@ Rianne
Volgens mij is de informatie die je weergeeft niet helemaal correct. Voorheen werden de Cattell A en B test afgenomen en daarnaast de NAT (numerieke aanlegtest) van Drenth.
Van de Cattell testen werd een gezamenlijk percentiel uitgerekend waaraan een IQ score werd gekoppeld. Van de NAT werd alleen een percentiel uitgerekend. Wanneer je op één van deze twee testen een percentiel van 98 of hoger scoorde werd je uitgenodigd als lid.
Voor mij betekende het dat ik een lage score op de ene test kon compenseren op de andere en dat was voor mij hard nodig

. Van tevoren had ik, op basis van eerdere testgegevens en het gegeven dat ik erg slecht ben in onder zware tijdsdruk presteren, de Cattell test als afgeschreven beschouwd voor een hoge score.
Daartegenover staat dat ik rekenkundig wel snel veel verbanden zie en heel goed met getalletjes over weg kan. Mijn kans op de NAT schatte ik dus behoorlijk hoog in.
Dat de testprocedure nog steeds zo werkte werd bevestigd door de mail die ik toegezonden kreeg (voor de test van 19 mei in Nijmegen) waarin stond:
Op de testdag worden twee testen afgenomen die bedoeld zijn voor mensen met een hoog IQ. Een test geeft een IQ-getal, de andere niet. Om lid te kunnen worden van Vereniging Mensa Nederland moet minimaal op een van de twee testen 98% of 99% behaald worden.
Wat schetst mijn verbazing: op de testdag werd de NAT niet meer afgenomen, alleen de beide Cattell testen. Naar mijn bescheiden mening is dat unfair naar huidige kandidaten. Daarnaast is de weergave van de email onjuist.
Unfair omdat generaties voor mij (nou ja, een beetje overdreven

) wél de mogelijkheid hebben gehad om beide testen te maken en op basis van één van die beide testen lid konden worden.
Daarnaast was de Mensa test al erg beperkt, ook in de vorige versie. Wat is dan de reden dat het rekenkundige gedeelte er ook nog is uitgehaald? Erkent de Mensa dat type hoogbegaafdheid niet meer? Waarom in het verleden dan wel?
De weergave van de email is onjuist omdat de daarin genoemde tweede test helemaal niet wordt afgenomen. Op de testdag werd namelijk even makkelijk meegedeeld dat de beide testgegevens (Cattell A en B) gecombineerd zouden worden, waarbij in de score van de B test rekening werd gehouden met het leereffect van de alreeds gedane A test. Logisch ook, dat gebeurde ‘vroeger’ ook…
Alles onder de noemer van een nieuwe test schuiven zoals op vragen van mij na afloop gedaan werd volstaat natuurlijk niet. Wacht dan met wijzigen van oude testen totdat je de nieuwe afneemt. Alleen in dat geval zijn de kansen voor iedereen gelijk en vergelijk je gegevens van testkandidaten door de jaren heen op een goede manier met elkaar. Is het soms uit kostenoverweging gedaan? Eerlijk gezegd vind ik het niet kunnen en ik ben dan ook erg teleurgesteld. Dat kan anders en vooral veel intelligenter

.