rendabel genoeg om daar binnen te vallen om er weer een beetje stabiliteit te krijgen.

het is trouwens wel heerlijk om hier vrij over te kunnen praten over dit soort onderwerpen. Veel van mijn vrienden die behoren ook helaas tot de groep die zomaar hun mening delen op social media of elke week naar "mijn mening" nutteloos staan te demonstreren in amsterdam.

Sancho
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Lampie schreef:helemaal met je eens we zijn weer eens goed bezig met het oplossen van problemen die door anderen worden veroorzaakt.. Ik mis bij onze wereld leiders dat ze de oorzaak (niet durven) aanpakken.. Waarschijnlijk zijn er niet genoeg economische belangen in de landen waar deze mensen vandaan komen. Dus het is waarschijnlijk niet rendabel genoeg om daar binnen te vallen om er weer een beetje stabiliteit te krijgen. het is trouwens wel heerlijk om hier vrij over te kunnen praten over dit soort onderwerpen. Veel van mijn vrienden die behoren ook helaas tot de groep die zomaar hun mening delen op social media of elke week naar "mijn mening" nutteloos staan te demonstreren in amsterdam.
Het is een heikel thema, weet ik uit maar al te pijnlijke ervaringen. Het probleem is niet het ontbreken aan oplossingen, ze ook toepassen betekent uiteindelijk dat velen gezichtsverlies zullen lijden en dat is een zwaar moreel dilemma. Onderzoek hiernaar leidt oa tot de elementen van beperkte- en begrensde rationaliteit, we spreken dan nog niet over een aantal psychische afweermechanismen die in werking treden bij het kennis nemen van bepaalde nuchter waarneembare feiten. Louter technisch gezien:
Beperkte rationaliteit of begrensde rationaliteit is rationaliteit van de mens in besluitvorming waarbij er rekening wordt gehouden met de beperkte beschikbaarheid van informatie, cognitieve beperkingen en de beperkte tijd om tot een besluit te komen. Herbert Simon formuleerde een aantal axioma's ter beschrijving van besluitvormingstheorie. Deze axioma's of proposities zijn:

(1) de mens kan onmogelijk alle alternatieven voor een beslissing kennen
(2) de alternatieven die hij kent, kan hij niet alle simultaan vergelijken
(3) als gevolg van de eerste twee axioma’s zal men niet het optimale alternatief kiezen
(4) de mens beschikt over een set routineacties
(5) deze routineacties bestaan alle los van elkaar
(6) elk probleem wordt simultaan met het bestaande doel en middelen beschouwd
(7) als gevolg van 4 en 5 zal 2 pas in werking treden als routineacties niet meer volstaan

https://nl.wikipedia.org/wiki/Beperkte_rationaliteit

pinquiniusch
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Inderdaad nuance en sociale media, een grote uitdaging. Ik zie het werkelijk overal op twitter, op facebook, ook in de FBgroepen ongeacht het thema. Heksenjachten zoals in de openingspost beschreven lijken erbij te horen... soms zijn er dan wel mensen die het voor de vermeende heks opnemen, maar zelden voldoende om het "verbranden" van de "heks" te voorkomen. Publiekelijk steun betuigen aan de vermeende heks brengt flinke risicos met zich mee, waaronder zelf het volgende slachtoffer zijn van dit pestgedrag, of door admins gestraft worden... het is een beetje als met klokkenluiders, die doen vaak heel nobel en dapper werk, maar worden daarvoor op zijn minst vaak ontslagen. Ik schrijf pestgedrag omdat ik dit zo zie als er maar doorgebeukt wordt op 1 persoon, dat vind ik dan niet meer redelijk.

Op facebook ben ik lid van een paar heel verschillende groepen. En hoewel ik de interactie daar vaak veel interessanter en aangenamer vind dan op nieuwspaginas, kom ik ook daar de heksenjachten tegen... zowel in groepen over recepten uitwisselen, koekjes bakken e.d... als in groepen over hoogbegaafdheid, het enige verschil leek te zijn dat er in de koekjesbakgroep vlotter weer werd overgegaan tot de orde van de dag en er een stuk minder lijkt te worden gemanipuleerd. Topics die raken aan geloof of veel emotie oproepen heb ik het vaakst zien ontploffen. Een van mijn favoriete docenten zij altijd dat hoe ouder hij werd (de beste man leeft inmiddels niet meer) hoe meer hij in ging zien dat mensen meer emotionele dan rationele wezens zijn. Dat zou 1 van de redenen kunnen zijn.

Verder heb ik de indruk dat de aandacht die aan het schrijven van een berichtje wordt besteed op FB te gering is, en afneemt, alsof mensen steeds minder tijd hebben, en/of vanaf heel kleine beeldschermpjes reageren die geen goed beeld geven van het geheel en dergelijke dingen.... jammer, nu hier maar eens rondkijken of zaken hier nog wat trager en met wat meer aandacht gaan, hoewel ik me uiteraard realiseer dat we ook hier allemaal mensen zijn.

Invisible
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Dat is het nadeel van de gehaaste mens.

Mijn uitleg luidde ooit: schapen gaan wel mee en de herders denken twee keer na. Ieder platform is (gedeeltijk) frappant en kent zulke reacties. Iedereen roept dat alles moet veranderen en tegelijkertijd weten ze niet exact wat. Het probleem is zo onderhand de schulddrager geworden, waarmee geen enkele partij werkelijk iets vordert.

pinquiniusch
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Inderdaad een heel groot nadeel van de gehaaste mens. Roepen dat alls anders moet zonder exact te weten wat is geen misdaad in mijn ogen.
Enkel als het een excuus wordt om niet aan noodzakelijke verandering te werken zie ik er een probleem in.

