Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Steiner, vrije scholen en uh, melktanden

Steiner's racistische tendensen kwamen al voorbij in een ander topic. Ik had daar bijna een reactie gegeven over antroposofie en onderwijs, maar dat was wel heel hopeloos offtopic daar, dus even een apart topic toch nu.

Mijn stelling: Vrije scholen zijn een ramp voor de ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en jongeren. En voordat iemand gaat zeggen 'dit is geen ouderforum', nope, maar de invloed van onderwijssystemen op de ontwikkeling (en daarmee het volwassen leven) van de groep hoogbegaafden is wel iets waar we het hier over kunnen hebben.

Even anekdotisch maar waargebeurd voorbeeld: een kind dat al op zeer jonge leeftijd zichzelf had leren lezen en schrijven kwam met vier jaar terecht op een Vrije school. Daar was echter geen sprake van aansluiten bij de stand van zaken qua ontwikkeling van het kind. Leren lezen en schrijven mocht pas nadat alle melktanden waren gewisseld! De ouders werden daarop aangesproken als dat ze onzorgvuldig met de levensfasen (in de zin van Steiner) omgingen.

Het niveau van het onderwijs is sowieso bedroeven op Vrije scholen. Dat zeg ik, maar dat zei ook de onderwijsinspectie in 2007 (PDF):
Op grond van bovenstaand overzicht (dit komt uit het rapport 'De kwaliteit van het onderwijs op (zeer zwakke) vrijescholen in het basisonderwijs') kan worden geconcludeerd dat beduidend meer vrijescholen zwak of zeer zwak zijn dan andere basisscholen. De kwaliteit van het onderwijs schiet op meer dan de helft van de vrijescholen in meer of minder ernstige mate tekort. De inspectie volgt deze scholen intensief via een aangepaste toezichtcyclus (PKO2 of OKV)
Een verder wat dubieuze website beschrijft wel heel treffend:
Op de Vrije school zijn kinderen allerminst vrij. Het woord vrij betekent hier dat ze vrij zijn van de leerplichtwet en een eigen programma mogen hanteren. Dit is nu overigens niet meer zo: ook Vrije Scholen houden zich aan het algemene schoolprogramma. Juist op de Vrije School wordt er niet individueel gekeken naar kinderen, maar wordt er erg op gelet wat ze kunnen op welke leeftijd. Je hebt zelfs antroposofische boeken (de filosofie achter de Vrije scholen is de antroposofie) met titels als ‘kind van 6 jaar’, ‘kind van 7 jaar’ etc. Er wordt heel veel aan artistieke en expressievakken gedaan en aan natuuronderwijs. Er wordt geen les gegeven uit boeken, maar de leerkrachten/leraren maken zelf lesmateriaal. Als je kind heel artistiek is en niet al te snel leert, kan dit mooi onderwijs zijn, maar anders is de Vrije school een grote vergissing.
Een schoolsysteem waarbinnen onderpresteren verplicht is, is een erg slecht systeem. Basta. Daar heb ik eigenlijk niets aan toe te voegen voor nu.

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Steiner, vrije scholen en uh, melktanden

Ik ook niet :mrgreen:.

Overigens heb ik voor dochter wel korte tijd gedacht aan een VS, juist vanwege die aandacht voor het creatieve (ik dacht dat dat wel een leuke verbreding zou kunnen betekenen). Maar ook op het creatieve vlak is er geen sprake van vrijheid, eerder van een keurslijf... kijk maar eens naar die tekeningen, die zien er allemaal hetzelfde uit. En toen ik tijdens het ballotagegesprek datzelfde rigide tandenverhaal te horen kreeg was ik al helemaal snel vertrokken.

Dochter heeft wel op een antroposofische speelzaal gezeten, en die was fantastisch. De juffie aldaar was blijkbaar nog niet zo doorgesteinerd en zij vond het juist wel grappig, zo'n lezende peuter. Zij paste de activiteiten ook zonder moeite aan op de behoeften van dochter, en nog jaren later mopperde mijn dochter regelmatig dat ze verdorie bij juffie Y. meer geleerd had dan op die stomme ('gewone') basisschool :? .

