Ik ben zelf van mening dat je in ruste het best kunt zien wie je eigenlijk bent, dus dat in de rust je identiteit zichtbaar wordt, ook voor jezelf.Mira schreef:Precies Terrasano. En dan komen we toch weer uit bij waar de discussie begon. Enkele mensen stelden dat je een identiteit hebt (alleen) in relatie tot anderen. Natuurlijk kunnen we rollen spelen, dat is een interessant ander discussieonderwerp, maar wanneer ben je je diepste (je 'core') zelf?Terrasano schreef: Verwar je dan identiteit niet met je situatie afhankelijke 'gezicht' naar buiten toe ? Identiteit zal toch wel iets dieper gaan dan de uiterlijk 'rol' die we allemaal wel eens moeten of willen aannemen.
Wie ben je als je alleen bent? Ik vraag me af of ik degene ben die eigenschappen heeft ontwikkeld door om te gaan met anderen, of dat ik een 'wezenlijke' Mira ben; is er een kiem, een kern die zich hoe dan ook zou hebben ontwikkeld, met wie of waar ik dan ook was opgegroeid?
De tweede vraag vind ik een mooie ! En niet makkelijk, of zelf helemaal niet te beantwoorden. Ik ben zelf geneigd te zeggen dat de identiteit eigenlijk als een kind is, puur. En dat het pas later verwordt tot iets anders in relatie tot je ervaringen in de wereld.
In jonge kinderen zie je die eerlijkheid vaak terug, het willen delen en helpen zonder motivatie er achter. Zonder bijbedoelingen. Ik denk dat dat bij het gros van de mensen de eigenlijke, soms zelfs verborgen identiteit is.
Nu ik het teruglees klinkt het wat zweverig eigenlijk...