Siouxsie schreef:Dat klinkt als een boel sentimentele argumenten, die tegenstrijdig met elkaar zijn. "Willens en wetens (..) omdat hij er idealistische motieven op nahoudt" betekent dus: met opzet, bij het volle verstand. Maar vervolgens geef je aan dat hij "gewoon ziek" is, dus ontoerekeningsvatbaar?
Ik ben van mening, dat Breivik het willens en wetens heeft gedaan, of hij bij zijn volle verstand was, daar valt over te discussiëren.
(Zie mijn commentaar bij het citaat van Stefan)
Stefan schreef:Een persoonlijkheidsstoornis is niet per see een reden tot ontoerekeningsvatbaarheid. De orde van invloed van zo'n stoornis moet dermate groot zijn dat geen enkele normale regel opgaat (psychose bijvoorbeeld). Zelfs bij psychopaten mag je verwachten dat ze weten wat goed en fout is (ze besluiten alleen om zich er niet aan te houden). Of de "dader" zich daar zelf in kan vinden is niet relevant.
Bij psychopaten is er sprake van geen moreel besef hebben, vandaar dat ik aangaf de ze niet weten wat goed of fout is. In woorden misschien wel, in hun daden hebben ze geen idee welk gevoel/ consequenties ze bij hun slachtoffers teweeg brengen en hun nabestaanden. Ze kunnen zich niet in een ander inleven. Ik ben het daarom niet met je eens , dat ze "besluiten" om zich er niet aan te houden.
Ik moet ook wel zeggen, dat ik een psychiatrisch onderzoek van drie maanden tamelijk kort vind om daadwerkelijk duidelijk te krijgen wat iemand wel of niet mankeert.
Siouxie, ik ben het met je eens, dat ik met een veroordeling op de proppen kwam. Of Breivik ontoerekeningsvatbaar is of niet, is nog steeds niet duidelijk. Dat hij een gevaar is voor de samenleving, is mij voor nu wel duidelijk.
Wat ik mij dan weer af vraag: is het in Nederland niet zo, dat een veroordeelde recht heeft op een behandeling, maar verplicht is tot behandeling om "redelijkerwijs" na het uitzitten van de straf weer "gezond" te kunnen herintreden in de maatschappij? ( Oftewel, wanneer iemand zich ontoerekeningsvatbaar laat verklaren, heeft hij na uitzitten en behandeling in ieder geval een kans om terug te keren in de maatschappij en welke rol speelt een advocaat in deze?).
Verder ben ik het wel eens met Stefan. Het is in mijn opzicht niet alleen belangrijk te weten in WELKE MATE een persoonlijkheidsstoornis aanwezig is, maar ook WELKE persoonlijkheidsstoornis. En ja, hoe wordt dat bekeken, geobserveerd en geinterpreteerd? Dat blijft allemaal mensenwerk en is niet meetbaar. (De ene psychiater verklaart Breivik niet toerekeningsvatbaar, de andere wel).
Wel een interessant onderwerp, maar ook weer moeilijk...
Groetjes Marlou
niet helemaal gek of helemaal niet gek?.......