Kortom: het is jammer dat veel vrije scholen zo strak vasthouden aan onzinnige, achterhaalde principes. Beetje dom ook. Als ze meer zouden redeneren in de lijn van de speelzaaljuf van mijn dochter (de goeie dingen bewaren en de quatsch overboord gooien) zou de vrije school juist voor hb kinderen best iets kunnen betekenen.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

marco-polo
Veelgebruiker
Veelgebruiker
Contacteer: Website

Arjan schreef:Steiner's racistische tendensen kwamen al voorbij in een ander topic. Ik had daar bijna een reactie gegeven over antroposofie en onderwijs, maar dat was wel heel hopeloos offtopic daar, dus even een apart topic toch nu.

Mijn stelling: Vrije scholen zijn een ramp voor de ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en jongeren. En voordat iemand gaat zeggen 'dit is geen ouderforum', nope, maar de invloed van onderwijssystemen op de ontwikkeling (en daarmee het volwassen leven) van de groep hoogbegaafden is wel iets waar we het hier over kunnen hebben.

Even anekdotisch maar waargebeurd voorbeeld: een kind dat al op zeer jonge leeftijd zichzelf had leren lezen en schrijven kwam met vier jaar terecht op een Vrije school. Daar was echter geen sprake van aansluiten bij de stand van zaken qua ontwikkeling van het kind. Leren lezen en schrijven mocht pas nadat alle melktanden waren gewisseld! De ouders werden daarop aangesproken als dat ze onzorgvuldig met de levensfasen (in de zin van Steiner) omgingen.

Het niveau van het onderwijs is sowieso bedroeven op Vrije scholen. Dat zeg ik, maar dat zei ook de onderwijsinspectie in 2007 (PDF):
Op grond van bovenstaand overzicht (dit komt uit het rapport 'De kwaliteit van het onderwijs op (zeer zwakke) vrijescholen in het basisonderwijs') kan worden geconcludeerd dat beduidend meer vrijescholen zwak of zeer zwak zijn dan andere basisscholen. De kwaliteit van het onderwijs schiet op meer dan de helft van de vrijescholen in meer of minder ernstige mate tekort. De inspectie volgt deze scholen intensief via een aangepaste toezichtcyclus (PKO2 of OKV)
Een verder wat dubieuze website beschrijft wel heel treffend:
Op de Vrije school zijn kinderen allerminst vrij. Het woord vrij betekent hier dat ze vrij zijn van de leerplichtwet en een eigen programma mogen hanteren.

Dit is nu overigens niet meer zo: ook Vrije Scholen houden zich aan het algemene schoolprogramma. Juist op de Vrije School wordt er niet individueel gekeken naar kinderen, maar wordt er erg op gelet wat ze kunnen op welke leeftijd. Je hebt zelfs antroposofische boeken (de filosofie achter de Vrije scholen is de antroposofie) met titels als ‘kind van 6 jaar’, ‘kind van 7 jaar’ etc. Er wordt heel veel aan artistieke en expressievakken gedaan en aan natuuronderwijs. Er wordt geen les gegeven uit boeken, maar de leerkrachten/leraren maken zelf lesmateriaal. Als je kind heel artistiek is en niet al te snel leert, kan dit mooi onderwijs zijn, maar anders is de Vrije school een grote vergissing.
Een schoolsysteem waarbinnen onderpresteren verplicht is, is een erg slecht systeem. Basta. Daar heb ik eigenlijk niets aan toe te voegen voor nu.

"Vrij" betekent dat er geen wettelijk verplicht leersysteem (bijv. "Bas leert lezen") gebruikt wordt op vrije scholen. De informatie over "vrij van leerplicht" wet is onjuist, net zoals "ieder wijs" scholen aan de wet moeten voldoen. Leerplicht is algemeen, zie recente berichtgeving over ouders die wereldreizen met kinderen maken. Thuisonderwijs is ook binnen leerplichtwet geregeld.

