Fortuna
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Iemand zin om een taal ''from scratch'' te leren met mij?

Ik heb zin om een geheel nieuwe taal binnen hooguit twee maanden te leren. Iemand die mee wil doen? Het zou wel eens een leuke uitdaging kunnen worden voor diegenen die er een zoeken. Ik zat zelf te denken aan het Fins of Russisch.. Op welke manier je het leert, bepaal je geheel zelf. Het doel is om binnen 2 maanden vloeiend te worden, of om de taal zo goed te beheersen dat mensen die je horen, denken dat je de taal vloeiend beheerst.

Who's in? :)

JeejWeej
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Iemand zin om een taal ''from scratch'' te leren met mij

Zelf heb ik altijd al eens Japans willen leren. Ben hier ook een paar keer aan begonnen, maar dan kom ik weer iets anders interessants tegen en begin ik daar weer aan. Zou het graag nog een keer op willen pakken. Maar nu je er zelf over begint, Russisch is ook een taal die ik graag nog eens eigen zou willen maken. Heb je het hier alleen over het spreken van de taal, of ook schrijven? Want in het geval van Russisch, maar ook Japans overigens, komt hier toch wat meer werk bij kijken.

Fortuna
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

JeejWeej schreef:Zelf heb ik altijd al eens Japans willen leren. Ben hier ook een paar keer aan begonnen, maar dan kom ik weer iets anders interessants tegen en begin ik daar weer aan. Zou het graag nog een keer op willen pakken. Maar nu je er zelf over begint, Russisch is ook een taal die ik graag nog eens eigen zou willen maken. Heb je het hier alleen over het spreken van de taal, of ook schrijven? Want in het geval van Russisch, maar ook Japans overigens, komt hier toch wat meer werk bij kijken.

Russian it is!

Ik heb het over allebei. Aan Japans zou ik op dit moment niet willen beginnen, omdat er ongelooflijk veel kanji's zijn. Bij het Russisch vorm je gewoon woorden met afzonderlijke letters. Het enige eventueel moeilijke daaraan zou dan het feit dat het een ander schrift is, zijn.

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Dus je leert niet gezamenlijk, maar eigenlijk is het een soort weddenschap met een deadline?

Fortuna
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

David schreef:Dus je leert niet gezamenlijk, maar eigenlijk is het een soort weddenschap met een deadline?

We kunnen ook gezamenlijk leren. Het weddenschap-element heb ik er eigenlijk alleen maar aan toegevoegd, omdat het voor een luie, onderpresterende hoogbegaafde een motivatie zou kunnen zijn om ermee door te zetten.

Wat vind je ervan?

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Grappig experiment, maar 't lijkt me nogal onmogelijk. Ik zou bijv. in twee maanden tijd mijn Engels kunnen opvijzelen, of me iets beter kunnen leren uitdrukken in het Frans of Duits. Maar zomaar uit het niets Russisch of Fins zo'n beetje vloeiend leren spreken binnen twéé maanden?!? :shock: Ik wens jullie veel succes! :P
Give me a break!

Fortuna
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Laatbloeier schreef:Grappig experiment, maar 't lijkt me nogal onmogelijk. Ik zou bijv. in twee maanden tijd mijn Engels kunnen opvijzelen, of me iets beter kunnen leren uitdrukken in het Frans of Duits. Maar zomaar uit het niets Russisch of Fins zo'n beetje vloeiend leren spreken binnen twéé maanden?!? :shock: Ik wens jullie veel succes! :P
Dan kun je ook aan je Frans of Engels werken. Ik zou ook kunnen werken aan mijn Frans. Ik heb de roman ''Franz et Clara'' gekocht, dus ik ben klaar om te beginnen. :) Alleen zou dat niet ''from scratch beginnen'' zijn, want ik kan al behoorlijk wat Frans..

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Laatbloeier schreef:Grappig experiment, maar 't lijkt me nogal onmogelijk. Ik zou bijv. in twee maanden tijd mijn Engels kunnen opvijzelen, of me iets beter kunnen leren uitdrukken in het Frans of Duits. Maar zomaar uit het niets Russisch of Fins zo'n beetje vloeiend leren spreken binnen twéé maanden?!? :shock: Ik wens jullie veel succes! :P
Je, ik denk dat als je dat zou willen bereiken je binnen die maanden behoorlijk wat toegewijde uren daarin moet steken.
Dat doet me denken aan die opleidingen bi Nyenrode, waar je dan de hele dag niks anders doet dan met de opleiding bezig te zijn. En dit dan dag-in-dag-uit, voor een bepaalde periode.
Dat is op dit moment voor mij, helaas, nog even niet te doen.
Maar het is wel een leuk idee.

