PaulaJewel
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Wat is integriteit?

Ik heb wel eens een cursus integriteit gehad en hier was ik enthousiast over, want mijn betekenis droeg ik graag uit. Maar ik kwam met een teleurstelling thuis. Iedereen werd ondervraagd wat ze vonden a.d.h.v. voorbeelden. Ieders mening werd gerespecteerd. Ik denk dat je op die manier toch niet kan leren hoe je i teger kan zijn.

Op het werk staat het weleens in functie-beschrijvingen. Maar dan vind ik het ook te klein: Goed om kunnen gaan met vertrouwelijke informatie.

Voor mij is integriteit de mate waarin je je eigen belangen kunt scheiden van de beslissing die je t.g.v. Iets of iemand anders moet nemen. 2)En in hoeverre je anderen informeert bij het maken van hun beslissing.

Voorbeelden:

1) Ik ben manager en beslis over salarisverhoging, ook van eigen functie. Ik wil dan een beslissing nemen, zonder dat ik mezelf bevoordeel.
2) Ik wil met iemand een uitje maken, maar het uitje is duur en ik weet dat ze daar moeite mee heeft. Ik vraag diegene, maar zeg ik dat het veel geld kost?

Wat vinden jullie wat integriteit is?

Leo71
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Wat is integriteit?

Eerste reactie: jezelf in de spiegel aan kunnen blijven kijken.

Maar ik snap ook dat er een hoop af te dingen valt op die benadering...
Alleen al dat ik me weer stoot aan dezelfde steen, bewijst dat ik geen ezel ben ;-)

PaulaJewel
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Allereerst vind ik het een mooie reactie. Dat je kan leven met jezelf.

Maar, stel iemand kan zichzelf in de spiegel blijven zien, maar ook iemand niet iinformeren over risico's om zo zijn eigen doelen te kunnen halen. In mijn ogen ben je dan niet integer.

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Je kunt jezelf ook afvragen hoe belangrijk die zogenaamde integrieit wel niet is. Ik vind integriteit als objectiviteit volkomen onbelangrijk, maar als subjectiviteit van eerste orde, want dat laatste betekent of ik iemand wel of niet vertrouw. Voor de rest, een interssant topic.

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker
Contacteer: Facebook

Voor mij is integriteit dat je volgens je geweten handelt. Eigenlijk zoals Leo zegt, dat je jezelf aan durft te zien. Helemaal in het reine zijn.

Het heeft uiteraard ook te maken met eerlijk tegenover jezelf zijn.

Ik zat trouwens te denken. Als je jezelf, je geweten niet onder ogen kunt zien, dan is dat ook wel een geweten, een integer deel van jezelf die dat niet aandurft. Dat de reactie van, jezelf niet onder ogen willen zien (uit een besef), dat dat wel integer is.

Integriteit heeft ook te maken met bezinning, stilstaan waarmee je bezig bent. Maar hoe meer ik er over denk hoe minder ik ervan begrijp. Als iemand zichzelf verloochent, is men dan niet meer integer? Of is men ergens integer waardoor men bepaalde dingen niet onder ogen wil zien? (Ik kan alleen niet met concrete voorbeelden komen.)
もなちゃん。いつか結婚しようね :)

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Integer zijn is vooral rechtschapen zijn, niet sjoemelen met de belangen van de ander en je omgeving.