Aan het eind van een vrije school - periode is het curriculum qua eindexamen identiek aan andere scholen.

Ik ben overigens zelf geen vrije school adept, noch heb ik op een vrije school gezeten. Wat ik wel weet, is dat er inderdaad vrije scholen zijn die slecht scoren, en er zijn ook vrije scholen die minstens zo goed scoren als een willekeurig andere middelbare schoolinstelling.

Off topic: zodra aan christen / moslim / joden / katholieken / vrije school / alternatieve geneeswijze / esoterie etc etc - bashing wordt gedaan op dit forum, lopen de rillingen over mijn rug. Vooral omdat vaak informatie wordt gebruikt die niet compleet, tendentieus of zelfs onjuist is.

Kritisch denken door "HB - ers" : voor mij geldt het dat ik streef om alle kanten van een onderwerp te onderzoeken, te belichten en me niet op één soort bron toe te leggen.

Met bovenstaande bijdrage neem ik niemand op de korrel, wil ik niemand persoonlijk aanvallen, en wil ik alleen mijn mening weergeven, zonder wie of wat dan ook bewust of onbewust te kort te doen, te beledigen of te willen kleineren.
Groet,

MP

Hoe meer geduld je hebt, hoe meer mensen er gebruik van maken.
Reclame:
Mijn nieuwe boek: Wikken en Wegen -op weg in labyrinten en doolhoven- verkrijgbaar via
Fraaiewoorden.nl

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vrij" betekent dat er geen wettelijk verplicht leersysteem (bijv. "Bas leert lezen") gebruikt wordt op vrije scholen.
Er bestaan geen wettelijk verplichte lesmethoden. Het staat iedere school vrij zelf zijn lesmethoden te ontwikkelen. Hetzelfde geldt voor leerlingvolgsystemen. Dat gangbare methoden en leerlingvolgsystemen voor de Inspectie inzichtelijker zijn dan zelfgemaakte en daardoor wellicht eerder zullen leiden tot een 'goede' beoordeling lijkt me evident, maar dat is eerder een gebrek van de Inspectie dan van de zelfgemaakte methoden :wink:.

Overigens heb je wel gelijk als je zegt dat het Vrije van de Vrije School niet samenhangt met het al dan niet voldoen aan de leerplicht. Een kind dat de Vrije School bezoekt voldoet net zo goed aan de ophokleerplicht als een kind dat een doodgewone openbare school bezoekt.

Ik heb een citaatje geplukt van de site van een willekeurige Vrije School (voor de nieuwsgierigen onder ons: het betreft de Zevenster in Uden):
Het woordje "vrij" in de naam vrijeschool staat niet voor het vrij laten van het kind, maar juist om de pedagogische en antroposofische visie van vrijescholen in vrijheid te kunnen realiseren.
En daar ligt de kern van mijn bezwaren tegen Vrije School-onderwijs. Het gaat niet om de vrijheid van de kinderen om te leren waar ze aan toe zijn, maar om de vrijheid van de school om de kinderen ongebreideld in het keurslijf van een achterhaalde visie te mogen dwingen. Mijn eigen onderzoek (dat ballotagegesprek met die ene Vrije School dus) staaft die overtuiging alleen maar.
Keep an open mind

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

marco-polo schreef: Off topic: zodra aan christen / moslim / joden / katholieken / vrije school / alternatieve geneeswijze / esoterie etc etc - bashing wordt gedaan op dit forum, lopen de rillingen over mijn rug. Vooral omdat vaak informatie wordt gebruikt die niet compleet, tendentieus of zelfs onjuist is.
Uit de grafiek blijkt in de eerste plaats dat de kwaliteit van het onderwijs op vrijescholen over vrijwel de gehele linie achterblijft bij die van de overige basisscholen in Nederland.
Dit is geen bashing, tendentieuse of onjuiste informatie. Het is een logische conclusie op basis van onderzoek, zoals de bovenstaande quote van de inspectie. Ik zou tegen eenieder in dit topic zeggen: Lees het rapport eerst eens, hold your horses. En blijf ON topic.

