Ik ben er weer! Wat leuk dat er zoveel gereageerd is in dit topic!
Ik heb zo het idee dat iedereen die in dit topic gereageerd heeft, begrijpt waar ik heen wil met mijn vraag, behalve TB. Het kan zijn dat ik inderdaad mijn vra(a)g(en) verkeerd geformuleerd heb, en mocht dit zo zijn: mijn excuses!
Speciaal voor TB wil ik het nog een keer proberen, want jouw reacties ten opzichte van mijn vragen fascineren me! Ik haal nog eens de zin van Liv erbij, want die omschrijft beter dan ikzelf wat ik bedoel:
Liv schreef:... Een vooroordeel, dat soms wel en soms niet kan kloppen. Maar waar is het op gebaseerd? Dat wil Scarlett volgens mij weten over intelligentie. En die harde bewijzen die TB zoekt, zijn hier dus niet per se nodig voor een interessant gesprek.
TB, ik heb hier toch eerder gepost dat we hier niet naar harde bewijzen zoeken? TS scarlett mag me erop wijzen als ik haar idee van dit topic verkeerd begrepen heb.
Nope, je hebt me helemaal goed begrepen! En nu jouw vraag, TB:
TB schreef:Waarover gaat de discussie dan? Gaat het over HB zijn of iemand treffen met wie het klikt?
Maar indien een harde term het onderwerp van de vraag is ...
Ik wil voorop stellen dat het mij totaal
niet gaat om feiten en harde bewijzen. Het gaat mij om de vooroordelen
''in isolatie''. Het feit dat het dus gaat om vooroordelen, geeft al aan dat ik niet op zoek ben naar harde feiten, er bestaan geen goede of foute antwoorden: ik neem aan dat iedereen eigen richtlijnen/maatstaven heeft waarop hij/zij de intelligentie van iemand inschat.
Het gaat mij er niet eens zozeer om of het achteraf klopte - dus of de persoon van wie je dacht dat hij/zij intelligent was ook daadwerkelijk zo intelligent is - nee, het gaat mij om de vooroordelen zelf: waarom dacht 'jij' in eerste instantie dat iemand intelligent was, waar zijn die vooroordelen op gebaseerd. Of je achteraf gelijk had met je inschatting van iemands intelligentie, dat is voor mijn vraag in dit topic dus eigenlijk niet eens van belang. Het gaat dus echt alleen om de persoonlijke criteria waarmee je iemands intelligentie inschat. Duidelijker kan ik het niet uitleggen.
Het zou op zich niet iets raars moeten zijn, deze vraag, toch? Ik bedoel, als je iemand voor je hebt staan van wie je denkt dat hij/zij een laag iq heeft, dan hoef je met die persoon vaak ook niet eerst een uitvoerige discussie te voeren om zo'n vermoeden van zijn/haar lager dan gemiddelde intelligentie te krijgen. Er zijn vast een heleboel andere 'aanwijzingen' (gedragingen) die jou doen vermoeden dat de persoon voor je neus niet zo slim is. En misschien blijkt het achteraf wel een superintelligent persoon te zijn. Stel je voor, dan zat je er totaal naast. Maar, zoals ik al zei: het gaat mij niet om de werkelijkheid, maar puur om de (misschien wel onterechte) vooroordelen die je blijkbaar had en die je deden vermoeden dat die persoon dom was.