Soms krijg ik van bepaalde muziek een heel bijzonder gevoel. Alsof de noten ineens precies raken aan iets binnen in mij wat ik niet goed kan uitdrukken. Een soort diepe ervaring van melancholie, op een mooie manier, die ervoor zorgt dat ik wil huilen en schreeuwen en op de grond liggen en meer van dat soort overdramatische dingen, die me laat denken 'Dit was het dan. Ik kan het niet meer.'
En vervolgens doe ik juist helemaal niets en valt er een soort verstilling over me heen, voel ik me tegelijkertijd eenzaam en begrepen.
Dit klinkt misschien negatief, maar zo bedoel ik het niet. Hoewel het misschien geen vreugdevol gevoel is zoek ik het wel graag op in muziek, omdat het me een soort verrijking biedt, als handvatten om me aan vast te houden. Zoals de titel zegt: het is een hele intense beleving.
Er zijn vast mensen hier die dit gevoel of iets soortgelijks bij zichzelf herkennen, en het lijkt me leuk om daar wat over te horen! Misschien interessant om ook de muziek te vermelden waarbij je dit ervaart, om te zien in hoeverre het van persoonlijke smaak afhangt.
Ik heb veel muziek die ik mooi vind. Ik speel zelf piano en ik merk dat de stukken die ik speel vaak steeds mooier worden naar mate ik ze beter ken. Toch zijn dit meestal niet de stukken die ik zo beleef als hierboven beschreven, daarvoor is meer 'liefde op het eerste gezicht' nodig. Een voorbeeld: The wrong band van Tori Amos, en dan met name de passage onder instead of just leaving raakt me diep.
In de klassieke richting: het derde deel (Allegretto) van Beethovens sonate Der Sturm (sonate 17, op. 31 no.2). De eerste keer dat ik dat stuk hoorde was ik als door de bliksem getroffen. In twee weken was ik door tien pagina's bladmuziek heen en inmiddels ben ik ruim een half jaar bezig met finetunen. Op dit moment is mijn beleving van het stuk verdiept en daardoor minder explosief, maar die eerste keer zal me altijd levendig bijblijven. Hopelijk genieten jullie er net zo van als ik.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen op dit gebied!