Erwin1976
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: Onderwerpen die je (niet) interesseren

lindar76 schreef:
Erwin1976 schreef:
lindar76 schreef:Wat mij interesseert:

hersenontwikkeling-immuunsysteem en de koppeling tussen die twee
Dan ben ik weer benieuwd hoe dat dan met een auto immuun ziekte werkt en welke invloed dit daarop heeft..
Het onderzoek is nog in volle gang, maar bijvoorbeeld vorig jaar ontdekte Floor van Heesch dat cytokines (boodschapperstoffen van het immuunsysteem) terecht komen in de hersenen, en heropname van oa dopamine en serotonine bevorderen waardoor de niveaus in het bloed van deze stoffen dalen. Bijvoorbeeld reuma kan daardoor een depressie veroorzaken.
http://www.kennislink.nl/publicaties/de ... eersysteem

Edit andersom gaat het niveau van mn ontstekingsbevorderende cytokines omhoog bij stress, angst, slapeloosheid. En pijn.
Ok,
Ik heb zelf Coeliakie en mijn darmen zijn dus continu beschadigd geweest, zou het dan kunnen zijn dat mijn afweer system dan ook actief is of werkt dat weer anders?
Er wordt beweerd dat mensen met Coeliakie vaker depri zijn dan mensen zonder...zou dat een relatie kunnen hebben denk jij?

Groetjes,
Erwin

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Dat zou me niet verbazen. Overigens heeft je darmflora ook effect op je hersenen en denken, via de gut brain axis. Ik weet niet of coeliakie of onbehandelde coeliakie daar nog invloed op het.

Erwin1976
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

mm,..GUT brain Axis?

Ik heb wat te lezen...

Madelief
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

wat een leuk onderwerp!

ik schreef daar in mijn kennismaking al over; ik ben gek op weten waarom de dingen zijn zoals ze zijn. lees graag op goeievraag.nl

het valt mij op dat er meerderen niet van politiek en economie houden. Ik heb daar zelf een haat-liefde verhouding mee. Ik vond het als vak op school echt bijzonder saai. Maar dat was ook omdat je wat theorie leerde en hoe toe te passen.
Maar als je me mijn mening vraagt, neem dan maar een stoel. Kan ik uren een boompje over zetten.
wat mij vooral opvalt is dat ik me al tijden verbaas over de groei-economie. Dat slimme mensen om me heen snapten dat er een vijfde baan moet komen op Schiphol, desnoods in zee. En dat diezelfde mensen nu zeggen: nee, dat kan niet, we moeten voor duurzaam gaan.
Ik geloof echt steeds meer dat de grote politici ook maar wat roepen. verblind zijn door het nu, en niet verder kijken.
En zoals die Luijendijk in het bankwezen schrok dat het hele bankwezen als een vliegtuig zonder piloot vliegt. Banklui durven niet af te wijken, ze gaan mee met wie het hardst roept.

En zo ben ik dan toch met economie en politiek bezig op mijn manier. Ik schrijf brieven voor Amnesty, teken petities voor de partij voor de dieren.
Ik koop al jaren zo biologisch mogelijk, om te laten weten dat er een gat is voor deze markt. Leuk om te zien dat de biologische produkten nu ook echt meer in de schappen liggen!

Ik geloof denk ik nooit dat de dingen zomaar zijn zoals ze zijn en dat je je daarbij moet neerleggen. MIjn kinderen krijgen gedifferentieerd les, met een eigen pakket aan lesstof. Mijn dochter heeft zelfs vier vakken thuisonderwijs. Zij waren allebei de eersten op school hiermee.
Maar ook simpelere dingen dat ik planten verpoot in de winter en dat ze het gewoon weer gaan doen.

Ik word blii van mensen zoals Daan Roosengaarde en Maurice de Hond, Guy Verhofstadt, Robert Dijkgraaf, Joris Luyendijk.
zelfs muziek: Jason Mraz, Post Modern Jukebox (even You-tuben)

zelfs mijn yoga is anders dan anders. Echt niet omdat ik niet doorsnee wil zijn, maar omdat de achtergronden voor mij kloppen: critical alignment.nl

oh en nog een aanvulling: reizen zoals Floortje Dessing. wouw. Ik wil altijd de mens ontmoeten. weten hoe het is om daar te leven. de achtergronden weten, de natuur leren kennen.

