scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Als kind bedachte theorieën

Naar aanleiding van een post van Aletta in het Zeg, ben jij hoogbegaafd of zo? topic vroeg ik me af of er meer mensen zijn die als kind of tiener hele theorieën bedachten en waar die dan over gingen.

Ik zelf kon op de middelbare school, terwijl ik eigenlijk huiswerk had moeten maken, altijd heel lang over onbenullige dingen nadenken. Twee keer, heb ik deze theorieën uitgeschreven in een dagboek.

Hersenspinsel I:

(het komt uit een dagboek [met Harry Potter kaft :mrgreen: ] en is nogal onbenullig en onsamenhangend geschreven, geen bronnen, bewijzen, gewoon dingen die spontaan in m'n hoofd opkwamen)

Wat ik me nou best lang afvraag, is iets wat je niet makkelijk kunt verwoorden in één vraag. In je dromen komen mensen voor. Nou heb ik ooit gelezen dat iedereen over wie je droomt, je dat eigenlijk zelf bent. Maar goed. Die mensen over wie je droomt, hebben wel gewoon een eigen uiterlijk. En volgens mij moet je die mensen in je droom - of je ze nou kent of niet - toch ooit in de werkelijkheid hebben gezien, want volgens mij is het onmogelijk om je een voorstelling te maken van iets dat je nooit gezien hebt. Of laten we het zo zeggen: je kun je geen voorstelling maken van het onbekende. Een voorstelling maken van iets dat je nooit gezien hebt, kan gewoonweg niet, simpelweg onmogelijk.

Alles wat wij denken te verzinnen, komt uiteindelijk voort uit dingen die we toch ooit gezien hebben. Een voorbeeld: ET. Een monster, een alien, een buitenaards wezen. Maar in feite is alles van ET ons bekend: ET heeft een rond hoofd, ogen, een lange nek en zelfs vingers. Alles wat wij ons voorstellen of verzinnen is een weerspiegeling van ons zelf of van de dieren of de natuur om ons heen met veelal hetzelfde concept: ogen, neus, lichaam, oren, etc. Soms totaal verdraaid, maar tóch!

Daarom blijft men waarschijnlijk ook altijd stug volhouden dat we op menselijker wijze contact zullen maken met buitenaardse wezens. Maar er is iets anders voor nodig, denk ik. Iets wat wij niet kennen en nooit zullen kennen tot dat wij ermee in aanraking zullen komen, iets wat totaal afhankelijk is van het toeval en niets anders.

Stel het hierboven beschreven voor als een taal: nieuwe woorden kun je verzinnen, maar dat doe je met de letters die je al hebt.

Ik weet nog dat ik heel tevreden was over mijn zelfbedachte theorie en dat ik toch wel een beetje teleurgesteld was, toen ik een poos later een zin van picasso tegen kwam, die mijn theorie in een paar woorden samenvatte. Nog meer was ik teleurgesteld, dat ik niet de enige was die hier blijkbaar over na had gedacht en dat ik totaal niet origineel was geweest. De zin was trouwens: Everything you can imagine is real.
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Als kind bedachte theorieën

P.s. het gaat er trouwens niet om of die theorieën nu weerlegd kunnen worden, hoor. Meer het feit dat je er op jonge leeftijd -zonder verdere kennis over het onderwerp - überhaupt over nadacht! ;)
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

Siouxsie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Leuk idee! Tjonge te veel om op te noemen.. ik was echt heel verlegen als kind, mijn theorieën werden zelden aan de praktijk getoetst waardoor ik met sommige ben blijven rondlopen tot in mijn volwassen leven :flipd:

Vooral over hoe mensen zijn, over economie en veel filosofische gedachten zoals die van jou scarlett. Dat het leven draait om genot, omdat er geen hoger doel is, heb ik al erg vroeg bedacht, en heb lang met de gedachte rondgelopen dat (en hoe) ik mijn leven zou beëindigen zodra er niets meer te lachen viel.

Dat het sociale gebeuren een farce is, een masker over onze dierlijke driften. Niet in die bewoordingen, maar dat gevoel heb ik al mijn hele leven, het was de reden dat ik per se psychologie en neuropsychologie wilde studeren, dat alles om te kijken wat er nou achter die maskers zit.

Hoe ouder ik word, hoe meer ik twijfel aan de juistheid van die theorie :P maar het gevoel zit er heel diep in, misschien is het een autistisch trekje ofzo.

Ik heb nooit een dagboek gehad, maar schreef wel gedichten en verhalen, alleen toen ik die later eens terugvond heb ik ze direct vernietigd uit angst dat iemand het zou lezen :?

