Nog een vraagje: zijn jullie lid van de mensa?
En zo ja: wat zijn de ervaringen; ik ben weer aan het twijfelen om eens te gaan kijken

Interessant! Wil je daar iets over kwijt (misschien in een nieuw topic)?Rianne schreef:Door mijn lidmaatschap bij Mensa merk ik ook duidelijk verschillen tussen hoogbegaafd en hoogintelligent. Nog niet voldoende om er 'verantwoorde' conclusies over te trekken, maar het speelt in mijn koppie wel erg.
Hihi, daar kan ik me wel iets bij voorstellenRianne schreef:De borrels in mijn regio vond ik niet zo denderend. Ik heb wel een keer voor Wageningen een borrel georganiseerd (mijn regio is Rivierenland en de borrels daar worden in Arnhem en Nijmegen gehouden). Die borrel was wel leuk
jerre050978 schreef:IQ-testuitslag op zak met een score >= 98e percentiel. Dat is nu net hetgeen mij stoort aan Mensa.
Ten eerste ben ik er van overtuigd dat hoogbegaafd zijn niet enkel met IQ heeft te maken, maar met hoe een persoon in het leven staat.
Verder denk ik ook dat een test een zeer vertekend beeld kan geven. Bepaalde HBers zijn bvb. heeeeeel erg stress-gevoelig en zullen nooit op een goede manier een test kunnen afnemen, al zeker niet in het gezelschap van anderen.
Het laatste argument dat ik heb is dat die 98%iel een wel heel strak kapblok is. Ooit is er eens iemand geweest die gezegd heeft: als je bij de 2% slimsten bent volgens deze test ben je hoogbegaafd. Hoogbegaaffdheid is dus gebaseerd op een test (welke weliswaar een goede indicator is, maar geen sluitende) en een percentage.
De testen die Mensa afneemt zijn:jerre050978 schreef:Rianne, misschien weet jij het, maar zijn de testen van Mensa cultureel bepaald?
Ik ook, die meet namelijk veel meer intelligentiegebieden dan deze 2 tests die Mensa gebruikt doen.jerre050978 schreef:Een test op individuele basis door een erkend psycholoog vind ik op zich wel interessanter.
In mijn beleving klopt dit, maar zou jij er je hand voor in het vuur durven te steken dat dit altijd goed gaat? En zou je dat dan als toelatingseis voor een club willen zien? Soort van ballotagecommissie ? Lijkt mij niet werkenjerre050978 schreef:Hoogbegaafden kunnen elkaar (h)erkennen en hebben daar volgens mij geen test voor nodig.
Helemaal mee eensch!!!jerre050978 schreef: Door de manier waarop bij Mensa met het begrip hoogbegaafdheid wordt omgegaan, mis je een hele rijke input.
Op een dergelijke manier kan het inderdaad niet werken. Maar ik zie de voordelen niet in van toelatingseisen voor een "club". Mensen die interesse hebben om zich aan te sluiten bij Mensa zullen hoedanook hoger begaafd zijn dan de gemiddelde medemens. Mensen die dan niet hoogbegaafd zijn/blijken zullen er volgens mij door een soort natuurlijke selectie wel automatisch afvallen. Ik zie veel meer voordelen in een open "club" dan een gesloten gemeenschap.In mijn beleving klopt dit, maar zou jij er je hand voor in het vuur durven te steken dat dit altijd goed gaat? En zou je dat dan als toelatingseis voor een club willen zien? Soort van ballotagecommissie ? Lijkt mij niet werken
Ik ben niet overtuigd. Waarom o waarom zou het zo interessant zijn om als niet-hoogbegaafde te pronken dat je lid bent van een HB-vereniging? Daar schiet je toch niets mee op? De verwachtingen van de buitenwereld t.a.v. hoogbegaafden zijn groot, zeker op werkvlak. En op andere vlakken worden ze soms bekeken als halve gekken.Nijn schreef:Ik denk dat het sommige mensen ook juist over de streep kan trekken omdát het zo'n harde eis is. Aan de ene kant voor de zelfvertrouwende hoogintelligente omdat hij zeker weet dat hij tussen peers (qua intelligentie) is, en aan de andere kant voor de wat minder zelfverzekerde het vertrouwen dat hij of zij er ook echt thuis hoort en dat anderen niet gaan denken dat hij of zij er eigenlijk niet thuis hoort.
Ik denk dat als je zo'n vereniging open stelt voor in principe iedereen krijg je altijd dat mensen vinden dat anderen er eigenlijk niet bijhoren. Het klinkt zo heel kinderachtig, maar ik denk toch dat het bij veel mensen zo zou gaan. En er zouden ook mensen lid worden om te kunnen zeggen dat ze lid zijn van een "hoogbegaafdenvereniging", niet omdat ze zich er thuis voelen, dan gaat het principe van natuurlijke selectie niet op.
