De titel is misschien erg zwart/wit gesteld, maar voor mij voelt dat echt als twee uitersten. Ik vraag mij af hoe jullie daar tussen balanceren.
Van jongsaf aan viel men altijd al op (en mij ook) dat ik vaak 'too much' was.
Dit was dan op het gebied van mijn kennis willen delen (vrij vertaald: de goedbedoelde wijsneus), verantwoordelijk voelen en alle daarbij horende over the top gevolgen, intense gevoelswereld, you name it.
Ik heb goed geleerd en vaak gehoord dat dit niet was wat de rest van de wereld deed of ervoer en ik rationaliseerde dat ik gezien 'wat normaal was' inderdaad afwijkend was, deed er een slotje op en paste me aan.
Op het moment ben ik erg gericht op het accepteren en juist omarmen van al deze 'afwijkingen van de norm' die ik bezit. Ze zijn juist mooi. Ze mogen er zijn.
Moeilijk is, bijv. je hebt geleerd dat altijd je 'wijsneus' mening geven fout is. Nu leer je dat je jezelf mag zijn. Ga je dan all out. Of kijk je toch nog naar een norm? Je wilt jezelf zijn, maar tegelijk wil je niet een vervelend persoon zijn. Waar ligt de grens?
En weer iets net wat anders. Zoals acties van mensen die voor jou heel pijnlijk zijn, maar je inziet dat jij het op die manier ziet/ervaart, dus dat je het onredelijk vind iets te zeggen, omdat hun intentie anders is. Zeg je het dan, omdat je jezelf moet zijn? Of pas je je dan toch aan?
Op het forum ben ik ook vaker dit dilemma tegengekomen. Hierbij zag ik dat men hiermee omging door bijv. zich toch terug te trekken (soms ook sociaal isolement) of klein te houden. Of juist het andere uiterste: te zeggen wat je wilt en zo ben ik, "jammer dan" (even grof gezegd) of de ander gekwetst is.
Ik kan toch niet accepteren of geloven dat er geen manier is waarop wij onszelf kunnen zijn of voelen dat wij onszelf mogen zijn, zonder tegelijk de ander tegen ons in het harnas te jagen. Het is net alsof je moet kiezen tussen jezelf en de ander. Theoretisch weet ik tegenwoordig dat je voor jezelf ook moet kiezen, in de praktijk kan ik niet kiezen.
Voor mezelf kan ik zeggen dat ik de ander (tot ver voorbij het punt dat het verstandig is) zichzelf laat zijn. Ik heb er ook moeite mee dat er twee maten lijken te zijn. Maar dat is iets wat ik zelf doe, daar kan ik de ander niet op aankijken. Wrang kan het wel zijn.
Ik zou graag willen weten hoe en of jullie die balans gevonden hebben. Misschien zijn er wat ideeën waar we allemaal of sommigen van ons weer op verder kunnen of elkaar op ideeën brengen.
Een tip mbt het "enthousiast info willen delen in een gesprek" ontving ik gisteren. Dit was in een gesprek bij de ander kort aan te geven dat je ervaring/iets wist over het onderwerp en of de ander jouw advies zou willen horen. Als deze dan ja zegt, mag je all out (mijn interpretatie haha, maar in principe weet je dan achteraf dat het gewenst was) en als de ander nee zegt, kan dat betekenen dat men gewoon wilt dat je even luistert.
Dus, hoe ben jij écht jezelf en daarmee tegelijkertijd niet niet-empatisch/self centered/onaangenaam in je gedrag? Ik weet niet of dit helemaal de juiste stelling is, maar ik hoop dat jullie een beetje weten waar ik op doel obv de rest vh verhaal.