TB schreef:Het herkennen van iemand met een hoog IQ kan enkel indien je datgene aanspreekt wat nodig is om hoog te scoren op een IQ-test en dat is een onbevooroordeelde brainstorm over een volledig nieuw onderwerp voor beiden.
Ik snap wat je zegt. Maar de conclusie die je eraan verbindt vind ik niet logisch. Wat je nodig hebt om hoog te scoren op een IQ test is heel beperkt.
IQ is een indirecte meting van iets anders, wat eraan ten grondslag ligt. Het is het beste wat we op dit moment hebben om intelligentie te meten, maar daar is ook alles mee gezegd.
En wat ik denk dat eraan ten grondslag ligt, is een stabiele toestand in de fysieke mens, de hersenen en het zenuwstelsel. Een fijngevoeligheid, misschien wel een "gevoelig zenuwstelsel" zoals wel eens gezegd wordt, dat maakt dat hoogintelligente mensen anders naar de wereld kijken en informatie op een andere manier verwerken. Dit uit zich in een sterk ratio, maar ook in een sterk vermogen tot empathie. Dat zou ook verklaren dat hoogbegaafden meestal hoogsensitief zijn.
En dan zie ik niet in, waarom je dat soort zaken niet zou kunnen opmerken in een dagelijks gesprek ?
Ik heb het zelf ook ervaren, dat verhaal vertelde ik onlangs nog aan iemand hier, ik ontmoette iemand en terwijl ik niet wist waarom, terwijl het gesprek juist
niet goed liep op dat moment, heb ik er vervolgens alles aan gedaan om diegene weer te spreken te krijgen. En toen pas bleek hoe intelligent die persoon werkelijk is, en dat bleek niet uit een intelligentietest maar juist uit gesprekken, brainstorms, de prestaties op artistiek niveau (waar ik eerder nog niets van wist). Dat kan toeval zijn, maar het gevoel dat ik had (deze persoon wil ik nogmaals ontmoeten) kan geen toeval zijn. Ik doe dan maar de aanname dat ik intuïtief signalen heb opgepikt en die heb geïnterpreteerd als tekenen van intelligentie.