Ik snap wat je bedoelt. Ik denk dat een groot gedeelte van het 'te koop lopen met je hoogbegaafdheid' hier juist veel te maken heeft met dat je het in het echte leven juist verder met niemand bespreekt. Hier kan het eindelijk, en dat lucht op. En omdat dit forum zich focust op hb, praat je dus over hb, en lijk je er op een gegeven moment mee te koop te lopen. Alhoewel het heel soms er inderdaad wat 'agressief' overkomt.R1981 schreef:ik ben daar wel heel benieuwd naar, hoe mensen dat in hun omgeving doen. Weet je omgeving het überhaupt? Ik krijg van sommigen de indruk dat ze er heel erg mee te koop lopen, maar misschien is dat een heel verkeerd beeld van de werkelijkheid.
Maar ik deel je mening in dat ik ook moet proberen niet alles te verklaren vanuit hb. Doorslaan ben ik goed in. Maar het zijn juist de dingen waar ik tegenaan liep die ik hiermee in verband gebracht hebbende wel veel beter een plek heb kunnen geven (nog steeds mee bezig trouwens).
Heb het laatst toch maar eens bij twee vrienden in de groep gegooid. Dat ik me had aangemeld op dit forum. En dat dat mij enorm helpt. De ene vriend, die ik vanaf mijn 15de ken en het zelf altijd al 'grappend' over mij riep, was dus niet verbaasd en juist stimulerend. Hij vond het een goede stap. De andere vriend, die zelf hoog gescoord heeft bij een IQ test op internet, voelde ik toch wat meer afstand. Hij ging er niet op in. Alsof ik daarmee zei dat hij dommer was dan ik, of dat hij niet hoogbegaafd zou kunnen zijn. Dat is op zich jammer. En daar ben ik in het algemeen ook bang voor, dat mensen zoiets hebben van 'jij bent echt niet slimmer dan ik'. Dat is volgens mij ook helemaal niet wat ik zeg als ik zeg dat ik hoogbegaafd ben. Maar goed...
En terug naar de oorspronkelijke vraag, of we hb/hooggevoeligheid kunnen negeren, dat is voor mij 'nee'. Helaas. Ik denk dat ik erg afgestompt wordt in contacten met anderen door mijn hooggevoeligheid. Ik pas mij voortdurend (ongewild) aan aan de ander, denk continue 'laat maar' en ben nooit helemaal mezelf. Ik hoop dat ooit wel te kunnen, dus als iemand tips heeft: roept u maar!

Oh, niet echt de oplossing die ik zoek, maar ik heb wel eens tegen vrienden geroepen dat ik het prettig vind om dronken te zijn, omdat ik dan eindelijk mezelf ben. Zij vonden het een leuke grap...