Lebowski
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Hoi!

Ik ben nieuw hier!

(Voorlopig) geen life story dump, wellicht in de toekomst gerichte vragen.

Doei :wink:

Freerider
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Hoi!

Welkom dude!
Normal is not the norm,
It's just a uniform...

- Delain, We Are The Others

Bill
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Welkom! Alweer een badajassenmens!

Blijft een mooi fenomeen :)
Het gevoel van "thuis komen" bij persoonlijk contact is onbetaalbaar. Vertrouwen wat je in de schoot geworpen wordt door al je voelsprieten.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Welkom!!

Ikmoet toch echt even die film kijken.ik weet nog steeds niet waar die nou echt overgaat.

Veel leesplezier hier.
Momenteel is het een beetje slaperig maar interessante topics kan je zelf ook aanwakkeren.
t !!!@#$???

Lebowski
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Lebowski schreef: (Voorlopig) geen life story dump, wellicht in de toekomst gerichte vragen.
Oké, HB* + AD(H)D** dus.
*sinds zeer lang bekend. Destijds onderzocht vanwege onderpresteren op school.
**sinds zeer kort bekend. Laten onderzoeken ivm totaal vastgelopen in werk, in verleden ook in studie, en algeheel onderpresteren.
Effecten Dexamfetamine tot nu toe zeer spectaculair. Gevoelens: toch een beetje gemengd.

Iemand met vergelijkbare ervaringen?

Beta
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Alsnog welkom! Bevalt het al een beetje hier?
Lebowski schreef:Iemand met vergelijkbare ervaringen?
Niet persoonlijk, maar wel een bekende combinatie voor mij. Je schrijft dat je gemende gevoelens hebt. Wil je daar meer over delen?
I'm not crazy. My reality is just different than yours.

Lebowski
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Positief: de werking is geweldig, ik ben energieker en geconcenteerder tegelijk, rustiger én scherper tegelijk, socialer, opener, krijg dingen af. Cliché's zijn waar, met 5 of 10 mg Dexamfetamine op ben ik in heel veel opzichten echt een betere versie van mezelf.

Negatief: de bijwerkingen: beetje zweterig, koude klamme handjes en totaal geen hongergevoel (ben al paar kg afgevallen).
Niks wat ik niet kan plaatsen, gewoon orthosympatische effecten. Schijnt na een paar weken minder te worden trouwens. Daar maar op hopen dan.

Gemende gevoelens vooral vanwege het idee: als ik een harddrug (want dat is het) nodig heb om mezelf in het gareel te krijgen, moet ik dan wel in het gareel willen? Sure dat ik op deze manier makkelijker een braaf nuttig productief lid van de maatschappij word. Maar misschien zit ik hier (in deze baan bedoel ik) ook gewoon verkeerd en moet ik totaal wat anders gaan doen. Aan de andere kant: mezelf kennende weet ik dat ik de afgelopen jaren totaal niet de structuur had kunnen creëren om b.v. als zelfstandige te gaan werken, dus om dat nou meteen te willen doen....

Én ik speel nog steeds met het idee om geld verdienen, het verkrijgen van intellectuele voldoening (voor zover mijn werk me dat nu oplevert; valt tot nu toe eigenlijk tegen maar dat ligt ook aan mijn eigen onderpresteren) en het doen van iets maatschappelijk relevants gewoon totaal los te koppelen:
Lekker simpel baantje om van te leven (liefst iets fysieks in de buitenlucht) en in vrije tijd vrijwilligerswerk en lid worden van Mensa ofzo.

En oh ja, die psychiater liet ook nog ff tussen neus en lippen door vallen dat 'ie me ook wel een beetje een halve autist vond. Geen verrassing natuurlijk, maar toen ik dat later ook nog eens twee keer teruglas in de diagnosebrief aan mijn HA deed het me toch meer dan ik verwachtte.

Lebowski
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Weet helemaal niet zeker of ik die Mensa test wel zou halen trouwens.
Ben vooral van de taal en logica maar relatief zwak met getalposities enzo.
Zolang ik sommen logisch redenerend kan oplossen ben ik er nog wel goed in (Wis- en natuurkunde op het VWO, simpele klassieke mechanica, dat soort dingen), maar als het rekentechnisch ingewikkelder wordt houdt het ineens op. Alleen in simpele sommetjes bereik ik dat punt nooit waardoor b.v. mijn collega's denken dat ik extreem goed kan rekenen. Ze moesten eens weten :mrgreen:

Beta
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Lebowski schreef:moet ik dan wel in het gareel willen?
Ja, die vraag ken ik ook en ik denk vele met ons. Het lastige hierin is dat we nou eenmaal in een maatschappij leven. Ik zoek zelf naar een balans tussen 'de wereld' waarin ik nou eenmaal geboren ben en leef, en mijn eigen ik die niet altijd in het gareel mee wil.
In een hutje op de hei brengt mij ook niet wat ik wil (even overdreven gezegd).
Lebowski schreef:Weet helemaal niet zeker of ik die Mensa test wel zou halen trouwens.
Niks moet, alles mag :rolleyes: Er zijn ook nog andere leuke clubs om bij aan te sluiten, ook als je geen test(en) hebt gedaan. Zoals hier :mrgreen:
En HB of niet, een bovengemiddelde intelligentie hebben hoeft niet op alle vlakken. Ik ben juist beter met cijfers. 'Bovengemiddeld' stond in mijn WISC, echter op taalgebied...dat is een ander verhaal :huh:

Hoe lang weet je nu dat je AD(H)D hebt?
I'm not crazy. My reality is just different than yours.

