Hier nog een perfectionist...tenminste...
Ik weet nog goed dat ik op school een ontzettende hekel had aan groepsopdrachten (moest je leren 'samenwerken', brrrr

). Ik was altijd degene die het verslag in elkaar wilde zetten, want dan kon ik de indeling op de juiste manier maken, taalfouten eruit halen, lettertypes aanpassen, enzovoort. Om dan over de inhoud maar te zwijgen, want ik zag altijd nog wel honderd verbeterpunten. Groot was dan ook altijd mijn verbazing als er toch weer een goed cijfer uit kwam. Ook in mijn werk merk ik dat mijn standaard een stuk hoger ligt dan die van mijn collega's.
Ik herken mezelf heel erg in de post van Scarlett en Christina: voor mijn gevoel is het nog lang niet goed genoeg, maar kennelijk neemt mijn omgeving er wel genoegen mee. Vooral als iets me niet bijster veel interesseert maak ik daar bewust gebruik van. Kan ik mijn tijd aan dingen besteden die ik wel leuk vind. Dus bij nader inzien: misschien ligt het toch aan waar je de lat legt, dat anderen je daardoor het stempel 'perfectionist' opplakken.
Het antwoord op de vraag of je perfectionistisch bent hangt (zei de juf

)af van het referentiekader dat je gebruikt. Wat niet wegneemt dat ik het gedrag zelf enorm herken.
@ Erik:
Zijn perfectionisten misschien onzekerder over hun eigen kunnen, dan mensen die geen perfectionisten zijn ?
Willen perfectionisten misschien wel zo goed zijn in hun vakgebied, omdat ze anders misschien wel niet geaccepteerd worden ?
Is misschien wel de angst niet geaccepteerd te worden, de drive om perfectionist te worden ?
From where I'm standing: ja op alle drie de vragen. Bij mij zit vooral de angst om niet geaccepteerd te worden er heel sterk in. Vooral in mijn schooltijd kreeg ik verschillende opmerkingen naar mijn hoofd (zowel van leeftijdsgenoten als volwassenen), bijvoorbeeld: 'nou, dat is toch niet zo moeilijk? Daar hoef je toch niet zo lang over na te denken?!' 'tsjee, dat je dat nou niet snapt, wat ben jij dom zeg!' Ik trok me dat aan (beetje HSP misschien

) en concludeerde daaruit: als ik het nou maar perfect doe, accepteren ze me wel. En ja, het maakte me ook heel onzeker over mijn eigen kunnen, want kennelijk was het niet de bedoeling dat ik zo ver doordacht?!
my 2 cents