Verder is het benoemen van een nadeel wat inherent is aan een systeem -bijvoorbeeld 'ieder kind moet hetzelfde doen op dezelfde leeftijd'- ook feitelijke informatie. En het mag ook geen wonder heten dat kinderen die flink voorlopen daar dan (en in hun latere leven) vaak last van hebben.

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

marco-polo schreef:Kritisch denken door "HB - ers" : voor mij geldt het dat ik streef om alle kanten van een onderwerp te onderzoeken, te belichten en me niet op één soort bron toe te leggen.
Heb je aanvullende bronnen, inzichten, informatie etc. te delen in deze? Ik sta altijd open voor andere visies. Ik kreeg per PB ook al een reactie in de trend van 'waar haal je deze wijsheid vandaan' zonder dat er tegeninformatie gepresenteerd werd. Daar valt niet op te reageren...

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Arjan schreef:
marco-polo schreef:Kritisch denken door "HB - ers" : voor mij geldt het dat ik streef om alle kanten van een onderwerp te onderzoeken, te belichten en me niet op één soort bron toe te leggen.
Heb je aanvullende bronnen, inzichten, informatie etc. te delen in deze? Ik sta altijd open voor andere visies. Ik kreeg per PB ook al een reactie in de trend van 'waar haal je deze wijsheid vandaan' zonder dat er tegeninformatie gepresenteerd werd. Daar valt niet op te reageren...
"Vrij" betekent dat er geen wettelijk verplicht leersysteem (bijv. "Bas leert lezen") gebruikt wordt op vrije scholen. De informatie over "vrij van leerplicht" wet is onjuist, net zoals "ieder wijs" scholen aan de wet moeten voldoen. Leerplicht is algemeen, zie recente berichtgeving over ouders die wereldreizen met kinderen maken. Thuisonderwijs is ook binnen leerplichtwet geregeld.
Ik zag nu pas de (domme) fout in het door mij gequote stuk. Natuurlijk moeten ook vrije scholen zich aan de wet houden. Het ging mij om het tweede deel van dat stuk.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Jongens, ik snap dit echt niet. Waarom nu, in deze tijd, na de afgelopen spanningen op het forum dit topic openen?

Arjan, je hebt bijna 10 jaar ervaring met HIQ/HB-forum. In zowel de rol als moderator als gebruiker.
Dit soort topics lopen altijd uit op ruzie.
De mensen die open staan voor deze stromingen en de mensen die dit ten strengste afkeuren staan lijnrecht tegenover elkaar en gebruiken verschillende manieren om tot hun standpunt te komen. Bij de een is dat gevoel, bij de ander is dat ratio.

You cannot reason a person out of something he didn't reason himself in to.

Waarom dit topic? Wat wil je ermee bereiken? Hier gaat toch alleen maar vanuit standpunten geredeneerd worden. Niemand zal hier echt open staan voor info uit "het andere kamp". Wat hoop je te bereiken? Denk je werkelijk 1 zieltje te kunnen "winnen"?

Ik snap het echt niet!

Vrede op aard :mrgreen:

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

You cannot reason a person out of something he didn't reason himself in to.
Hoe toepasselijk met kerst die zin :mrgreen:

Waarom ik dit topic opende? Ik ben naïef. Ik hoop op een gezonde discussie en nog beter, op het inzicht bij antroposofen (zeker voor de groep die de religie fanatiek aanhangen) dat niet alle kinderen gelijk zijn (voor wat betreft dezelfde ontwikkeling op dezelfde leeftijd doormaken). En ja, één zieltje is genoeg :-)

En ik ben gewoon eindeloos nieuwsgierig naar het waarom van mensen die wel heil zien in de Vrije school. Wie weet sla ìk de plank inhoudelijk wel mis. Zie je, dat is er al één die open staat voor info uit "het andere kamp".

