Zelf ben ik een behoorlijke perfectionist en als mensen vinden dat ik heel goed ben, relativeer ik dat al heel snel voor mezelf en kijk ik altijd nog naar wat beter kan.
Het zou mij gerust moeten stellen dat veel mensen mij goed vinden in het werk wat ik doe, maar tegelijk weet ik hoe goed of slecht ik ben en kan ik moeilijk berusten in het feit dat anderen mij goed vinden. Alle energie die ik heb, stop ik in het nog beter worden van mezelf in mijn werk en loop wel eens tegen grenzen aan.
Als ik bv. bezig ben om iets uit te zoeken en ik wordt daarin onderbroken, dan weet ik exact ook waar ik gebleven ben en ga ik daarmee door.
Wanneer ik bv. iets fout heb gedaan en ik moet stoppen omdat het tijd is om te slapen, dan droom ik ook heel vaak over hetgene waar ik mee bezig was. De gedachtegang in het uitzoeken van iets en het oplossen van een probleem lijkt continue door te gaan. Het is net alsof je aan iets begint, het groter wordt en als je bijna alles weet dat je het daarmee langzaam afsluit.
Tegelijk weet ik dat goed goed genoeg is, maar tegelijk bekruipt mij de angst dat ik het toch niet goed genoeg weet en ga ik door.
Zijn jullie ook allemaal perfectionist en hoe zijn jullie daarmee om gegaan om toch uiteindelijk meer energie over te houden voor jezelf ? Hebben jullie comprimissen gesloten of juist niet ? Heeft dit jullie weleens compleet uitgeput ? En wat zijn jullie mogelijk afleidende acties om toch weer de kracht en de energie te krijgen om toch weer door te gaan ?