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Cornelis1921 schreef:Integer zijn is vooral rechtschapen zijn, niet sjoemelen met de belangen van de ander en je omgeving.
Ik snap wat je bedoelt maar ik zocht integriteit meer in het juist handelen vanuit een geweten. Rechtschapenheid is meer een uiting hiervan. Als ik de definitie opzoek van integriteit dan krijg ik definities zoals rechtschapenheid, ongeschonden toestand, betrouwbaar en eerlijk e.d. maar vraag me af of er een overkoepelende omschrijving is die de hele reikwijdte van het woord integriteit in zijn kern op kan opvangen. Ook merk ik dat het hangt van de context. De url die ik heb gebruikt: http://www.encyclo.nl/begrip/integriteit

Ook is het idee dat ik heb ook anders dan wat ik op die link zag. Ik zou gaan voor ongeschondenheid maar wat er het dichtstbij komt is "ongeschonden toestand". Dan vraag ik me af waarom het dan gewoon niet "ongeschondenheid" is. En het is een ongeschondenheid binnen het geweten, dus dan moet het sowieso specifieker. Maar ik snap dat het al in al gewoon een volledigheid aangeeft, een ongereptheid dus het staat er allemaal wel.

Er is trouwens bij mij een gevoel dat ik woorden (her)gebruik op een nieuwe manier. Het is vaak een interpretatieverschil of dat ik het woord een betere plaats wil geven (dat beter past in m'n belevingswereld, de manier hoe ik het geestelijk orden). Maar dat woorden een nieuwe invulling krijgen is eigenlijk niets nieuws, zo dynamisch als de taal is en verbonden aan het bewustzijn van een cultuur.

PaulaJewel
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Cornelis1921 schreef:Integer zijn is vooral rechtschapen zijn, niet sjoemelen met de belangen van de ander en je omgeving.
Dat bedoelde ik inderdaad. Je haalt de woorden uit mijn mond.
Dank Cornelis1921

PaulaJewel
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Tensei schreef:
Ik snap wat je bedoelt maar ik zocht integriteit meer in het juist handelen vanuit een geweten. Rechtschapenheid is meer een uiting hiervan. Als ik de definitie opzoek van integriteit dan krijg ik definities zoals rechtschapenheid, ongeschonden toestand, betrouwbaar en eerlijk e.d. maar vraag me af of er een overkoepelende omschrijving is die de hele reikwijdte van het woord integriteit in zijn kern op kan opvangen. Ook merk ik dat het hangt van de context. De url die ik heb gebruikt: http://www.encyclo.nl/begrip/integriteit

Ook is het idee dat ik heb ook anders dan wat ik op die link zag. Ik zou gaan voor ongeschondenheid maar wat er het dichtstbij komt is "ongeschonden toestand". Dan vraag ik me af waarom het dan gewoon niet "ongeschondenheid" is. En het is een ongeschondenheid binnen het geweten, dus dan moet het sowieso specifieker. Maar ik snap dat het al in al gewoon een volledigheid aangeeft, een ongereptheid dus het staat er allemaal wel. Quote

In betekenis van ongeschondenheid vind ik een overeenkomst tussen objectiviteit en integriteit.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Tensei schreef:Ik snap wat je bedoelt maar ik zocht integriteit meer in het juist handelen vanuit een geweten. Rechtschapenheid is meer een uiting hiervan. Als ik de definitie opzoek van integriteit...
Ik zat ook in zo'n richting te denken bij de op.
PaulaJewel schreef:Voor mij is integriteit de mate waarin je je eigen belangen kunt scheiden van de beslissing die je t.g.v. Iets of iemand anders moet nemen. 2)En in hoeverre je anderen informeert bij het maken van hun beslissing.

Voorbeelden:

1) Ik ben manager en beslis over salarisverhoging, ook van eigen functie. Ik wil dan een beslissing nemen, zonder dat ik mezelf bevoordeel.
2) Ik wil met iemand een uitje maken, maar het uitje is duur en ik weet dat ze daar moeite mee heeft. Ik vraag diegene, maar zeg ik dat het veel geld kost?
Dit is slechts een klein onderdeel van wat we integer noemen. Integer is een vaag begrip dat moeilijk kort en bondig is te defineren. Praktijkvoorbeelden kunnen dan helpen. Een definitie van een woord is te vinden in hoe het wordt gebruikt.