Cornelis1921
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Erwin1976 schreef:mm,..GUT brain Axis?

Ik heb wat te lezen...
Hier, chronische darmproblemen èn vaak somber en weinig energie.

SJ
Veelgebruiker
Veelgebruiker

- Marketing
- Filosoferen
-Psychologie
-Nieuw technologie
-Photografie
-Kunst
-Grafisch vormgeven
-Voeding
-Duurzaamheid
-Geschiedenis
-Economie
-Ondernemerschap
-Fashion Design
-Politiek
-Muziek
-Edelstenen
-Chakra
-Yoga
-Meditatie
-Feng Shui
-LAW of attraction
-Biologie (Mendelian lichaam)
-Hersenen
-Dromen
-Tijd
-Klassieke muziek
-Muziek produceren
-Kinderen (ontwikkeling)
-Ontwikkeling verschillende generatie
-Geloof en cultuur
-Sociology
-Communicatie
-Organisatie cultuur
-Advertising (en invloed daarvan)
-Planeten, universum
-Kwantumfysica
-micro beestjes
-Oceaanleven
-Vliegtuigen
-Literatuur

Niet interesse

-Administratie
-Huishouden
:-)
In de realiteit ben ik een dromer, in mijn dromen een realist.

En een dyslectische liefhebber van lezen en schrijven.

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

:o Wat een uitgebreide interesses, SJ! En Marketing zelfs als eerst genoemd (dat vindt ik zelf vreselijk! [wacko] ) Haha! Bij mij is het juist dat mijn interesses niet zo uitgebreid zijn, maar dat wát ik interessant vind, daar kan ik heel lang intensief mee bezig zijn. Houd jij je met al je genoemde interesses intensief bezig of weet je van alles een beetje? Of weet je van alles veel zonder er intensief mee bezig te zijn? :wink:
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

SJ
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hoi Scarlett

Ik heb periodes..
Een jaar heel intensief bezig geweest met vliegtuigen. Even is dat ook mijn leven. (Posters aanschaf, vliegtuigen verzamelen, vliegtuigen spotten, alles erover lezen, kriebels in mijn buik als ik langs Schiphol rijd)
Dat vervliegt weer en zit ik opeens in het onderwaterwereld. Schaf een aquarium aan en voor ik het weet begrijp ik het ecosysteem ;-)..
Als dat staat kruip ik achter de computer, verdiep me in muziek produceren, leef ik met een zelfgebouwde houten vierkante opname 'hok' in mijn woonkamer Afbeeldingen kan ik zeggen dat ik een 'home'studio heb en vocalen kan opnemen..
Om mezelf bij te houden moet ik me ook wel beetje verdiepen in het 'innerlijke rust' en kom ik edelstenen tegen, zoek ik naar de juiste energie in huis (feng shui) vraag me af waarom Yoga helpt en mediteer om toch een klein beetje focus te houden tussen de drukte en nieuwsgierigheid naar bijna alles..

Marketing stond op één, grappig inderdaad.. Het heeft me altijd geïnteresseerd. Niet op de manier van schreeuwen en graaien. Maar hoe marketing te gebruiken om de 'wereld te verbeteren'
Daar komt stukje psychologie, sociologe, communicatie en maatschappelijk ontwikkeling bij kijken en natuurlijk per onderdeel met weer honderden vragen en interessesAfbeelding

Mijn middelste dochter van 4 is helemaal in to the planeten.
Eindelijk een planeten maatje erbij..
Mijn oudste dochter in de bacteriën. Eindelijk iemand die mijn microscoop kan waarderen.
En mijn jongste dochter... Tja, dan moet ik me echt gaan verdiepen in kind en gedrag.. Reuze interessant.

Dus echt een volledig expert ben ik niet.
De verdiepingsperiode zijn wel erg intensief en leuk. Maar wel bewust dat het pure interesse is en een hobby.

Zelf ben ik erg creatief in bedenken van nieuwe producten en visueel aangelegd. (Fotograferen, website bouwen, grafisch vormgeven, schilderen)
Maar echt de drijfkracht wat ik heb met mijn 'hobby's is stuk minder..
Jammer, anders had ik misschien niet meer in loondienst gewerkt als administratief medewerker met Dyslectie (hoe verzin je het) Afbeelding
In de realiteit ben ik een dromer, in mijn dromen een realist.

