Net nieuw op het forum en ik wil toch proberen een gedachtewisseling te openen. Ik heb niet gecheckt of dit onderwerp in het verleden al is besproken, maar mocht dat zo zijn, dan mijn excuses. Ik voel me nog erg onzeker over mijn plaats op dit forum, dus ik wil jullie vragen onderstaand onderwerp zorgvuldig en liefst rationeel (voor zover mogelijk) te bespreken.
Mijn centrale vraag is: wie ben je als je helemaal alleen bent? Wat betekent identiteit als er geen anderen in de buurt zijn? Ik realiseer me dat dit een hypothetische situatie is, maar die gebruik ik om het begrip ‘(eigen) identiteit’ helder te krijgen.
Als mensen hun karakter omschrijven, worden vaak termen gebruikt die te maken hebben met hoe je bent in relatie tot anderen. Bijvoorbeeld: vriendelijk, bescheiden, brutaal, behulpzaam, koppig, enz. Natuurlijk zijn er ook karaktereigenschappen te bedenken die alleen voor jezelf gelden, als er geen anderen in de buurt zijn.
Ik ben benieuwd of iemand hier wel eens over nadenkt, ik ben benieuwd naar je mening. Het gaat mij er dus niet zozeer om hoe jóuw karakter is (hoewel ook interessant, maar meer iets voor een ander moment, een andere plaats), maar wat identiteit in algemene zin is op het moment dat er geen anderen zijn.
Mira
(PS Ik realiseer me dat dit een ‘vaag’ onderwerp is… geen idee of er onder jullie mensen zijn die hier iets mee kunnen…)