Hi Terence,
Een interessante en 'oude' vraag

Al sinds ik, heel lang terug bij het forum kwam popte het regelmatig op. Mensen hebben verwachtingen van discussies hier. En aan die verwachtingen wordt niet altijd voldaan.
Ik denk dat een lat niet mogelijk is hier. Op wetenschapsforum wordt het trouwens wel strakker gehouden. Argumenteren gebeurt daar op basis van logica en referenties naar onderzoek.
Maar dat is op een forum als dit denk ik niet de focus. Mensen willen losser en vanuit meerdere invalshoeken kunnen uitwsselen. En als je daar een lat langs wil leggen is dat een subjectieve lat.
En dat zou het niet 'eerlijk' maken... want de meeste mensen vinden die mensen slim, of (hoog)begaafd die hun mening deelt. Meningen hebben geen echte 'standaard' van zichzelf. Een denkstructuur legt er een standaard langs. Zoals bijv. wetenschappelijke denkstructuur, religieus dogmatische denkstructuur, de logica zoals uit de filosofie... etc. Er is hier vind ik, geen heersende denstructuur, dus lat is niet mogelijk.
Wat me bijstaat itt vroegâh, is dat je toen alles kon zeggen. Op mening werd niet afgeserveerd. Maar wel op argumenteren. En ik mis best wel veel mensen.
Op kind-deel kon je niet alles zeggen... anders raakten de ouders beledigd. Er waren kaders over wat je 'mag vinden' van hoogbegaafdheid om er nog steeds bij te 'mogen' horen. Dat voel ik soms hier ook, maar dan de volwassen variant.