Ik heb nooit de vraag gekregen of ik misschien hoogbegaafd was.
Zeker op de lagere school voelde ik me een hele gemiddelde leerling. Haalde geen hoge cijfers of andere bijzondere prestaties. Ik kan me niet herinneren dat ze me een betweter vonden ook niet dat ik me anders voelde of verveelde.
Ik vond het gezellig op school, ik had er vriendinnetjes, kon lekker kletsen en als ik daarvoor straf kreeg dan mocht ik op de gang zitten, waar ik ik tussen de jassen wegkroop met het boek wat ik daarvoor altijd in mijn jaszak of gymtas had zitten of na school de juf of meester helpen, ook heel gezellig.
En als ik niet kletste trok ik me terug in mijn veilige cocon en droomde een eind weg. Vond ik ook niet erg, ik kan me uitstekend vermaken met mijn eigen gedachten...urenlang.
Ik was vooral thuis anders. Een dromer en denker in een groot gezin vol drukker doeners. Mijn ouders hadden een eigen bedrijf aan huis en omdat allemaal een beetje te kunnen bestieren werd er opgevoed met dreigen (opsluiting in het kolenhok, of ze het werkelijk gedaan hebben kan ik me niet herinneren) klappen (met de mattenklopper) en fikse taakstraffen. Als zevende in de rij was ik ongepland en ongewenst en ben ik een hoop aandacht en liefde te kort gekomen. En daarbij werd ik door mijn broers gepest en gekleineerd.
Kortom niet een ideale situatie om je talenten te ontdekken en te ontwikkelen of de signalen dat je die talenten hebt op te vangen.
Want later begreep ik van een buurvrouw uit die tijd (zelf onderwijzeres) waar ik altijd haar oude jeugdboeken kwam lenen, dat ik als kleuter al wel kon lezen.
Toen ik toelatingsexamen voor de kunstacademie deed kreeg ik te horen dat ik meteen in het tweede jaar mocht beginnen. Ik vond dat ik toch maar erg had geboft met die tekencursus die ik had gedaan die me blijkbaar zo goed op dat examen had voorbereid.
Aan het eind van mijn eerst jaar kreeg ik tijdens de eindwerkbespreking ten overstaan van de hele klas (en hun vrienden en ouders) te horen dat mijn cijfers (voor de theorievakken) en werk zo goed was dat ik het derde jaar ook over macht slaan.
Ik was zo overdondert dat ik heb geweigerd .....En nog steeds drong het niet tot me door dat ik dan toch ergens wel een bovengemiddeld talent voor moest hebben. Ik dacht gewoon dat ik hard had gewerkt. Maar voor mijn klasgenoten was dat blijkbaar wel duidelijk en dat hebben zo ook op niet al te prettige manier laten merken.
Dat jaar volgde er nog ergens een bizar gesprek met de docent onderwijskunde/psychologie over mijn hobby's en interesses en of ik op de middelbare school ook zulke hoge cijfers haalde en hoe lang ik daarvoor leerde...een gesprek dat me altijd is bij gebleven om dat ik aanvoelde dat het niet gewoon een praatje was, maar totaal niet kon plaatsen waar het over ging...nu wel
Want pas sinds ik weet dat ik een hoog iq heb kan ik de opmerkingen die anderen hierover maken ook horen. Ook al voel ik me er soms (nog) wel ongemakkelijk bij.
Ook toen de huisarts laatst in een verwijsbrief voor een ADD-onderzoek naast mijn problemen ook op schreef dat ik zeer intelligent ben (terwijl ik daar nooit iets voer heb verteld). Of toen ik van de week bij Psyq voor de tweede keer bij de adhd-coach zat en ook zij aangaf mij zeer scherp te vinden en dat ze dacht dat ik niet veel meer zou hebben aan de standaard adhd-introductiecursus.
Aan de ene kant voelt het prettig om gezien te worden aan de andere kant voelt het heel erg kwetsbaar...