Dit houdt mij bezig. Vanuit mijn eigen situatie vooral. Het liefst vind ik natuurlijk die ziel en zaligheid in mijn werk! Dat is helaas niet het geval. Hoe moet ik hiermee omgaan? Naarstig op zoek? Nog van alles proberen? Schiet ik tekort als het me niet lukt om voor mezelf een werksituatie te creëren waarin ik mij het welbekende visje in het water voel? Voor wie het interesseert, in het topic 'Een niet voor de hand liggende carrière...?' beschrijf ik mijn situatie.Sjoukje van de Kolk van de website [url=http://www.simplifylife.nl][u]Simplify Life[/u][/url] schreef:Is werken een noodzakelijk kwaad of moet je er je ziel en zaligheid in kwijt kunnen? In deze tijd neigen we nogal naar het laatste. Werk moet je passie zijn of op z’n minst leuk, betekenis geven, je moet doen wat je echt wilt en je identiteit lijkt er bijna van af te hangen.
Dat lijkt mij nogal overdreven. In zijn essentie is werk gewoon een middel om in je levensonderhoud te voorzien, of dat nu is terwijl je op het land werkt of achter de kassa zit bij de Hema. Het is fijn als je er plezier in hebt – hoe je dat bereikt lees je in het interview met Hilde Backus – maar je kunt het ook gewoon zo goed mogelijk doen en daarna thuis je hobby’s en interesses uitleven. Doe wat je kunt, maar relativeer het belang van die deadlines, die carrière en die hooggespannen verwachtingen. Of, zoals Karin Bosveld het zo mooi zegt in haar column: 'je bent niet je werk, maar je kunt wel werken zoals je bent.' Dat lijkt mij al ambitieus genoeg.
Vergeet verder de ik-vorm die ik hierboven hanteer, en vertel, hoe zie jij dit: moet je streven naar werk waarin je jezelf kunt ontplooien, werk dat je op het lijf geschreven is, of is het beter die hooggespannen verwachtingen los te laten en niet zo'n enorme nadruk op dat aspect van je leven te leggen? En: hoe is jouw situatie, hoe typeer jij wat dit betreft het werk dat je momenteel doet? Hoe tevreden ben je erover? Vind je de hoge verwachtingen die wat dit betreft tegenwoordig lijken te heersen, overdreven, of niet...?