De wellicht meest gehoorde kritiek op de "occupy beweging" is ze roepen om verandering zonder exact tw weten wat! Ik zie daarin vooral een makkelijk excuus om alles dan maar bij het oude te laten. Het gaat ook voorbij aan de verdiensten van occupy, nu kent bijv. zo ongeveer iedereen het 99%, 1% verhaal.
Dat was daarvoor wel anders!! Ik zie hierin ook een gebrek aan aandacht, zoals op de social media, het is iets dat de status quo in stand helpt houden.... [banghead]

En hoewel ik niet geloof in: "Het enige dat moet veranderen is ons innerlijk" achtigheden... denk ik wel dat een gebrek aan echte aandacht een kernprobleem van deze tijd is.... Als je echt goed kijkt wat er gebeurd dan kun je zien dat er heel veel ecosystemen gesloopt zijn en worden, letterlijk trashing :flaming: the planet.

Er moet in mijn beleving haast wel een giga gebrek aan aandacht zijn, wil dat voortgang kunnen vinden terwijl het nog gepikt wordt ook! :stumm:

Sancho
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

pinquiniusch schreef:Inderdaad nuance en sociale media, een grote uitdaging. Ik zie het werkelijk overal op twitter, op facebook, ook in de FBgroepen ongeacht het thema. Heksenjachten zoals in de openingspost beschreven lijken erbij te horen... soms zijn er dan wel mensen die het voor de vermeende heks opnemen, maar zelden voldoende om het "verbranden" van de "heks" te voorkomen. Publiekelijk steun betuigen aan de vermeende heks brengt flinke risicos met zich mee, waaronder zelf het volgende slachtoffer zijn van dit pestgedrag, of door admins gestraft worden... het is een beetje als met klokkenluiders, die doen vaak heel nobel en dapper werk, maar worden daarvoor op zijn minst vaak ontslagen. Ik schrijf pestgedrag omdat ik dit zo zie als er maar doorgebeukt wordt op 1 persoon, dat vind ik dan niet meer redelijk. Op facebook ben ik lid van een paar heel verschillende groepen. En hoewel ik de interactie daar vaak veel interessanter en aangenamer vind dan op nieuwspaginas, kom ik ook daar de heksenjachten tegen... zowel in groepen over recepten uitwisselen, koekjes bakken e.d... als in groepen over hoogbegaafdheid, het enige verschil leek te zijn dat er in de koekjesbakgroep vlotter weer werd overgegaan tot de orde van de dag en er een stuk minder lijkt te worden gemanipuleerd. Topics die raken aan geloof of veel emotie oproepen heb ik het vaakst zien ontploffen. Een van mijn favoriete docenten zij altijd dat hoe ouder hij werd (de beste man leeft inmiddels niet meer) hoe meer hij in ging zien dat mensen meer emotionele dan rationele wezens zijn. Dat zou 1 van de redenen kunnen zijn. Verder heb ik de indruk dat de aandacht die aan het schrijven van een berichtje wordt besteed op FB te gering is, en afneemt, alsof mensen steeds minder tijd hebben, en/of vanaf heel kleine beeldschermpjes reageren die geen goed beeld geven van het geheel en dergelijke dingen.... jammer, nu hier maar eens rondkijken of zaken hier nog wat trager en met wat meer aandacht gaan, hoewel ik me uiteraard realiseer dat we ook hier allemaal mensen zijn.
Heb er nog een leuk prentje over gevonden, wellicht herkenbaar in het licht van je bericht.

Afbeelding

jeamldrp
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Sociale media en de minder handige mens:

http://teamklantenservice.nl/message/xx ... gelterreur

Team klantenservice site bezoek ik soms, gewoon uit interesse en om eerlijk te bekennen moet ik er ook wel eens om lachen. :biggrin:
Ik weet nog niet of wat dit project doet alle regels voor ethiek volgt, maar interessant is het zeker.

Het voorbeeld van de link hierboven geeft aan dat zelfs het anonieme niet eens meer een issue is.
Maar wat hebben sommige mensen ongenuanceerde gedachtes.
Dat hij niet schroomt zijn erotische voorkeur te delen is zijn zaak, maar de links over Arische rassen is minstens zorgelijk te noemen.

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

jeamldrp schreef:Sociale media en de minder handige mens:

http://teamklantenservice.nl/message/xx ... gelterreur

Team klantenservice site bezoek ik soms, gewoon uit interesse en om eerlijk te bekennen moet ik er ook wel eens om lachen. :biggrin:
Ik weet nog niet of wat dit project doet alle regels voor ethiek volgt, maar interessant is het zeker.

Het voorbeeld van de link hierboven geeft aan dat zelfs het anonieme niet eens meer een issue is.
Maar wat hebben sommige mensen ongenuanceerde gedachtes.
Dat hij niet schroomt zijn erotische voorkeur te delen is zijn zaak, maar de links over Arische rassen is minstens zorgelijk te noemen.
...En terecht, want het voortbestaan van onze Arische rassen staat tegenwoordig meer dan ook onder druk. :knuppel2:

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”