Mira
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Snel lezen

Ik vroeg me af of er mensen zijn die zich herkennen in het volgende.
Als ik lees, lees ik altijd enorm snel. Soms zo snel dat mijn ogen in feite over de tekst heen glijden. Dat is vaak handig, maar soms betrap ik mezelf op een vreselijk ongeduld. Ik neem gewoon niet de tijd om iets rustig door te lezen (even los van bijv. een officieel document), ik voel altijd een grote gretigheid om alles zo snel mogelijk tot me te nemen.
Met als gevolg dat ik ook wel eens dingen 'mis' en daar baal ik dan soms achteraf van.
Ik heb het bij het lezen van boeken, de krant, mailtjes, maar ook op dit forum. Ik moet mezelf dwingen om dingen rustig te lezen.

Ik wil eigenlijk gewoon weten of er mensen zijn die dit herkennen. Of het iets is wat bij HB hoort.

(Ik heb trouwens niet nagezocht of dit onderwerp al eens eerder besproken is op dit forum...)

R1981
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Snel lezen

ik lees ontzettend traag omdat ik telkens afdwaal in gedachten

JeejWeej
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik heb hetzelfde probleem als R1981. Soms als ik iets lees moet ik het echt vijf keer opnieuw lezen. Het snel alles willen weten herken ik me wel in Mira. Vandaar misschien ook dat ik over het algemeen niet zoveel lees. Ik heb er vaak niet genoeg geduld voor. Misschien hoort die ongeduld bij HB? Of is dat gewoon iets wat tegenwoordig bij de maatschappij hoort?

GermavM
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik herken mezelf in alle bovenstaande posts

Bij mij is het zo dat ik over de tekst heenvlieg, dat ik het als beeld opsla en (een fractie)later pas daadwerkelijk registreer. Dat registreren gaat nog wel eens mis omdat ik in gedachten afdwaal.
Of heel irritant: over de tekst heenvliegen, niet registreren, ergens na tweederde een interessant stuk tegenkomen, weer een stuk naar boven moeten om informatie compleet te krijgen en uiteindelijk tot de conclusie komen dat het toch het handigst/interessantst is om om het hele stuk te lezen(of dat dan maar laten zitten omdat ik alweer iets anders in gedachten heb :mrgreen:
Ik kan ook heel snel woorden of stukken tekst vinden met mijn 'scanfunctie'.
Als ik iets heel interessant vind kan ik het juist ook ineens langzamer gaan lezen, ook al heb ik de informatie al binnen, om het toch nog meer te 'absorberen' en anders te bekijken.

GéPe
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ja ook ik herken me in de voorgaande posts.

Afhankelijk van de inhoud van de tekst lees ik sneller of langzamer. Het scannen doe ik vaak door stukken die zeg maar bekend terrein zijn en ik dus zoek naar essenties. Dat gaat dan gewoon goed.
Het lezen van de topics is soms wat lastig omdat ik dan ook zoek naar essenties maar daarbij 'vergeet' te lezen naar de afwijkingen tov van wat ik zoek. Dat komt bij stukken minder voor omdat de structuur en de aard van het verhaal dan eigenlijk wel bekend is.
Wat sterk medebepalend is is de de opmaak van de tekst, smallere kolommen maakt dat ik sneller kan lezen omdat ik mijn ogen niet heen en weer hoef te bewegen.
Bij boeken is gebeurd het nog wel eens dat ik moet wennen aan het verhaal wat vaak betekend dat ik in het begin nog wel eens terug moet lezen omdat ik het niet goed heb opgeslagen. Later en vooral als het een leuk boek is dan gaat dat beter. Waarschijnlijk komt dat omdat ik dan een beeld heb van het verhaal en het als een verhaal of film ( toch beelddenker? :) ( ik heb niet zoveel met de termen beeld dan wel taal denken) in mijn gedachte heb. In het begin zal de set nog wel gevormd moeten worden.
En ja soms heb ik gewoon teveel haast en soms is het hoofd niet leeg genoeg of de focus niet gericht genoeg om het binnen te laten komen. Het kan ook komen doordat in de beginfase de associatie nog zoveel activiteit heeft dat nog niet wil aarden.

Marianne
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik lees juist vrij langzaam, omdat ik alles op spreektempo hardop voorlees in mijn hoofd. Dat gaat niet zo snel, maar ik onthoud daardoor wel heel goed wat ik gelezen heb.

yvon
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik lees altijd vrij snel, ongeacht het onderwerp. Maar als ik een ècht spannend boek aan het lezen ben dan kan ik nog wel eens te snel lezen voor mijn ogen. Dan moet ik mezelf afremmen omdat ik dan woorden of halve zinnen ga overslaan. En dat is weer niet fijn, want dan mis ik misschien belangrijke elementen in het verhaal.

josien2
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik doe beide. Als ik wil weten waar het over gaat, dan lees ik het snel door. Als ik moet studeren, lees ik langzaam.

Meisje
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik lees juist alles alsof ik aan het studeren ben. Bij een leesboek probeer ik me dan ook nog bij alles een beeld te vormen, wat ik dan steeds weer terug ga halen. Vaak ga ik dan zelfs terug bladeren om te lezen hoe het precies was.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik kan heel snel lezen, vreet boeken, maar dat is veel zoefen over dezinnen , zeker als het een spannend boek is, moet ie gelijk uit.
Als ik moet studeren of een boek met veel details dan les ik wel rustiger, anders blijft het niet hangen.Tegenwoordig ben ik snel moe door overspannheid en druk leven dus heb ik geen rust vor grote lappen text, dus moed ik rustiger lezen.