Toch kunnen meer abstracte beschrijvingen ook wel helpen. Ik vindt het in die richting altijd interresant om de etymologie op te zoeken. Hoe zijn mensen begonnen met het woord te gebruiken.
http://www.etymologiebank.nl/trefwoord/integer
Dat levert wel meer inzicht in de nuance op. Integer, is wel meer precies als 'rechtschapen handelen'. Het is een term met een ontkenning het voorvoegsel 'in'. Ongeschonden. In de context waar dat belangrijk is wordt integer eerder gebruikt dan rechtschapen, bijvoorbeeld daar waar een volledig geheel rechtschapen van belangrijk is. Het is een meer een substractief begrip dan additief begrip.

In dat voorbeeld 2, iemand voldoende in lichten, ik zou dan het begrip integer eerder gebruiken als het gaat om een persoon waarvan dit uitzonderlijk wordt verwacht (dus als hij de inlichting niet doet dan heeft hij onvoldoende, niet compleet, gehandeld). Bijvoorbeeld een ambtenaar die een burger helpt met belastingaangifte, een onafhankelijk persoon, zou de inkichtingen moeten geven die voordelig zijn voor de burger. Als hij dit niet doet dan is het verwijtbaar. Iemand die een vriend niet inlicht over de kosten van een uitje is meer te beschrijvingen als onhandig, niet social. Integer vindt ik bij dat laatste minder passen.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

PaulaJewel schreef:
Tensei schreef:

Ook is het idee dat ik heb ook anders dan wat ik op die link zag. Ik zou gaan voor ongeschondenheid maar wat er het dichtstbij komt is "ongeschonden toestand". Dan vraag ik me af waarom het dan gewoon niet "ongeschondenheid" is. En het is een ongeschondenheid binnen het geweten, dus dan moet het sowieso specifieker. Maar ik snap dat het al in al gewoon een volledigheid aangeeft, een ongereptheid dus het staat er allemaal wel.
In betekenis van ongeschondenheid vind ik een overeenkomst tussen objectiviteit en integriteit.
Interessante uitspraak maar ik snap even niet die overeenkomst ^^ Één van de definities van objectiviteit is onbevangenheid. Weet niet of ik in de juiste richting denk...

Leo71
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Leo71 schreef:Eerste reactie: jezelf in de spiegel aan kunnen blijven kijken.
Maar ik snap ook dat er een hoop af te dingen valt op die benadering...
PaulaJewel schreef:Allereerst vind ik het een mooie reactie. Dat je kan leven met jezelf.
Maar, stel iemand kan zichzelf in de spiegel blijven zien, maar ook iemand niet informeren over risico's om zo zijn eigen doelen te kunnen halen. In mijn ogen ben je dan niet integer.
Dat is idd 1 vd vele (af)dingen die ik bedoelde.
En dan heb je nog de verschillen tussen individuele uitleggen van een evt definitie: van narcist tot psychopaat en van gewetensbezwaarde tot goochelaar, om deongelovige predikant* en politcus er maar buiten te laten.

(* dit artikel was het eerste waar ik (via google) zijn naam in vond, voor wie nog nooit vd controverse had gehoord. Het vertegenwoordigt niet automatisch mijn mening!)
Alleen al dat ik me weer stoot aan dezelfde steen, bewijst dat ik geen ezel ben ;-)

Leo71
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Voor de rest van mijn reactie zie ik af van directe quotes, het associatieve brein is ondertussen op gang gekomen ;-)

Want dat doet het met me: al die pogingen 'het' te vangen, met woorden die wel aardig in de richting komen, maar 'het' nét niet helemaal vangen. Of misschien wel, maar dan verschillende deelaspecten of contexten.