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Russisch wil ik ook wel erg graag leren.

Op welke manier wil je het gaan doen? Studieboeken uit de bieb of idd een soort Nyenrode achtige cursus?

Ik heb overigens ooit wel binnen notime Deens geleerd, omdat ik er woonde (kopenhagen). Kon binnen een week de krant lezen, spreken was wel lastiger. Maar Deens is een soort raar nederlands/duits dus dat is niet zo heel moeilijk
LEEF!

Fortuna
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

aletta schreef:Russisch wil ik ook wel erg graag leren.

Op welke manier wil je het gaan doen? Studieboeken uit de bieb of idd een soort Nyenrode achtige cursus?

Ik heb overigens ooit wel binnen notime Deens geleerd, omdat ik er woonde (kopenhagen). Kon binnen een week de krant lezen, spreken was wel lastiger. Maar Deens is een soort raar nederlands/duits dus dat is niet zo heel moeilijk

Du snakker dansk! :P Jeg lær mig lidt dansk og jeg kan allerede svensk. Du må lære mig det, selvfølgelig bare hvis du vil. :mrgreen:

Zoals ik al zei: het maakt niet uit, hoe je het leert. Maar leer je het met mij, dan bestaat dat uit het lezen van romans (geen kinderboeken) en het beluisteren van muziek in die specifieke taal. Ik doe niet aan cursussen of het leren van grammaticale regels, dat vervreemdt alleen maar. Een taal moet je leren op z'n ouderwets, namelijk door erin te duiken.

Dus, doe je mee? Overigens zou ik met het Russisch pas over een paar maanden kunnen beginnen, omdat ik geen tijd heb om romans te lezen vanwege het centraal eindexamen in mei en de tentamens van maart.

Fortuna
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

David schreef:
Je, ik denk dat als je dat zou willen bereiken je binnen die maanden behoorlijk wat toegewijde uren daarin moet steken.
Dat doet me denken aan die opleidingen bi Nyenrode, waar je dan de hele dag niks anders doet dan met de opleiding bezig te zijn. En dit dan dag-in-dag-uit, voor een bepaalde periode.
Dat is op dit moment voor mij, helaas, nog even niet te doen.
Maar het is wel een leuk idee.

Ik heb binnen een week honderden en honderden Zweedse woorden geleerd, puur en alleen maar door een roman te lezen. :p Het is echt niet onmogelijk en mij wordt regelmatig gevraagd of ik in Zweden heb gewoond of of ik Zweedse ben.

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Fortuna schreef:Ik heb binnen een week honderden en honderden Zweedse woorden geleerd, puur en alleen maar door een roman te lezen. :p Het is echt niet onmogelijk en mij wordt regelmatig gevraagd of ik in Zweden heb gewoond of of ik Zweedse ben.
Misschien heb je er een natuurlijke aanleg voor.
Dat, en wellicht omdat je het ook zeer leuk vond en daarom gemotiveerd was om Zweeds te leren.
Zo zijn er ook polyglotten die meer dan 4 verschillende talen kunnen spreken/lezen.

Ikzelf zit nog te tobben tussen Tsjechisch of Russisch.
heb me vaak laten vertellen dat Russisch makkelijker is, en dat je voornamelijk dat alfabeet moet leren (herkenen).

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb juist begrepen dat Russisch waanzinnig moeilijk is...?! Áls ik me eraan zou wagen, zou Spaans misschien haalbaar zijn. Dat lijkt me niet zo moeilijk. Maar ik zou het pas willen doen als ik er een gevoel van nut bij had. Dan zou ik Frans moeten doen... (= mijn schoolfrans ophalen). Maar ik heb andere aspiraties momenteel. :wink:

:idea: Veel succes voor wie de uitdaging aangaat!
Give me a break!

Fortuna
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

David schreef:
Fortuna schreef:Ik heb binnen een week honderden en honderden Zweedse woorden geleerd, puur en alleen maar door een roman te lezen. :p Het is echt niet onmogelijk en mij wordt regelmatig gevraagd of ik in Zweden heb gewoond of of ik Zweedse ben.
Misschien heb je er een natuurlijke aanleg voor.
Dat, en wellicht omdat je het ook zeer leuk vond en daarom gemotiveerd was om Zweeds te leren.
Zo zijn er ook polyglotten die meer dan 4 verschillende talen kunnen spreken/lezen.