Trouwens wat ik heb met die spreektaal in mijn hoofd, heb ik bij Engelse boeken echt 'engels' of amerikaanse accenten. Grappig , ik had een keer een boek die ik niet kon plaatsen qua taal, bleek het Canadese schrijver te zijn.
Daarom kan ik niet zo goed tegen vertaalde boeken in het nederlands, da ga ik het automatisch in mijn hoofd omzetten in oorspronkelijke taal.
t !!!@#$???

TurtleIce
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Gister moest ik even aan dit topic denken. Ik moest als voorbereiding op een kringavond nog even een stuk uit een boek lezen, dus ik doe dat in het bijzijn van mijn man. Wanneer ik klaar ben kijkt hij mij ongelovig aan en zegt: 'ben je nu al klaar? Dat kan echt niet! Dan heb je gewoon heel globaal gelezen.' Dus ik antwoord dat ik het heus goed gelezen heb en alles heb meegekregen. 'En heb je er ondertussen ook over nagedacht?' Ja natuurlijk, ik kan dat niet loskoppelen. Waar ik over lees daar denk ik over na. 'Nou, dan moet je maar meedoen aan een wedstrijd voor snellezen.'
Flauwe opmerking natuurlijk, maar als ik er serieus over nadenk, denk ik dat leessnelheid (bij intern lezen, dus niet hardop) heel moeilijk te meten is. Ik houd er in ieder geval niet een makkelijk meetbare leesmanier op na, het gebeurt vaak dat ik de eerste zinnen van een bladzijde lees, dan de laatste alinea en het middenstuk ook tussendoor ergens meepak. Ik lees in mijn hoofd niet zoals je zou voorlezen. Soms lees ik ook de eerste helft van twee zinnen die onder elkaar staan en vervolgens de tweede helft van beide zinnen. Maar het gevoel van snel willen en over de woorden zoeven is dus heel herkenbaar :wink:
'Alleen zij die het absurde proberen zullen het onmogelijke bereiken. Ik denk dat het in mijn kelder is - ik zal boven even gaan kijken.' - M.C. Escher

rbsmeijer
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker
Contacteer: Website

Hoi Mira, en alle anderen,
Ja ik herken het absoluut. Mijn ogen vliegen over de tekst heen. Daarom lees ik het belangrijkste ook altijd 2-3 keer goed door. Maar met het vliegen/scannen gaat het op zich ook goed. Ik kan daarmee wel de essentie eruit pikken.
Ik vind het voor mezelf dus heel erg handig.
Lief voor leed...geeft een respectvol leven. Kijk voor meer informatie op www.liefvoorleed.nl

Sopha
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Dat ik snel lees merk ik als mijn vriend en ik samen een teletekstpagina lezen.
Als ik alles gelezen heb, is hij nog niet op de helft.
Hij is vol ongeloof als ik dan een vraag stel over de laatste regel ofzo. :lol:

Maar ja, het is misschien niet helemaal eerlijk want hij is dyslectisch 8)

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik zie een blokje text bijna als eeen geheel, meer a plaatje dan als losse woorden.
Wat wel vermoeiende is, is als het blok te groot is, dus allineas of conversatie ertussen is wel een goede break.
Al flits ik dan weer te snel as ik niet uitkijk.
Ik wil ook niet ondankbaar iemands lang verhaal voorbijzoefen, dus daarvoor wil ik dan de tijd nemen.

Hier thuis met de mijn dochters, heb ik ook 1 woordvreter, , en 1 dyslect, die snapt ook niks van een dikke pil verslinden.had ik vroeger ook met mijn broer, ik las altijd, hij nooit. Hij bleek ook dyslexie te hebben.
t !!!@#$???

Jim Bo
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Mira schreef:Als ik lees, lees ik altijd enorm snel. Soms zo snel dat mijn ogen in feite over de tekst heen glijden. Dat is vaak handig, maar soms betrap ik mezelf op een vreselijk ongeduld. Ik neem gewoon niet de tijd om iets rustig door te lezen (even los van bijv. een officieel document), ik voel altijd een grote gretigheid om alles zo snel mogelijk tot me te nemen.
Met als gevolg dat ik ook wel eens dingen 'mis' en daar baal ik dan soms achteraf van.
Ik heb het bij het lezen van boeken, de krant, mailtjes, maar ook op dit forum. Ik moet mezelf dwingen om dingen rustig te lezen. Ik wil eigenlijk gewoon weten of er mensen zijn die dit herkennen. Of het iets is wat bij HB hoort.
Totaal herkenbaar Mira! Vooral bij boeken heel vervelend..
There was a young lady named Bright,
Whose speed was far faster than light;
She started one day
In a relative way,
And returned on the previous night.

A. H. Reginald Buller

Andromeda
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Marianne schreef:Ik lees juist vrij langzaam, omdat ik alles op spreektempo hardop voorlees in mijn hoofd. Dat gaat niet zo snel, maar ik onthoud daardoor wel heel goed wat ik gelezen heb.
Hoewel ik veel las lukte het me maar niet om het lezen te automatiseren. Ik weet nu dat dat komt omdat ik dyslexie heb. Ik houd echter nog steeds van lezen, maar maak nu zoveel mogelijk gebruik van luisterboeken (fijn in de auto = time managment), zo kan ik toch heel veel lezen (zit gemiddeld 5 uur per week in de auto).
Comment penser le monde si on ne sait pas le rêver?

scarlett
Veelgebruiker
Veelgebruiker

R1981 schreef:ik lees ontzettend traag omdat ik telkens afdwaal in gedachten
same here!
Lucy Maud Montgomery schreef: Here sat Marilla Cuthbert, when she sat at all, always slightly distrustful of sunshine, which seemed to her too dancing and irresponsible a thing for a world which was meant to be taken seriously...

Terug naar “HB in het dagelijks leven”