Tinus schreef:Laatbloeier schreef:Even een snelle reactie, hoewel ik er eigenlijk meer aandacht aan wil besteden: ik vind het veel te kort door de bocht het niet-bestaan van god te vergelijken met het niet-bestaan van Sinterklaas, bakjes yoghurt in de koelkast, een spagetthi-monster of wat er ook nog aan fake-woorden voorbij zijn gekomen.
Da's wel interessant. Het geloof in x dient op een manier te worden behandeld afhankelijk van wat x is is. Iemand die gelooft dat a niet bestaat is geen dogmatist iemand die gelooft dat b niet bestaat is wel een dogmatist.
Tinus, misschien zijn wij een heel klein beetje langs elkaar heen aan het praten. Het idee 'dogma' had ik nl. helemaal niet in gedachten toen ik mijn kanttekening bij zaken als die bijv. nu weer rond Mars vliegende theepot plaatste. Wat ik wilde zeggen is dit: naar mijn idee kunnen we een dieper en kleurrijker gesprek hebben over religieuze gevoelens en het geloven in (één of meerdere) god(en), wanneer we kijken naar onze aanleg in deze. (En die aanleg hebben we voor die theepotten rondom Mars enzo niet speciaal, dacht ik!) Ik ben bijv. een tijdlang gefascineerd geweest door de verhalen over bijna-dood-ervaringen. In eerste instantie zelfs omdat ze me hoop gaven (vooral in de periode dat mijn moeder net was overleden, nu 11 jaar geleden). Inmiddels weet ik dat er (ook) neurologische verklaringen voor zijn, prima. Maar het blijft een buitengewoon fascinerend fenomeen, nietwaar?!
Zo zijn er ook nog openbaringen, verschijningen, de meest wonderlijke ervaringen via sjamanistische drugs, etc. Momenteel ben ik juist bijzonder geïnteresseerd in de neurologische verklaringen voor deze verschijnselen, maar ik vraag me nog steeds wél af waarom onze hersenen over dit vermogen beschikken. En dat hoeft voor mij helemaal niet te betekenen dat er een god of spirituele wereld bestaat! Maar het geeft voor mij wél aan dat het niet zo vreemd is dat er mensen zijn die op dit idee gekomen zijn! Misschien is die uitgekauwde verklaring dat mensen in god geloven omdat ze bang zijn en troost zoeken wel niet toereikend. Of juist wél en zijn al deze mogelijkheden via de evolutie in ons brein ontstaan om ons op een fenomenale manier troost te bieden bij het harde feit dat wij ons bewust zijn van onze sterfelijkheid. Kijk, dáár zou ik over willen uitwisselen!
Een ánder verhaal is dan weer of je je evt. ontstane religieuze gevoelens in een dogmatische dan wel 'vrije' vorm giet!
(Ehh, maar in alle bescheidenheid, dit is niet meer waar Terence het topic om begon, vrees ik... Hopelijk mag het evengoed even, deze min of meer off topic uitweiding...)
Vol hoop heb ik overigens in dit kader een tijdje terug het boek
The Spiritual Doorway in the Brain: A Neurologist's Search for the God Experience gelezen, vanwege mijn fascinatie voor dit zo natuurlijke vermogen tot spirituele gevoelens dat wij mensen (b)lijken te bezitten (auteur sluit overigens niet uit dat ook dieren dergelijke gevoelens kunnen ervaren...). Niet dat dit boek mijn nieuwsgierigheid bevredigde helaas, dat zeg ik erbij...
Tinus schreef:Ik wil niet zeggen dat ik het er niet mee eens ben maar ik zou graag meer uitgeschreven willen zien waarom een geloof in god niet kan worden versimpelt. (mede ook omdat daarmee het bijzondere van dat geloof duidelijker wordt)
Toen ik mijn vorige bericht geplaatst had, bedacht ik mij dat ook al. Dat het soms ook wel prima is de boel even te versimpelen en op scherp te zetten, dat kan een verhelderende invalshoek zijn binnen een discussie. Maar laten we niet eenzijdig en alleen dát doen dan!