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

...En heb lang met de gedachte rondgelopen dat (en hoe) ik mijn leven zou beëindigen zodra er niets meer te lachen viel.
Vooral dat hoe! Ik heb daar namelijk ook vaak over na gedacht en dat had niets met depressief zijn te maken, het fascineerde me gewoon en het stelde ook gerust dat het voor mezelf geen taboe meer. Mijn moeder is er wel eens van geschrokken over hoe luchtig ik kan praten over euthanasie.

Ik ben wel benieuwd naar je andere theorieën! Misschien wil je ze iets uitgebreider beschrijven?

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Siouxsie schreef: Vooral over hoe mensen zijn, over economie en veel filosofische gedachten zoals die van jou scarlett. Dat het leven draait om genot, omdat er geen hoger doel is, heb ik al erg vroeg bedacht, en heb lang met de gedachte rondgelopen dat (en hoe) ik mijn leven zou beëindigen zodra er niets meer te lachen viel.

Dat het sociale gebeuren een farce is, een masker over onze dierlijke driften. Niet in die bewoordingen, maar dat gevoel heb ik al mijn hele leven,
lool +1
Wij zijn hormonen ;-).

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Hier nog een.

Ik zat vooral na te denken over wat onze plaats is in het grotere geheel. Ik kom uit een zeer bekrompen religieuze omgeving en lag dus al als klein meisje na te denken over God, de vorm van God en de reden van God. En kwam tot de conclusie dat ik niet in een God geloof ;).

Ik dacht altijd over alles na. Ik kon moeilijk in slaap komen en ging dan denken en mijn fantasie gebruiken. Overdag werd dat behoorlijk de kop ingedrukt (heb het hier over lagere school leeftijd). Mij fasineerde " het leven na de dood" heel erg en daar heb ik heel veel over nagedacht. Maar ik had ook een complete " andere wereld" bedacht waar ik wel mezelf kon zijn. Iedere avond verheugde ik me op naar bed gaan, want dan had ik minimaal een uurtje "ikke" voor de boeg.
LEEF!

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

aletta schreef:Hier nog een.

Ik zat vooral na te denken over wat onze plaats is in het grotere geheel. Ik kom uit een zeer bekrompen religieuze omgeving en lag dus al als klein meisje na te denken over God, de vorm van God en de reden van God. En kwam tot de conclusie dat ik niet in een God geloof ;).

Ik dacht altijd over alles na. Ik kon moeilijk in slaap komen en ging dan denken en mijn fantasie gebruiken. Overdag werd dat behoorlijk de kop ingedrukt (heb het hier over lagere school leeftijd). Mij fasineerde " het leven na de dood" heel erg en daar heb ik heel veel over nagedacht. Maar ik had ook een complete " andere wereld" bedacht waar ik wel mezelf kon zijn. Iedere avond verheugde ik me op naar bed gaan, want dan had ik minimaal een uurtje "ikke" voor de boeg.
Ik heb tijdens mijn puberteit verschillende bijbels gelezen en alles wat ik vast kon krijgen betreffende religies. Maar ben nergens blijven hangen.

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Het overpeinzen van spirituele/existentiele vraagstukken op jonge leeftijd, zoals ik dat hier teruglees, is zeer herkenbaar:

Ik weet niet of jullie dit uit je eigen jeugd herkennen, maar in mijn basisschool-periode hadden wij in de hogere groepen 1x in de week iemand die langs kwam voor HVO-uurtje (Humanistisch Vormend Onderwijs).
Feitelijk kwam het erop neer dat elk "raar/afwijkend" onderwerp of vraagstuk in de groep aangesneden kon worden.
Om voor mij onbekende reden nam ik daarin altijd het voortouw met het stellen van vreemde vragen.
Vaak gingen die toen over spoken/geesten of het hiernamaals. Omdat ik daar destijds wel eens boeken over las, zoals over de tijd dat spiritisme haar hoogtij-dagen kende (Blavatsky, seances etc).
Spookfotografie was toen ook erg interessant (lees: vreemde plaatjes van vermeend overleden mensen kijken).
Of het balletje opgooien wanneer magie bijvoorbeeld nou eigenlijk zwart of witte magie was. Waarbij de conclusie al gauw in "intentie" en dergelijke gevonden werd.