Verder snap ik je snelle afkeuring van het topic niet. Er is nog nauwelijks iets inhoudelijks gezegd, er is één poging gedaan om ook hier een metadiscussie van te maken, en nog niet één voorstander opgestaan. That's it. Je mag mensen best wel iets minder snel afvallen :wink:

En verder peace.... en pittige feestdagen gewenst :mrgreen:

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Oké, ik geef het een kans; je hebt gelijk dat ik snel reageer.
Het is zeker niet bedoeld als afvallen... daarmee begin ik pas vanaf 1 januari ;)

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Rianne schreef:Oké, ik geef het een kans; je hebt gelijk dat ik snel reageer.
Het is zeker niet bedoeld als afvallen... daarmee begin ik pas vanaf 1 januari ;)
Dan zal ik als goed voornemen geen bij voorbaat rampzalige topics meer openen. Vanaf 1 januari dan :mrgreen:

reinier
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik ben goed tot zeer goed op de hoogte met wat Steiner scholen pretenderen les te geven. (Ik heb een goed contact gehad met de voorzitter van 1 van die scholen, en ook met zijn kinderen....in mijn jonge jaren).
Tevens heb ik 1 van die kinderen buiten de vrije school om , waar die heen ging, vanaf dat ie 12/13 was , zelf "bijles" gegeven in exacte vakken...hij vroeg er , als een echt HB kind, zelf om, wetend dat ik op dat moment aan de TU studeerde. Bijles tussen quotes omdat dit betekende dat ie al snel zelf de leraren op de vrije school kon vertellen hoe natuurkunde wel in elkaar zat...In die tijd had ik het voordeel dat boeken ook gekocht konden worden op onze VO school, via een boekenbeurs ook 2e hands. En ik had nooit mijn exacte vakken verkocht...dus kon ik ze uitlenen.

De goede Steiner scholen geven VOORAF aan wat ouders van de school kunnen en mogen verwachten en wat niet.
Tevens weet je als je je kind daarheen stuurt wat het daar gaat leren.

Ik zal Arjan niet afvallen wat betreft zijn mening voor het (on)nut van een Steinder school voor HB kinderen (taal en reken voorlopers). Daar zijn die scholen inderdaad niet geschikt voor. Ik ken nl. wel kinderen die juist uitstekend gedijen op die scholen, die scholen zijn bv wel geschikt voor creatieve talenten en/of musicaal begaafden. Daarmee ben ik het wel oneens met Arjan om te stellen dat die scholen in totaal slecht zouden zijn. Het is ook geen standaard dat elk soort talent daar zomaar onderpresteert.

Daarnaast is het op peuter leeftijd weer anders:
Mijn oudste had binnen 2 dagen grote problemen op een normale peuterspeelzaal, waarbij ook andere ouders ons vertelden wat er daar mis was...leidsters die met meerdere maten maten en mijn kind dat daar absoluut niet mee kon omgaan.
Gelukkig was daar , in Rotterdam, ook een andere peuterspeelzaal...een Steiner peuterspeelzaal. En laat mijn oudste daar nu wel aansluiting vinden met die leidsters en kinderen. Het interesseerde mijn kind bv. om ook te leren brood bakken in die klas. daar heeft ie ruim 1 jaar met plezier doorgebracht en daar tevens zijn spreekvaardigheid in het nederlands op niveau gebracht.