En een dyslectische liefhebber van lezen en schrijven.

opaspop
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wat me wel interesseert :

science fiction

politieke filosofie

gender studies

muziek en kunst

wat me niet interesseert

technische dingen

hoe computers werken

natuurkunde

wiskunde

anime
de meeste wegen zijn in Rome

zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik vind helaas alles leuk.

Dat klinkt grappig maar dat geeft in de praktijk problemen.

Ik heb ook maar zoveel tijd voor hobby's.

Hartelijk dank,
Sebastiaan.
zachtzijn

Primaat
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Interessant:
  • Mijn honden.
    Astronomie.
    natuurkunde.
    wiskunde.
    paleontologie en dinosauriërs.
    Evolutie.
    Diverse andere wetenschappen.
    Dieren, natuur en milieu.
    milieutechnische ontwikkelingen.
    Techniek op het gebied van computers, robotica, groene technieken.
    filosofie.
    politiek.
    Feiten.
    Humanisme.
    milieu / wereldproblematiek.
    Kapitalisme en de ellende die dit veroorzaakt.
    Alternatieven voor huidige politieke en economische stelsels.
    psychologie voornamelijk gedrag en sociaal.
    Films , alle soorten en maten maar geen horror.
    Series waaronder Game of Thrones, Westworld, Better call Saul, Homeland, Fargo, Vikings, the Last Kingdom, House of Cards etc.
    Documentaires over al mijn interesses.
    Virtual / Augmented Reality.
    Videogames, voornamelijk puzzel, card en adventure.
    Bord of kaart spellen waaronder Magic the Gathering, Android Netrunner, Carcassonne, Le Havre etc. maar weinig van de speelgoedwinkel, dit is over het algemeen te simpel.
    Muziek veel stijlen maar voornamelijk downtempo, psychedelic ambient, trip hop en breakbeat maar ook modern Klassiek, wereldmuziek waaronder Keltische en diverse instrumentale Aziatische stijlen of aparte instrumentale muziek gemaakt met onder andere elektrische cello of handpan.
    Fotograferen.
    Verzamelen van beelden en figuren met nostalgische waarden.
    Tuinieren, voornamelijk moestuin en diverse ontwikkelingen daaromtrent ( verticaal tuinieren en vierkante meter tuinieren).
    Cultuur maar voornamelijk de historie, architectuur, eten, muziek, klederdracht.
    Draken.
    Azië.
    Reizen.
    Fietsen.
    Koken.
    Gezond leven.
    Veganisme.
    religie, het waarom men gelooft en de (voornamelijk negatieve) invloed op mensen , culturen, de geschiedenis en het heden.
    Cognitieve dissonantie.
    Dunning-Krugereffect .
    Psychopathie.
    Mensen die iets te vertellen hebben.
    Realistische, eerlijke en aardige mensen.
Niet interessant / leuk:
  • TV.
    Celebrities.
    Mode.
    Lezen.
    Het werk dat ik nu doe (administratief).
    De familie waar ik in geboren ben.
    Verveling.
    Sport.
    Koningshuis.
    Egoïsme.
    Vlees eten.
    Extreem linkse/rechtse mensen.
    Mensen die last hebben van het dunning-krugereffect en mij aanspreken onder invloed hiervan.
    Autoritaire mensen.
    Stugge mensen.
    Vervelende mensen.
    Opzettelijk simpele mensen.
    Zwart / wit denkers.
    Mensen die niet nadenken over de consequenties van hun acties.
    Figuurlijke Koetjes en kalfjes.
    Solipsisten.
    Meningen.
    Geloven en zweverigheid.
    het bestaan van God(en), wat zijn / haar / hun naam / namen ook mag / mogen zijn.
    Negatieve effecten van cultuur waaronder sociale controle.
    Oorlog.
    Mensen die vinden dat sociaal darwinisme een goed sociaal beleid is.
    slakken die mijn tuin leeg eten.