Neerlandicus of misschien zelfs woordenboekschrijver in de zaal? ;-)

Anyway, ook ik schamp er associatief steeds langs:
integer bracht me bij integraal, wat ongeschonden weer aardig benadert. Onbevangen (als in (nog) onbevooroordeeld) is van daaruit (voor mij) ook te plaatsen, ik vermoed echter dat het in het gegeven geval niet op 'geweten' sloeg. Via een uitstapje langs gehele getallen (integer in het Engels) even in die taal blijven voor 'uncompromised' waarna ik met 'niet te chanteren met compromitterende situaties' (wat verdacht weinig met compromissen te maken heeft ;-) ) nog even blijf cirkelen rond 'correct', 'onkreukbaar', 'naar eer en geweten' en meer van dat fraais.

En dan heb ik integreren er nog niet bijgehaald, noch in taalkundige zin, noch in wiskundige. En intrigant al helemaal niet... Overigens, dat woord qua betekenis aan het voorgaande verbinden zou niet al te integer zijn ;-)

Of wil je daar graag iets integenin brengen?

:-D

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Integreren vind ik een heel interessant woord. Ik denk dan voornamelijk van integratie van kennis binnen in jezelf waardoor de kennis één samenvloeiend geheel woord, dus zonder contradicties. Dat je leeft wat je bent, zoiets. (if that makes any sense)

Integer (EDIT: integriteit) en integratie hebben wel met elkaar te maken denk ik. Een hart zie ik als integratie van indrukken. Die verwevenheid (dat alles met elkaar in verband staat) aan kennis zorgt ervoor dat we een ziel hebben. Als een robot een ziel zou hebben moet ik aan die verwevenheid denken. Een holistische ervaring van dingen.

Bill
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Leo71 schreef:
Of wil je daar graag iets integenin brengen?

:-D
:rofl3:

Absolute waarheid, geen gewetensvraag in mijn optiek.

Wat ik een leuk vond uit de bijbelse hoek "voor Adam en Eva van de boom van kennis van goed en kwaad hadden gegeten, dachten zijn uitsluitend in termen van -waar en onwaar-, niet in termen van -goed en kwaad-"

Integer is in mijn belevingswereld dan ook vooral een waarheids-ding, dus niet gericht op het geweten van ons mensen.
Het gevoel van "thuis komen" bij persoonlijk contact is onbetaalbaar. Vertrouwen wat je in de schoot geworpen wordt door al je voelsprieten.

Leo71
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Bill schreef:Integer is in mijn belevingswereld dan ook vooral een waarheids-ding, dus niet gericht op het geweten van ons mensen.
En ook die 'waarheid' wordt imo weer beoordeeld door mensen vanuit hun referentiekader.

Of over een andere boeg: zijn/handelen die gladjakker van een zalm met zijn bende die zich recent weer een vette bonus veroorloofden onder het motto 'ja maar het mag van de wet' (een vorm van 'waarheid') in jouw opvatting integer?

En waarom krabbelden ze dan weer terug nadat er massaal verontwaardiging was losgebroken? Waarom wás er überhaupt verontwaardiging?

(PS: normaal ben ik wel genuanceerder, maar om grijs-discussies te vermijden maar eens gelijk over naar zwart-wit)

Bill
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Wet is voor mij geen definitie van waarheid...

Maar ook verontwaardiging niet, dus het feit (waarheid) is in mijn beleving graaien / zakkenvullen, en dat constateren is dan in mijn optiek integer ;)
Het gevoel van "thuis komen" bij persoonlijk contact is onbetaalbaar. Vertrouwen wat je in de schoot geworpen wordt door al je voelsprieten.

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Alles is zoals het is inderdaad :)

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Tensei schreef:Alles is zoals het is inderdaad :)
Een echte onvervalste dooddoener, maar wel één met de beste bedoelingen. :bow:

T (vertrokken lid)
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Het is waar m'n gedachte naar toe leidde. Ik vind het dan wel interessant wat het dan inhoudt voor integriteit. Heb niet zelf een omschrijving voor wat het is. Het is alsof het er niet toe doet.

Ik zat te denken of mate aan besef en mate aan integriteit gewoon niet hetzelfde is.

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”