Um... In mijn geval was je er niet bij, Patrick1984. Ik heb wel meerdere redenen om te denken dat de test niet deugt en dat ergens de berekening ook niet klopt dat leidde tot het eindresultaat. Het is wel zo dat ik getest werd op onderdelen waar ik niet goed in was, zoals het onthouden van dingen, maar als je bijvoorbeeld meent dat een symbolenoverschrijvingstest daadwerkelijk iemands IQ daadwerkelijk meet, dan denk ik dat je iets over het hoofd gezien hebt.
En het is gewoon een feit dat op IQ tests die goed inelkaar zitten, waarbij ik er een bedoel die zich richt op het vinden van de logica achter de problemen, en hierin vrijwel waterdicht is (dus niet dat er ergens een denkfout zit), ik gegarandeerd tussen de 130 en 150 SD15 scoor.
Ook was het zo dat ik niet goed werd ingelicht over de bedoeling van de test, waardoor ik op één van de testen algemene antwoorden gaf, zoals "bloem", ipv, specifieke antwoorden "viooltje". In het rapport stond dan ook dat men verbaast was dat ik het niet wist. Ik ging er gewoon niet van uit, zo blijkt, om zo specifiek mogelijk te zijn... Maar Patrick, je moest erbij zijn. Er waren ook onderdelen waar ik bijzonder goed in was (zoals het vinden van een creatieve oplossing op een probleem), maar ik zag dat niet gereflecteerd in m'n 105 score (of misschien dat het zonder dat onderdeel nog lager uitgevallen zou zijn?). Maar dat ik de score niet vertrouw heeft ook met het intelligentieniveau en deskundigheid van de psychologen te maken. Ik hoop dat het een beetje duidelijk is dat het niet uit de lucht komt vallen dat ik de 105IQ score niet accepteer, en dat het echt niet komt omdat de score lager uitviel dan ik zou hebben gewenst. Ik had trouwens een hogere score op werkgeheugen, iets van 112-124, maar hoewel dit significanter is voor iemands intelligentieniveau dan een "symbolenoverschrijvingstest", heeft het niet echt meegeholpen (dat het resultaat over de gehele serie testen uitgedund werd, oid). Ook krijg ik de indruk dat ik het persoonlijk beter deed (op een aantal onderdelen althans) dan wat ik uiteindelijk als score te zien kreeg. En gezien ik een paar onderdelen iig snel oploste, was het heel erg raar dat mijn IQ dus maar 105 zou zijn. Zoals het inelkaar zetten van vormen ofzo. Maar dat ik m'n bedenkingen heb over de score is dan wel duidelijk, denk ik?
Ik ken m'n beperkingen op het gebied van normale dingen en ben "gemiddeld" op gebieden waar je geen hersens voor nodig hebt, maar ik weet wel dat ik extreem intelligent ben in het begrijpen van complexere problematiek.
Ik vind het allemaal best dat je het uitlegt, Patrick, maar ik vind het een beetje bevooroordeeld als mijn mening over mijn score heeft geleid to jouw uitleggen ervan (wat ik zo niet kan toetsen, ook al zijn het mijn voorbeeld en dat van HB-tje? dat me te binnen schiet).
En die "false-negatives" valt reuze mee. Je moet begrijpen dat het hier om een enkel incident gaat (met uitzondering van m'n eerste IQ test waar ik 97,5 op scoorde). Op 95% van de tests scoor ik dus netjes tussen 130 en 150 met laatst zelfs een uitzondering van 153IQ SD15. Dus, tja...
En met IQ is natuurlijk ook niet alles gezegd, maar dat is moeilijk uitleggen. Het is gewoon dat ik misschien bevooroordeeld ben over m'n eigen intelligentieniveau maar er zijn mensen die hoger dan mij scoren (zo'n standaarddeviatie hoger) maar niet noodzakelijkerwijs intelligentere dingen zeggen, ook al kan het gewoonweg een niveauverschil zijn waardoor ik het punt van de ander niet in kan zien
ps: Ik snap dat je het typisch vindt, maar hoe typisch is het hier? Want zo typisch zoals je denkt is het niet (denk ik), behalve dan dat ik niet echt veel vertrouwen heb over iemands intelligentieniveau zoals ik dat (op een typische manier) heb ervaren bij een tweetal psychologen van de test.
Als laatste punt, ik hoop dat je snapt dat je wel heel erg snel was met je conclusies. Best ironisch moet ik zeggen.