Eptq
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Het ligt eraan hoe het onderwerp benaderd wordt. Zo kunnen ogenschijnlijk suffe onderwerpen tijdens een gesprek met de juiste persoon, die een originele invalshoek presenteert, razend interessant worden. Ik heb onlangs nog een hele interessante discussie gehad over dienstplicht, terwijl dat me normaliter totaal niet interesseert. Sinds de discussie overigens wel, dus nu schieten me gedurende de dag steeds vragen te binnen die weer een uur surfen veroorzaken :biggrin:

Hebben jullie ook van die kortdurende obsessies met bepaalden onderwerpen? Ik hou me steeds bezig met een paar dingen tegelijkertijd, denk daar tussen alle dagelijkse beslommeringen over na, verzamel informatie, probeer het in gesprekken te wurmen zodat ik het er met iemand anders over kan hebben of ik schrijf er wat over en raak er vervolgens op uitgekeken. Ennnnn op naar de volgende obsessie! Meestal compleet nutteloos, maar heerlijk om mezelf in te verliezen :)

Momenteel in mijn gedachten:
-Neurofilosofie (omdat ik bezig ben met hoorcollege's van Herman Philipse)
-Content Management Systems
-Michael Mosly (ja, ik heb het soms ook gewoon met knappe acteurs)
-Het Delphimodel
-Vrijwillig actief deelnemen aan oorlogen, de mogelijke drijfveren en verwachtingen van deelnemers, de persoonlijke en maatschappelijke gevolgen van dienstplicht en dienen in het leger in het algemeen.

Onderwerpen waar ik de afgelopen dagen mee geconfronteerd werd tijdens sociale interactie en direct op afknapte:
-Boer Zoekt Vrouw
-Een bruiloft en alle voorbereidingen hiervoor
-Een vrijgezellenfeest
-Vakantie
-Auto's
-Iemand's geldproblemen
-Guido Weijers
-Naaimachines
-Loungesets
-Honden.
ambivalent

opaspop
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wiskunde

opaspop
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

niet interessMant

De wereld draait door

de pvda

gesubsidieerde kunst

de NPO

Pauw en Witteman

BNN

ruggengraatloze politieke partijen, die met alle winden mee waaien

'spiritualiteit'

bladen over 'spiritualiteit'

bladen over wonen

humanisten

de vvd

Mensen die het over 'wij met zijn allen' hebben

mensen die meteen boos worden, als je iets vind, dat niet vaak gevonden word, waardoor je dus maar je mond houd

'stoere' pubers

trash metal

gabber house

wiet

Mensen die 'een met de natuur zijn'

Ruigoord

GHB

Subculturen van jong volwassenen

Mensen uit Amsterdam, die van theater houden

Mensen die roken

coma zuipen

televisie

mensen die in geesten geloven

flikken Maastricht

mensen waarvan je een kilometer van te voren ziet aankomen wat ze gaan zeggen en datgene is vervolgens ook slaapverwekkend per definitie

verveling

Marco Borsato

jongeren centra

bier drinken

'mannelijk gedrag'

beter zijn

'een relatie hebben'

nieuwe mensen 'leren kennen'

sociaal zijn

aardig zijn

stemmen

Mensen die zo links zijn, dat ze een soort woordenpolitie worden en je permanent de mond snoeren, omdat dat wat je zegt iets of iemand kan kwetsen

Mensen die super geprivilegieerd zijn en dan dingen zeggen als 'je moet het toch echt zelf doen'

begrafenissen

gevoelens van affectie uiten

Amerika

Bon Jovi

New York

Berlijn

arrogante sukkeltjes die letterlijk beginnen over de leer van de scientology kerk en dan boos worden als je het onzin blijkt te vinden

pado's nemen met je vrienden

je studie social management ofzo

Kortom, ongeveer alles om je heen, daarom sluit ik mij ook af als een soort schuilbunker en leef ik super privaat.

Ries
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Filosofie, Psychologie,Sociologie, Wetenschap
Sociale experimenten (experimenteren met omgeving)
Discussieren (over voor mij interessante dingen, of stiekem ook vaak als experiment)
Bestuderen van debat, discussie, etc
Zelfontwikkeling
Schrijven (filosofie, spreuken)
Analyseren van alles
......eigenlijk vind ik zoveel interessant en ben ik bijna non-stop aan het uitpluizen, analyseren en nadenken over alles om mij heen. Ik deel heel veel van de interesses van de voorgaande schrijvers. Ook zijn de meeste dingen die ik vervelend vind, of mij aan erger juist ook weer interessant en een experiment voor mij

Niet interessant / leuk:
Meeste dingen op tv, reality tv, soaps etcetc
Alcohol, roken
Voetbal
Stoer doen
"wijsheid achteraf is geen wijsheid op het moment zelf"

zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Onderwerpen die je (niet) interesseren

Wat me fascineert:

Waar mensen toe instaat zijn als ze tot een groep behoren.
Dat Amerikaanse soldaten denken dat ze voor vrijheid strijden.

