Who's in?

JeejWeej schreef:Zelf heb ik altijd al eens Japans willen leren. Ben hier ook een paar keer aan begonnen, maar dan kom ik weer iets anders interessants tegen en begin ik daar weer aan. Zou het graag nog een keer op willen pakken. Maar nu je er zelf over begint, Russisch is ook een taal die ik graag nog eens eigen zou willen maken. Heb je het hier alleen over het spreken van de taal, of ook schrijven? Want in het geval van Russisch, maar ook Japans overigens, komt hier toch wat meer werk bij kijken.
David schreef:Dus je leert niet gezamenlijk, maar eigenlijk is het een soort weddenschap met een deadline?
Dan kun je ook aan je Frans of Engels werken. Ik zou ook kunnen werken aan mijn Frans. Ik heb de roman ''Franz et Clara'' gekocht, dus ik ben klaar om te beginnen.Laatbloeier schreef:Grappig experiment, maar 't lijkt me nogal onmogelijk. Ik zou bijv. in twee maanden tijd mijn Engels kunnen opvijzelen, of me iets beter kunnen leren uitdrukken in het Frans of Duits. Maar zomaar uit het niets Russisch of Fins zo'n beetje vloeiend leren spreken binnen twéé maanden?!?Ik wens jullie veel succes!
Je, ik denk dat als je dat zou willen bereiken je binnen die maanden behoorlijk wat toegewijde uren daarin moet steken.Laatbloeier schreef:Grappig experiment, maar 't lijkt me nogal onmogelijk. Ik zou bijv. in twee maanden tijd mijn Engels kunnen opvijzelen, of me iets beter kunnen leren uitdrukken in het Frans of Duits. Maar zomaar uit het niets Russisch of Fins zo'n beetje vloeiend leren spreken binnen twéé maanden?!?Ik wens jullie veel succes!
aletta schreef:Russisch wil ik ook wel erg graag leren.
Op welke manier wil je het gaan doen? Studieboeken uit de bieb of idd een soort Nyenrode achtige cursus?
Ik heb overigens ooit wel binnen notime Deens geleerd, omdat ik er woonde (kopenhagen). Kon binnen een week de krant lezen, spreken was wel lastiger. Maar Deens is een soort raar nederlands/duits dus dat is niet zo heel moeilijk
David schreef:Je, ik denk dat als je dat zou willen bereiken je binnen die maanden behoorlijk wat toegewijde uren daarin moet steken.Laatbloeier schreef:Grappig experiment, maar 't lijkt me nogal onmogelijk. Ik zou bijv. in twee maanden tijd mijn Engels kunnen opvijzelen, of me iets beter kunnen leren uitdrukken in het Frans of Duits. Maar zomaar uit het niets Russisch of Fins zo'n beetje vloeiend leren spreken binnen twéé maanden?!?Ik wens jullie veel succes!
Dat doet me denken aan die opleidingen bi Nyenrode, waar je dan de hele dag niks anders doet dan met de opleiding bezig te zijn. En dit dan dag-in-dag-uit, voor een bepaalde periode.
Dat is op dit moment voor mij, helaas, nog even niet te doen.
Maar het is wel een leuk idee.
Misschien heb je er een natuurlijke aanleg voor.Fortuna schreef:Ik heb binnen een week honderden en honderden Zweedse woorden geleerd, puur en alleen maar door een roman te lezen. :p Het is echt niet onmogelijk en mij wordt regelmatig gevraagd of ik in Zweden heb gewoond of of ik Zweedse ben.
David schreef:Misschien heb je er een natuurlijke aanleg voor.Fortuna schreef:Ik heb binnen een week honderden en honderden Zweedse woorden geleerd, puur en alleen maar door een roman te lezen. :p Het is echt niet onmogelijk en mij wordt regelmatig gevraagd of ik in Zweden heb gewoond of of ik Zweedse ben.
Dat, en wellicht omdat je het ook zeer leuk vond en daarom gemotiveerd was om Zweeds te leren.
Zo zijn er ook polyglotten die meer dan 4 verschillende talen kunnen spreken/lezen.
Ikzelf zit nog te tobben tussen Tsjechisch of Russisch.
heb me vaak laten vertellen dat Russisch makkelijker is, en dat je voornamelijk dat alfabeet moet leren (herkenen).
Ik snap het, je hebt dus geen zin.David schreef:Pin mij niet vast over het aantal talen dat iemand beheerst, die zichzelf polyglot noemt. Ik ben er geen een.
Maar
Zo kwam ik wel eens iemand op YouTube tegen die (welliswaar voor zijn studie, maar toch) allerlei talen leerde, waaronder Chinees, Japans en dus ook Tsjechisch.
http://danednie.com/
Echt een leuke gozer.
Ik denk overigens dat het ook zeer te maken heeft met waar je interesse precies ligt.
Bij mij is de interesse om een taal te leren wel enigszins aanwezig, maar dan wel latent.
Als iets je echt interesseert kan het denk ik inderdaad zo snel gaan als je hierboven ook aangaf.
Zelf heb ik dat dan weer op andere vlakken, waar ik gerust ook een "vakidioot" genoemd mag worden.
Als dat de definitie is van hoogbegaafdheid, ben ik het nietFortuna schreef: Ben je al polyglot vanaf 4 talen? Ik spreek er 5 (redelijk) vloeiend, een paar andere wat minder. Maar ja, ik ben ook niet voor niets hoogbegaafd.
Niet zo overdrijven.Fortuna schreef: Ik snap het, je hebt dus geen zin.Even goeie vrienden.
Vorig jaar een open dag van de Volksuniversiteit Den Haag (ze zitten op verschillende locaties) omdat ik serieus interesse had om Tsjechisch te leren.Marianne schreef:Ik zou het heel leuk vinden, maar mij ontbreekt simpelweg de tijd. Ik heb al sinds november een cursus Japans in de kast liggen. Ik heb er een uur in gelezen, vond het reuze interessant, maar kom gewoon tijd te kort om het echt te leren. Dus deze uitdaging die jij ons biedt, ga ik niet aan.