Lebowski
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Beta schreef:
Lebowski schreef:moet ik dan wel in het gareel willen?
Ja, die vraag ken ik ook en ik denk vele met ons. Het lastige hierin is dat we nou eenmaal in een maatschappij leven. Ik zoek zelf naar een balans tussen 'de wereld' waarin ik nou eenmaal geboren ben en leef, en mijn eigen ik die niet altijd in het gareel mee wil.
In een hutje op de hei brengt mij ook niet wat ik wil (even overdreven gezegd).
Met 'gareel' bedoel ik eigenlijk een beetje een baan zoals wat ik nu heb, een koophuis, hypotheek, autootje enzo.
Ik hoef ook niet in een hutje op de hei.
Minimalisme en tiny homes vind ik wel extreem interessant trouwens, en door de financiële vrijheid die je daardoor krijgt hoef je ook minder in het gareel dan anders lijkt mij.

Hoe lang weet je nu dat je AD(H)D hebt?
Sinds een weekje 'officieel'
Dat ik zo in elkaar zit als ik in elkaar zit is geen nieuws natuurlijk, en zoveel stelt die diagnostiek natuurlijk ook niet voor. Moet wel zeggen dat ik volgens mij niks gefaked heb in die gesprekken en testjes.

Stefan
Beheerder
Beheerder

Lebowski schreef:
Lebowski schreef: (Voorlopig) geen life story dump, wellicht in de toekomst gerichte vragen.
Oké, HB* + AD(H)D** dus.
*sinds zeer lang bekend. Destijds onderzocht vanwege onderpresteren op school.
**sinds zeer kort bekend. Laten onderzoeken ivm totaal vastgelopen in werk, in verleden ook in studie, en algeheel onderpresteren.
Effecten Dexamfetamine tot nu toe zeer spectaculair. Gevoelens: toch een beetje gemengd.

Iemand met vergelijkbare ervaringen?
Vergelijkbaar wel ja: "weet" het (HB) sinds 2008 gok ik zo even, maar officieus wist ik het al sinds '99 ergens.
En de ADD: yep. en je ervaring in het begin klinkt héél bekend (al zit ik aan de methylfenidaat). Afvallen dat stopt op een gegeven moment :-( . Ik was trouwens ook koffieverslaafd: is helemaal weg (van +- 30 espresso p.d. naar 0 tot 2). Euforie gaat over, maar het verschil on/off is groot. Overigens adviseren zowel mijn psycholoog als psychiater ook gewoon de add er te laten zijn, als het kan. Je bent wie je bent, en de medicijnen zijn enkel een hulpmiddel, geen permanente persoonswijziging. Qua "harddrugs" lijkt het me wel mee te vallen. Heb weleens de "moeilijker verkrijgbare grote broer" gebruikt en da's echt niet te vergelijken (kernbom vs klappertjespistool).

En ja: de vragen blijven. Maar het is fijn zelf (beter) te kunnen bepalen waar je aandacht naartoe gaat.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Lebowski
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Stefan schreef:Afvallen dat stopt op een gegeven moment :-( .
Gelukkig maar, ik ben al licht genoeg ;)
verschil on/off is groot
Same here :?
de add er te laten zijn, als het kan. Je bent wie je bent, en de medicijnen zijn enkel een hulpmiddel, geen permanente persoonswijziging
Ik weet ook wel dat ik ben wie ik ben (wist ik al langer), bedoel meer of ik als zijnde degene die ik ben (sja, da's logisch toch) wel moet zitten waar ik nu zit ;)
Meer concreet: ik kan me bv niet anders herinneren dan dat ik uit cognitieve prestaties niet echt voldoening kan halen. Soms een soort kinderlijke triomfantelijkheid ("550 op de Cito-toets, muhahahaha 8)", dat idee), meestal hooguit opluchting dat ik iets überhaupt af heb weten te krijgen in enigszins acceptabele vorm.
Het soort voldoening dat ik daarentegen uit sportieve prestaties kan halen voelt zo veel dieper, 'echter', dat zijn kicks waar ik soms járen op kan teren, dat zijn de dingen waar ik mijn identiteit aan ontleen, zo voelt het haast wel. (voor de goede orde: ik ben wel redelijk goed in bepaalde sporten, maar ik zit niet ook maar in de buurt van de absolute Nederlandse, laat staan internationale top)
Dus vandaar mijn idee om misschien liever iets fysieks te willen doen.
Kan natuurlijk ook zijn dat bovenstaande verhaal enkel een kwestie van een rare dopaminehuishouding is :rofl3:
Qua "harddrugs" lijkt het me wel mee te vallen. Heb weleens de "moeilijker verkrijgbare grote broer" gebruikt en da's echt niet te vergelijken (kernbom vs klappertjespistool).
Dexamfetamine is natuurlijk wel 'gewoon' speed (alleen de rechtsdraaiende isomeer, geen racemisch mengsel), dus als ik ipv 20mg per dag 50mg of meer in één keer in zou nemen zou ik ook wel 'hard' kunnen gaan als ik zou willen. Trekt me totaal niet trouwens, maar ik houd dan ook niet van disco's of festivals.

Terug naar “Introductie”