NL-talig:
Maud Kooijman-van Thiel e.a. : Hoogbegaafd, dat zie je zó!
Noks Nauta en Sieuwke Ronner: Ongeleide projectielen op koers
Jacqueline Lucas: Ongekend hoogbegaafd - 13 portretten
Wendy Lammers van Toorenburg: Hoogbegaafd, nou èn?
Willem Kuipers: Verleid jezelf tot excellentie
Anne Hofstede en Karina Meerman: Het Mensa Quotiënt
Hans de Vries: Te veel mens, te weinig dier
Eng-talig:
Marie Elaine Jacbonsen - The gifted adult
Marylou Streznewski - Gifted Grownups: The mixed Blessings of Extraordinary Potential
Dt vind ik een zeer lezenswaardige overzichtspublicaties over hoogbegaafdheid, met name geschikt als je snel een beeld wilt krijgen (speciaal voor de ontdekker dus!): http://www.hoogbegaafdheid-in-zicht.nl/ ... riptie.pdf
Desirée Houkema was dit jaar aanwezig op het Festival van Talent, waar ze een prachtige presentatie gaf. Naar aanleiding daarvan heb ik haar site bezocht en dit stuk gelezen.
Los van het feit dat het ook op haar site staat (http://www.hoogbegaafdheid-in-zicht.nl/index.php/info ) heb ik Desirée nog even toestemming gevraagd om deze link te plaatsen. Gekregen ook!
Ps als iemand een beter plek weet houd ik me aanbevolen voor verplaatsing!
Het bekende boek van Webb, Misdiagnosis And Dual Diagnoses Of Gifted Children And Adults: Adhd, Bipolar, Ocd, Asperger's, Depression, And Other Disorders is in het Nederlands vertaald!
Heb ik net sinds vorige maand de Engelstalige versie in de kast staan.. Fijn.
Wel mooi voor iedereen die het boek nog niet gekocht had, dat er nu een vertaling is.
Rianne schreef:Het bekende boek van Webb, Misdiagnosis And Dual Diagnoses Of Gifted Children And Adults: Adhd, Bipolar, Ocd, Asperger's, Depression, And Other Disorders is in het Nederlands vertaald!
Ceciliadlibitum schreef:Voor wie het aandurft in het Frans te lezen:
Trop intelligent pour être heureux? - L'adulte surdoué (Jeanne Siaud-Facchin)
Jammer. Mijn Frans is zeer basic. Het lijkt mij wel een interessant boek. De vertaling van een recensie van het boek door Google, leverde mij voldoende aanknopingspunten om te willen dat het boek vertaald was, al was het maar in het Engels.
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.
Op de website van deze HB-coach (hij staat ook op de lijst van IHBV) is gratis het e-boekje '9 stappen in jouw zoektocht naar hoogbegaafdheid' aan te vragen.
Living With Intensity: Understanding the Sensitivity, Excitability, and the Emotional Development of Gifted Children, Adolescents, and Adults
Ik heb dit boek aangeschaft vanwege de geweldige titel. De inhoud was wat minder praktisch en to-the-point dan ik had gehoopt. Er staan geen magische tips in over hoe je kunt omgaan met intensiteit. Daar zijn misschien ook wel geen magische tips voor.
Als je niet terugschrikt van een academische schrijfstijl is het desondanks wel een fijn boek waar je veel herkenning in kunt vinden. Ik vond het hoofdstuk over hoogbegaafde gezinnen nog wel het leukste omdat het me aan het gezin deed denken waarin ik ben opgegroeid.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)
Van de schrijver van "Misdiagnosis and Dual Diagnoses of Gifted Children and Adults" James T. Webb, nu een nieuw boek Searching for Meaning: Idealism, Bright Minds, Disillusionment, and Hope. Uiteraard nog niet in het Nederlands, noch kun je het makkelijk naar Nederland laten komen. Misschien nog even wachten, tot het bijvoorbeeld bij Amazon.de te krijgen is?
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.
Thom schreef:Van de schrijver van "Misdiagnosis and Dual Diagnoses of Gifted Children and Adults" James T. Webb, nu een nieuw boek Searching for Meaning: Idealism, Bright Minds, Disillusionment, and Hope. Uiteraard nog niet in het Nederlands, noch kun je het makkelijk naar Nederland laten komen. Misschien nog even wachten, tot het bijvoorbeeld bij Amazon.de te krijgen is?
Dat klinkt geweldig!!
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)
Thom schreef:Van de schrijver van "Misdiagnosis and Dual Diagnoses of Gifted Children and Adults" James T. Webb, nu een nieuw boek Searching for Meaning: Idealism, Bright Minds, Disillusionment, and Hope. Uiteraard nog niet in het Nederlands, noch kun je het makkelijk naar Nederland laten komen. Misschien nog even wachten, tot het bijvoorbeeld bij Amazon.de te krijgen is?
Hier staat een presentatie die volgens mij (deels) met de stof uit dit boek te maken heeft.