Ik denk dat het de halve niet HB-wereld wel HB zou willen zijn, of in ieder geval heel slim, daar kijken anderen namelijk tegenop. Dat het niet altijdrozengeur en manenschijn is beseffen mensen zich niet. Lidmaatschap van zo'n vereniging zou dan een soort "bewijs" zijn dat ze "erbij horen". Ik bedoel overigens niet dat iedereen zo is hoor, ik heb het over een bepaald (stereo)type mens.jerre050978 schreef:Ik ben niet overtuigd. Waarom o waarom zou het zo interessant zijn om als niet-hoogbegaafde te pronken dat je lid bent van een HB-vereniging? Daar schiet je toch niets mee op? De verwachtingen van de buitenwereld t.a.v. hoogbegaafden zijn groot, zeker op werkvlak. En op andere vlakken worden ze soms bekeken als halve gekken.
Echt bepaald scoiaal vind ik het inderdaad ook niet, maar ik denk zelf dat het zo zou gaan. Maar het kan inderdaad ook wel heel sterk aan de inhoud van de vereniging liggen, en de drijvende krachten erachter, die bepalen de sfeer. En het doel waarmee een vereniging wordt opgericht. En daarmee kom ik wel weer op Mensa, een gezelligheids/contact-vereniging voor mensen die bij de slimste 2% van de samenleving horen, niets meer en niets minder. Daar hou je van of niet.jerre050978 schreef: Wat betreft je eerste punt kan ik je wel gedeeltelijk volgen. Volgens mij kan het voor een aantal mensen inderdaad een bevestiging zijn van wat ze denken te zijn. Aan de andere kant: mensen die heel hard twijfelen, gaan misschien net bij een IQ-test minder goed scoren. Dan vrees ik dat je pas echt mensen kunt kraken.
Het feit dat bij een open vereniging mensen denken dat anderen er niet bij horen, zegt volgens mij vooral veel over henzelf. Ik vind dit eigenlijk een uiterst pijnlijk vorm van zelfoverschatting en bekrompenheid. Als vereniging moet je daar volgens mij trouwesn boven staan. Je kan de inhoud van de vereniging ook dusdanig maken dat niet-hoogbegaafden er niets te zoeken hebben.
Daarom zit je waarschijnlijk ook op dit forumjerre050978 schreef:Ik zie veel meer voordelen in een open "club" dan een gesloten gemeenschap.
Deze vlieger gaat bij Mensa m.i niet op. Juist door de hard eis kun je er zeker van zijn dat er geen niet-HB'ers rondlopen. En dus kun je niet "pronken" als niet HB'er.jerre050978 schreef:Waarom o waarom zou het zo interessant zijn om als niet-hoogbegaafde te pronken dat je lid bent van een HB-vereniging? Daar schiet je toch niets mee op?
Dat is net mijn punt. Ik vind inderdaad dat er grenzen moeten getrokken worden, maar dat kan ook op een andere manier. Je kan de persoon die wil toetreden bijvoorbeeld een soort van curriculum laten opstellen, een visie rond hoogbegaafdheid laten schrijven,... Je zou ook kunnen verwachten van leden dat ze effectief actief lid zijn en niet gewoon lid op papier. Er zijn legio mogelijkheden te bedenken om je niet puur op een IQtest te baseren.Poppetje schreef:Daarom zit je waarschijnlijk ook op dit forumjerre050978 schreef:Ik zie veel meer voordelen in een open "club" dan een gesloten gemeenschap.![]()
Ik begrijp je punt, Jerre, maar aan de andere kant... je moet ook ergens een grens trekken. Als je een uitzondering gaat maken voor mensen die er 2 punten vanaf zitten, hoe ga je dan om met iemand die een tiq van 127 heeft?
Het is heel zuur, maar je moet dus ergens een grens trekken.
Ach, en gelukkig is dit forum er![]()
Hier hoef je helemaal niet bewezen HB te zijn. Er is een klik of niet. En of dit nu met een HB'er (bewezen) is of geen HB'er... dat vind ik persoonlijk niet echt relevant.
Poppetje
Maar het probleem met dit soort methoden is dat ze subjectief zijn. Wie beoordeeld die visies? Effectief lid zijn is geen garantie dat iemand HB is.jerre050978 schreef:Dat is net mijn punt. Ik vind inderdaad dat er grenzen moeten getrokken worden, maar dat kan ook op een andere manier. Je kan de persoon die wil toetreden bijvoorbeeld een soort van curriculum laten opstellen, een visie rond hoogbegaafdheid laten schrijven,... Je zou ook kunnen verwachten van leden dat ze effectief actief lid zijn en niet gewoon lid op papier. Er zijn legio mogelijkheden te bedenken om je niet puur op een IQtest te baseren.Poppetje schreef:Daarom zit je waarschijnlijk ook op dit forumjerre050978 schreef:Ik zie veel meer voordelen in een open "club" dan een gesloten gemeenschap.![]()
Ik begrijp je punt, Jerre, maar aan de andere kant... je moet ook ergens een grens trekken. Als je een uitzondering gaat maken voor mensen die er 2 punten vanaf zitten, hoe ga je dan om met iemand die een tiq van 127 heeft?
Het is heel zuur, maar je moet dus ergens een grens trekken.
Ach, en gelukkig is dit forum er![]()
Hier hoef je helemaal niet bewezen HB te zijn. Er is een klik of niet. En of dit nu met een HB'er (bewezen) is of geen HB'er... dat vind ik persoonlijk niet echt relevant.
Poppetje