Ikzelf zit nog te tobben tussen Tsjechisch of Russisch.
heb me vaak laten vertellen dat Russisch makkelijker is, en dat je voornamelijk dat alfabeet moet leren (herkenen).

Ben je al polyglot vanaf 4 talen? Ik spreek er 5 (redelijk) vloeiend, een paar andere wat minder. Maar ja, ik ben ook niet voor niets hoogbegaafd. Als hoogbegaafde hoor je dingen juist sneller te kunnen leren dan een gemiddeld persoon (al gaat niet altijd op voor iedere hoogbegaafde, maar ja).

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Pin mij niet vast over het aantal talen dat iemand beheerst, die zichzelf polyglot noemt. Ik ben er geen een.
Maar
Zo kwam ik wel eens iemand op YouTube tegen die (welliswaar voor zijn studie, maar toch) allerlei talen leerde, waaronder Chinees, Japans en dus ook Tsjechisch.
http://danednie.com/
Echt een leuke gozer.

Ik denk overigens dat het ook zeer te maken heeft met waar je interesse precies ligt.
Bij mij is de interesse om een taal te leren wel enigszins aanwezig, maar dan wel latent.
Als iets je echt interesseert kan het denk ik inderdaad zo snel gaan als je hierboven ook aangaf.
Zelf heb ik dat dan weer op andere vlakken, waar ik gerust ook een "vakidioot" genoemd mag worden.

Fortuna
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

David schreef:Pin mij niet vast over het aantal talen dat iemand beheerst, die zichzelf polyglot noemt. Ik ben er geen een.
Maar
Zo kwam ik wel eens iemand op YouTube tegen die (welliswaar voor zijn studie, maar toch) allerlei talen leerde, waaronder Chinees, Japans en dus ook Tsjechisch.
http://danednie.com/
Echt een leuke gozer.

Ik denk overigens dat het ook zeer te maken heeft met waar je interesse precies ligt.
Bij mij is de interesse om een taal te leren wel enigszins aanwezig, maar dan wel latent.
Als iets je echt interesseert kan het denk ik inderdaad zo snel gaan als je hierboven ook aangaf.
Zelf heb ik dat dan weer op andere vlakken, waar ik gerust ook een "vakidioot" genoemd mag worden.
Ik snap het, je hebt dus geen zin. :) Even goeie vrienden.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Fortuna schreef: Ben je al polyglot vanaf 4 talen? Ik spreek er 5 (redelijk) vloeiend, een paar andere wat minder. Maar ja, ik ben ook niet voor niets hoogbegaafd.
Als dat de definitie is van hoogbegaafdheid, ben ik het niet :D.

Succes met het leren van een nieuwe taal voor wie deze uitdaging aan gaan.

Mijn oom had ook veel nieuwe talen geleerd uit nieuwsgierigheid de taal van zijn muziek te begrijpen. Kocht dan hetzelfde boek in de nieuwe taal en in het Nederlands om deze naast elkaar te lezen. Zijn liefde voor muziek deel ik, maar qua talen is het aan mij niet besteed :).

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Fortuna schreef: Ik snap het, je hebt dus geen zin. :) Even goeie vrienden.
Niet zo overdrijven.

Marianne
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik zou het heel leuk vinden, maar mij ontbreekt simpelweg de tijd. Ik heb al sinds november een cursus Japans in de kast liggen. Ik heb er een uur in gelezen, vond het reuze interessant, maar kom gewoon tijd te kort om het echt te leren. Dus deze uitdaging die jij ons biedt, ga ik niet aan.

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Marianne schreef:Ik zou het heel leuk vinden, maar mij ontbreekt simpelweg de tijd. Ik heb al sinds november een cursus Japans in de kast liggen. Ik heb er een uur in gelezen, vond het reuze interessant, maar kom gewoon tijd te kort om het echt te leren. Dus deze uitdaging die jij ons biedt, ga ik niet aan.
Vorig jaar een open dag van de Volksuniversiteit Den Haag (ze zitten op verschillende locaties) omdat ik serieus interesse had om Tsjechisch te leren.
Het is niet zo duur (een paar honderd Euro) en klassikaal.
Maar dan moet het dus wel helemaal doorlopen en die gehele periode al die klassen ook kunnen bijwonen.
Wellicht anders een interessant idee voor anderen.
Want klassikaal lijkt mij veel leuker, aangezien je dan ook gesprekken kan voeren in de taal die je leert.

Terug naar “HB hobby's, projecten en interesses”