De "theorie van één", wat een gedachte was vanuit mijn basisschool-periode en als idee doorgroeide tot in de pubertijd.
Als een figuurlijke "splinter in m'n hoofd" bleef het er door de jaren heen in m'n hoofd zitten en werd het zo nu-en-dan gecultiveerd.
Achteraf bekeken kwam het, in een versimpelde korte interpretatie, neer op een abstract, holistische benadering en eclectische mix van wat ik nu pantheïsme en agnosticisme zou noemen.
In die kinder- pubetijd had ik namelijk nog geen helemaal kennis van dit bovengenoemde stromingen.
Laat staan dat zij voor mij namen hadden.
Grotendeels natuurlijk omdat het niet deel uit maakt van de 3 grote mono-theistische religies en dit dus zelden tot nooit aandacht krijgt.
En daarnaast kent het, in mijn interpretatie, ook geen praktisch invulling zoals spijswetten, concrete verboden of geboden of ritualen.
Deze wereldvisie haakte deels in, en was voor mij eigenlijk een voortborduring op een interesse uit mijn jeugd: astronomie/((theoretische)astro)fysica.
Maar ook met het woord "wereld" doe ik weer afbreuk hieraan, aangezien de planeet waar we op leven in deze "visie" maar een onderdeel was van een groter geheel.

David

Ray
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

De meest significante theorie daterend zelfs van voor m'n zesde levensjaar moet toch ongetwijfeld zijn geweest dat we allemaal aan onzichtbare touwtjes zaten en werden bestuurd door het opperwezen God zoals ik dat gegeven had gedistilleerd vanuit de kennismaking met de bijbelse verhalen gebracht door de juf gedurende de eerste klas van de Christelijke school alwaar mijn moeder me 'dumpte' na een luid en van tranen vergezeld protest mijnerzijds :| Het gegeven dat alles al geschreven zou staan en volgens God's plan zou verlopen had me tot die conclusie geleid en daarna heeft het dan ook best een paar jaar geduurd voordat ik weer verlost was van deze ongevraagde conditionering waarmee ook de theorie verloren ging.

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

hahaha Odran Oel.... wat vreselijk herkenbaar, alleen waren het bij mij geen touwtjes, maar zat iedereen in zo'n hele brede glijbaan met richeltjes tussen de banen zodat je er niet uit kon en alleen je eigen baan kon volgen..... grijns....
LEEF!

novasatus
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Wat een grappig onderwerp. Het valt me op dat we allemaal de wat ongrijpbare onderwerpen kiezen voor onze theorieën, zou dat zijn omdat er anders te weinig uitdaging zit in de denkprocessen?

Mijn theorieën gaan met name over relativiteit van zaken en verklaring van het onverklaarbare. Ook menselijk gedrag en drijfveren intrigeert me enorm!

Zaza
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Oeoeoe ja, relativiteit! Ik stelde me dan voor dat het best zou kunnen zijn dat elke molecuul die bestaat best een hele wereld op zichzelf zou kunnen zijn, met levende en denkende wezens, die dan geen enkel idee zouden hebben dat ze zo klein zijn. En ook andersom: misschien is de wereld die wij kennen wel niet meer dan een molecuul in weer een veel grotere wereld die ver buiten ons voorstellingsvermogen ligt. Ik kon daar eindeloos over fantaseren.
Ik heb me jaren afgevraagd wat ik later eigenlijk wil worden.
Tijd om eens te gaan nadenken over wie ik nu ben...

(vrij naar Loesje)

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Odran Oel schreef:De meest significante theorie daterend zelfs van voor m'n zesde levensjaar moet toch ongetwijfeld zijn geweest dat we allemaal aan onzichtbare touwtjes zaten en werden bestuurd door het opperwezen God zoals ik dat gegeven had gedistilleerd vanuit de kennismaking met de bijbelse verhalen gebracht door de juf gedurende de eerste klas van de Christelijke school alwaar mijn moeder me 'dumpte' na een luid en van tranen vergezeld protest mijnerzijds :| Het gegeven dat alles al geschreven zou staan en volgens God's plan zou verlopen had me tot die conclusie geleid en daarna heeft het dan ook best een paar jaar geduurd voordat ik weer verlost was van deze ongevraagde conditionering waarmee ook de theorie verloren ging.
Brrrrrrr weetjes van mijn moeder die ik voor waar aannam en zo mijn realiteit rond bouwde, ik draag nog steeds een boosheid indien ze weer afkomt met zo'n "wetenschap" bbrrrrrrr. Ipv alles juist uit te leggen zodat ik niet steeds altijd na een tijdje teleurgesteld moest ontdekken dat ze zever vertelde.

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Zaza schreef:Oeoeoe ja, relativiteit! Ik stelde me dan voor dat het best zou kunnen zijn dat elke molecuul die bestaat best een hele wereld op zichzelf zou kunnen zijn, met levende en denkende wezens, die dan geen enkel idee zouden hebben dat ze zo klein zijn. En ook andersom: misschien is de wereld die wij kennen wel niet meer dan een molecuul in weer een veel grotere wereld die ver buiten ons voorstellingsvermogen ligt. Ik kon daar eindeloos over fantaseren.
Microcosmos & macrocosmos in fractaal. Herkenbaar!!

Terug naar “HB in het dagelijks leven”