Als er veel mensen zijn op een vergadering, vind ik het moeilijk mijn mond open te doen.
Dikwijls hoor ik over hb-ers dat zij razendsnel associëren. Tijdens vergaderen associeer ik niet zo snel of in ieder geval niet boven gemiddeld denk ik. Mijn collega's echter schieten alle kanten op, waardoor we dikwijls van het eigenlijke thema afwijken. Dat merk ik wel snel op.
Ik vind het dus moeilijk om snel een mening te vormen over te bespreken thema. Anderen zijn mij dikwijls voor. Dit maakt me onzeker en geeft me wederom het gevoel 'dom' te zijn.
Echter, zit ik gewoon op kantoor tegenover een collega dan kan ik hardop brainstormen en kom ik tot oplossingen voor problemen of ik ontwikkel een visie op het thema dat in de vergadering is besproken. Niet alle collega's, maar zeker een heleboel zijn daarin een goede gesprekspartner.
Buiten dat vind ik het razend moeilijk om mijn 'zegje' ertussendoor te persen in een vergadering. Collega's hebben nogal de neiging door elkaar heen te kakelen (heus niet inherent aan mijn team, ik denk dat dit in veel meer teams speelt die minder efficiënt vergaderen, want dat doen we in mijn ogen feitelijk). Sommige collega's hebben ook een ander karakter dan ik. Zij zijn extraverter en minder sensitief voor subtiele signalen zoals bijvoorbeeld mensen die beteuterd wegkijken als iemand door ze heen begint te kletsen. Of misschien merken ze het wel op maar doen ze niets met die informatie.
Ik vind met een man of tien in zo'n kleine ruimte zitten, waar soms ook beladen onderwerpen worden besproken, behoorlijk intens. Ik voel me als het ware heel 'naakt' als ik daar aan tafel zit en alle ogen zijn op mij gericht.
Een eigen agendapunt inleiden en om meningen vragen, vind ik dan niet erg of vervelend.
Wat ik eigenlijk wil weten van de mensen hier is hoe zij zich in een vergadering opstellen, wat voor moeilijkheden ze tegenkomen (t.g.v. hoogbegaafdheid) en hoe ze daar eventueel een oplossing voor gevonden hebben.