Ik lees in een aantal berichten hierboven dat passie zich lijkt te bevinden op het gebied van vaardigheden. Doen wat je leuk vind om te doen of waar je capaciteiten liggen. Iemand gaf aan passie te linken aan burn-out (wat wel een gevaar is als je talent niet volledig ingezet kan worden op het werk of niet voldoende gewaardeerd wordt bijvoorbeeld)
Ik denk dat dit wel een reële gedachte is. Als je je bijvoorbeeld afvraagt hoe je jouw talenten het beste in kunt zetten, in welke omgeving je dit wil doen en welke capaciteiten je wellicht nog meer hebt die je in combinatie kunt gebruiken.... Dan is het voor je het weet een vacature-invulling aan het worden...
Volgens mij is je passie is namelijk niet wat je DOET, maar wie je BENT. Door je passie te linken aan een 'onderdeel van jezelf' maak je je afhankelijk van de mening van een ander. Het gevaar bestaat dat je niet de baas krijgt die goed delegeert, maar bang is voor jouw talenten en denkt dat je hem voorbij wilt gaan. Of een baas die weinig waardering toont...
Passie is daarom volgens mij 'uiting geven aan wie jij bent'. En heeft passie veel meer te maken met de belangrijkste waarden in je leven dan met onze talenten. Waar sta jij voor? Wat vind jij belangrijk in het leven? Door te streven naar deze 'hogere waarden' en hier uiting aan te geven, leef je met passie.
In mijn optiek is het belangrijk om werk te vinden dat je voldoening geeft. Werk dat zingevend voor je is en waarbij je het gevoel hebt 'dat het bij je hoort', je er energie van krijgt of dat je ermee iets toevoegt aan de wereld. Of je nu schoffelt voor de gemeente, op een vrachtwagen rijdt of als accountant werkt... zolang jij er tevreden mee bent is het goed.
Anderzijds is het zo dat je passie, datgene wat jou definieert op deze wereld natuurlijk wel zichtbaar dient te maken in je handelen. Ben je van nature een 'verbinder', een netwerker... breng mensen dan met elkaar in contact! Dat hoeft niet in je werk, maar kan ook via Facebook, op een feestje of via LinkedIn. Zelf ben ik voorstander van het twee-carrières model, zodat je meerdere waarden tegelijk kunt nastreven. Fijn om 'de ups-en downs' van het leven op te vangen en prima als afwisseling waar XI'er en hoogbegaafden zo naar verlangen