Christina schreef:Ik denk niet dat het zwaartepunt dan op gedrag hoeft te leggen, het zegt niet alleen wat over wat je doet maar wel degelijk wat over wie je bent. Alleen laat je zien wie je bent geworden (gedrag) maar de reden dat je zo bent geworden is wie je bent (geschaafd in relatie tot een ander) dus wie je bent speelt daarin wel degelijk een rol. Dan kan identiteit ten dienste van beide staan. Wanneer je jezelf volledig kwijt bent dan doe je dat wellicht met het idee de ander ten dienste te zijn maar dat is niet zo. Je verschuilt daarmee je ware identiteit/zijn omdat je die om wat voor rede ook niet kan of durft te manifesteren dus uiteindelijk is het ten dienste van jezelf.
Ja zeker, via route van gedrag komt ook zijn tot uitdrukking maar is, zoals ik het benoemde, zeer contextafhankelijk. Tot uitdrukking zie ik dan een mix waaruit moeilijk op te maken is hoeveel accent op omgeving (wat eigenlijk meer over de omgeving zegt) en hoeveel op eigen wezen.
Hoe ik ben "geworden" (oef ...

) laat zien hoe mijn wezen omgegaan is met wat het tegenkwam en hoe het in mijn lichaam manifesteert. Wil het wat zeggen over mijn meer fundamentele zijn, dan moet die geschiedenis (met tijdsbeleving e.d.) erbij. En gedrag gaat over manifesteren van 'het product' in actuele contexten. Hier spelen nu al drie domeinen (zijn, persoon die is 'geworden' en gedrag) die m.i. niet vanzelf met elkaar te verenigen zijn. Uiteraard zijn er tal van dwarsverbanden.
Waarom de moeilijke route als het zo eenvoudig kan?

Je wezen laten spreken en met elkaar erop ingericht zijn om deze 'taal' te kunnen verwerken.
Elementair hierin is het besef dat mensen vaak iets anders bedoelen te vragen dan wat ik hoor dat ze vragen.
- Wie ben jij? Betekent dan eigenlijk noem eigenschappen waarlangs ik kan meten of je in mijn referentiekader past.
- Ben je gemotiveerd? Gaat vaak over 'kan ik je, gegeven de situatie, in de hand houden (twee kanten op).
- Wat betekent X? Men haakt al snel af als je inhoudelijk erop ingaat. Het gaat dan slechts over oppervlakkige werkdefinities.
En in dat krachtenveld speelt m.i. ook het fenomeen 'identiteit'. Om elkaar te hanteren; waar men zich op kan beroepen. Ten dienste van functioneren zodat je mensen niet telkens wezenlijk hoeft te leren kennen; dat kost tijd. In dit perspectief is het eigenlijk een soort werkdefinitie voor een individuele persoon die qua opbouw geijkt is aan het niveau/samenstelling van de omgeving waar die definitie dienst doet. Wat er nog over is van het zijns-niveau is zo verdund en gedraaid dat ...
Door deze werking zien bijna alle mensen waar ik contact mee heb mij niet in wie ik echt ben. Hierop reageert mijn lichaam dan weer om te functioneren en al met al kom ik steeds verder van mijn wezen af te staan (in ogen van omgevingen maar als ik niet oppas ook innerlijk).
Christina schreef: Ja zeg, zo makkelijk kom je er niet onderuit

Gezien ons communicatie middel hier ben ik toch wel benieuwd naar de woorden
Ah, dus het communicatiemiddel dwingt ons om het ergens anders over te hebben dan wat de vraag is?

Ja, da's een goeie
Laat ik woorden toch nog een plek geven

. Als ik in mijn wezen land en inhoud komt vrij tot in mijn bewustzijn, dan kan ik er taal bij ervaren. Met een beetje geluk vind ik woorden die de inhoud niet teveel geweld aan doen. Echter, draaien we het om, en spreek ik in woorden over mijn wezen, dan kan het zijn dat ik er weinig over zeg
Om jouw nieuwsgierigheid niet geheel onbeantwoord te laten

zal ik eens pogen om een stukje tekst op wezensniveau te produceren over mijn zijn.
Christina schreef: De vraag blijft dan staan. Want eigenlijk is de vraag denk ik. Wie ben ik. En door het woord af te schaffen ontstaat er wellicht ruimte voor meer maar is de vraag nog niet beantwoord.
Voor mij is de vraag hier waarom we 'wie we zijn' willen vatten in een afgebakend product. Terwijl het m.i. dan per definitie te weinig zegt over jouw zelf. Wie heeft de regie in dat bepalen? En volgens welk vocabulaire? Of durven we het te laten ontstaan en er vertrouwen in te hebben dat inhoud die we daarvan nodig hebben in ons tot uitdrukking komt?
Kan het zijn dat de vraag voor jou al wel beantwoord is, maar je het niet als zodanig ervaart omdat het in een andere hoedanigheid leeft?