Overigens waren die leidsters ook goed genoeg om ons een voortgezette opleiding op de Steiner school (basis onderwijs dus) af te raden omdat mijn kind met 4 jaar de letters al kende evenals rekenen (vanaf 3 jaar). Of zij de uitzondering waren die eerst naar het kind zelf., en daarmee de geschiktheid voor dat type onderwijs keken of dat dat normaal was? Ik weet het niet.
Talenten zijn er om te ontwikkelen, niet om die af te remmen (mt 25 : 14-30 )

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Het interesseerde mijn kind bv. om ook te leren brood bakken in die klas. daar heeft ie ruim 1 jaar met plezier doorgebracht
*proest*
Dat brood bakken is mijn dochter ook het meest bijgebleven... en vooral dat zij de enige was die het deeg zelf mocht maken (voor de rest van het groepje werd het deeg voorgekauwd zeg maar).

Ik heb vaker gehoord dat de antroposofische psz supergeweldig wordt bevonden door (ouders van) hb kinderen, terwijl het vrije bo echt een ramp is. Iemand enig idee waar hem dat in zou kunnen zitten? In de opleiding van de peuterjuffies ofzo (niet erg genoeg doorgesteinerd)?
Keep an open mind

Stina
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

reinier schreef:Ik ken nl. wel kinderen die juist uitstekend gedijen op die scholen, die scholen zijn bv wel geschikt voor creatieve talenten en/of musicaal begaafden.
Zelf heb ik van mijn tweede tot mijn vijftiende op de Vrije School gezeten. Over het algemeen was dit een hel en heb ik er een behoorlijk trauma aan overgehouden. Toch kan ik niet zeggen dat ik tegen Vrije Scholen ben en al helemaal niet dat alles er slecht is.
Zoals hier boven genoemd is het creatieve, musicale en drama aspect echt op heel hoog niveau. Het verschil tussen een toneelstuk opgevoerd door Vrije School leerlingen en leerlingen op gewone scholen is echt enorm groot. Zo ook met andere creatieve en muziekale vakken. Zelf ben ik erg creatief en dit vond ik dan ook altijd geweldig.

Nu mijn dochtertje op de OBS zit valt mij dit ook ontzettend tegen. Ze leert daar alleen maar kleurplaten inkleuren en alle knutselwerkjes zijn duidelijk vooral door de juffen gemaakt. Op de Vrije School is dit echt wel anders. Daar is veel meer ruimte voor de eigen ontwikkeling op creatief gebied. Verder krijgen vooral de kinderen die wat minder goed kunnen leren een bredere basis mee en wordt er meer geleerd om zelfstandig na te denken in het leven. Dit waren de positieve kanten.

De negatieve kant is al die verschrikkelijke dogma's. Die heb je echt niet alleen op de Vrije School maar ze zijn er zeker in overvloed aanwezig. Die dogma's maken het erg moeilijk wanneer je niet netjes de ontwikkelingsfase volgt zoals zij vinden dat zou moeten. Helaas wordt er dan zoveel bijgehaald en de kern van het probleem wordt niet aangepakt. Er wordt niet naar het individuele kind gekeken. Voor hb kinderen zou een Vrije School dan ook zeker niet aanraden. Zij wisten duidelijk niet wat ze met mij aan moesten en het reflecterend vermogen was blijkbaar niet zo groot.
Ik heb er dan ook een behoorlijke deuk opgelopen.

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Daarmee ben ik het wel oneens met Arjan om te stellen dat die scholen in totaal slecht zouden zijn.
Dat beweer ik ook niet. Ik was eigenlijk zelfs een beetje verbaasd over de slechte prestaties van de vrije scholen als geheel zoals verwoord door de onderwijsinspectie. En ik zie ook de positieve dingen wel hoor, ik denk dat extra aandacht voor praktische vaardigheden, expressie en creativiteit het onderwijs goed doet. Dit is iets wat dan ook op bv. Leonardo scholen extra aandacht krijgt maar op 'normale' scholen vaak ondersneeuwt of goeddeels ontbreekt.