Dat dingen op macro niveau het zelfde functioneren als dingen op micro niveau.

Dat dictators als ze gevangen zijn meestal ziek worden of sterven.
Dat mensen denken dat een dictator echt aan te spreken is op zijn gedrag.

De snelheid van bacteriën.

Wat de snelheid is van het buitenste luchtbelletje van de zeep in het water dat door het afvoerputje van de gootsteen als een kolk wegdraait.

Puzzelen op een manier hoe ik een script in php, batch, bash of vbscript werkende krijg.

Dat iedereen een nieuwe computer wil.
Hoeveel plezier je kan maken met een oude computer.

Hoe mooi donkere mensen eigenlijk zijn.

Typhoon.

Mensen met een beeldspraak, oefening of lichamelijke aanraking of beweging laten voelen wat ik bedoel.

Mensen inspireren.
Geïnspireerd of verwonderd raken.

Kennis opdoen.

Hoe ik veranderd ben de laatste jaren.

Het kunnen scheiden van mijn gevoel en mijn gedachte.

Mensen laten voelen dat ze veilig zijn bij mij.

Wat mensen om mij bezig houd.

En dan de eeuwige en onuitputtelijke vraag die ik tot de laatste adem zal vragen: -Waarom- is dat zo?

Dingen die me tegenstaan maar waarvan ik sommigen weer fascinerend kan gaan vinden:

TV op commerciële zenders.
The Voice.

Wat bekende mensen uitkramen.

Of mijn haar goed zit.

Korte termijn denken als lange termijn denken nodig is.

Mensen die voor mijn TV staan.

Mensen die me afremmen omdat ze me niet bij kunnen houden.

Horror.
Mensen die er van genieten als er in een film een vrouw, kind of dier gilt van angst of pijn. Gatver.

Stukjes eten of drinken om iemands mond.

Dat jongere koren in kerken mooie muziek voorzien van Nederlandse teksten over geloof en die nummers dus eigenlijk verkrachten.

Groeten Sebastiaan.
Laatst gewijzigd door zachtzijn op za 15 apr 2017, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
zachtzijn

opaspop
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

typhoon is slecht.

Uiterst aanstellerige rapper is dat.

Zegmaar, de papa en mama hiphop. De wereld draait door vriendelijke hiphop.

zachtzijn
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Is hij slecht of vind jij dat zelf?

Sent from my iPhone using Tapatalk
zachtzijn

opaspop
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

In mijn perceptie, binnen mijn werkelijkheid IS het best slecht ja.

Of het objectief gezien slecht "is", valt niet te meten.

Ik kan alleen zeggen, dat ik mij mateloos kan ergeren aan deze aansteller.

Brave, " jazzy" hiphop

Bah

belgarath
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Mijn interesse:
* de oorsprong van het christendom. Welke "krachten" hebben uiteindelijk meegewerkt aan de enorme verspreiding van het Chtistendom. Welke politieke redenen hebben mee gespeeld. Welke zaken in het Christendom komen eigenlijk uit andere religies (syncretisme). Waarom bestaat de bijbel uit slechts 4 evangeliën, terwijl er veel meer evangeliën zijn.
Waarom interesseert me dit? Omdat onze westerse cultuur voor een heel groot deel een christelijk fundament heeft. Het verklaart soms stappen in ons denken, bv hoe we met leven en dood omgaan of hoe je je medemens moet behandelen. Maar ook: hoe legitiem is het als je ergens in gelooft, terwijl het fundament van dit geloof erg twijfelachtig is.

Ik ben zelf overigens, hoewel ik katholiek opgevoed ben, niet gelovig volgens een omschreven religie.

* de oorsprong van taal en taalontwikkeling binnen de Indo-Europese groepen.

* zag deze al eerder staan: het gedrag van mensen in een groep vs gedrag van een individu.

* muziek in al zijn facetten

Nul interesse:
* wat onze koningin nu weer aanheeft.
* alles en iedereen die wat te maken heeft met RTL Boulevard
* ditjes en datjes over van alles en nog niks.
* mode (??!! Dat wat de grote meute ok vindt wat we moeten dragen??!!)
* dommigheid ( hoewel soms erg amusant)
Gnothi Seauton - Know Thyself

Terug naar “HB in het dagelijks leven”