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Mijn stelling: Vrije scholen zijn een ramp voor de ontwikkeling van hoogbegaafde kinderen en jongeren
Nog even om toe te lichten dan toch: in dit forum 'Discussies en gedachtenwisselingen' pootte ik deze stelling neer om een discussie uit te lokken.
Zoals altijd met een goede, prikkelende stelling voor een discussie is die een beetje scherp geformuleerd. Ik kan me bv. natuurlijk goed voorstellen dat een kind dat niet zo sterk is in de schoolvakken maar wel een briljant kunstenaar in zich heeft op een Vrije school zomaar op zijn/haar plek zou kunnen zijn en tot bloei zou kunnen komen.

@Kakel:
Ik denk omdat antroposofische invulling van de begeleiding van de ontwikkeling waar een kind in de peuterspeelzaal leeftijd in zit op die leeftijd nog goed aansluit, maar in de BO leeftijd dit snel uit elkaar gaat lopen zeker bij HB kids?

@Allen:
http://www.hoogbegaafdvlaanderen.be/06_ ... rzeel.html
De vrije school in Wakkerzeel BE heeft blijkbaar een specifiek beleid t.o.v. hoogbegaafdheid (Kangoeroeklassen, die noemen wij hier plusklassen) ook in Nederland zie ik bij diverse vrij scholen staan dat er aandacht is voor hoogbegaafdheid. Iemand iets specifieks daarover?

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Om weer even een oud topic omhoog te halen :)

Ik heb nog geen kinderen en dat zal ook nog wel even duren ;) Maar ik was alvast eens aan het kijken wat nou een leuke, goede school zou zijn voor onze toekomstige kinderen, die grote kans hebben om hb, hoogsensitief en/of beelddenker te zijn en die natuurlijk ook nog twee mama's hebben. In meerdere opzichten minderheden dus. Dat vraagt om een school waar veel ruimte is voor verschil en autonomie en waar een goed anti-pestbeleid is. Iemand tips?
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Werner
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Nalle schreef:Om weer even een oud topic omhoog te halen :)

Ik heb nog geen kinderen en dat zal ook nog wel even duren ;) Maar ik was alvast eens aan het kijken wat nou een leuke, goede school zou zijn voor onze toekomstige kinderen, die grote kans hebben om hb, hoogsensitief en/of beelddenker te zijn en die natuurlijk ook nog twee mama's hebben. In meerdere opzichten minderheden dus. Dat vraagt om een school waar veel ruimte is voor verschil en autonomie en waar een goed anti-pestbeleid is. Iemand tips?
Een Steinerschool?
In een wereld vol problemen is de moeilijkste taak aandacht krijgen voor oplossingen (http://www.chaospunt.org)

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nalle, ik heb wel degelijk een tip: kijk niet alleen naar de 'signatuur' van de school (dus vrije school, Montessori), maar vooral ook naar waar de school zich bevindt en welk 'publiek' er komt. Mijn kinderen hebben op een openbare Montessorischool gezeten (jongste zoon van 10 zit er nog) en het is niet zozeer het systeem -denk ik- waardoor ze zich er thuis voelden, maar vooral het feit dat de school in het centrum van de stad (dure buurt...) staat en dat er veel kinderen van 'ontwikkelde' mensen zitten. Hoogopgeleide ouders, veel hoogbegaafde kinderen (dus...) ook.

Oeps, ik krijg er bijna een vieze smaak van in mijn mond, elitair gedoe, bij kinderen van 'minder' niveau moeten ze vooral niet zitten enzo... Maar hopelijk begrijpen jullie me goed! Kinderen moeten de juiste aansluiting voelen, en mijn kinderen zijn echt heel gelukkig (geweest) op de betreffende school wat dit betreft (met vriendjes waar ze zich mee op één lijn voelden).

(Er zit bijv. een jongen die duidelijk 'transgender' is. Hij ziet eruit als een leuke meid, met prachtig lang haar, hij draagt graag rokjes en maillots en heeft veel vriendinnetjes. Iedereen weet: D. is een jongen, maar voelt zich een meisje en hij wordt volledig geaccepteerd en nooit gepest.)
Give me a break!

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”